آموزش ارز دیجیتال

اتریوم ؛ چرا بلاک چین این ارز دیجیتال میزبان اکثر NFT های معروف است؟

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: گیمینگ__هنر
۳ خرداد ۱۴۰۱
اتریوم ان اف تی non fungible token ethereum nft

بیشتر بدانید:
چگونه NFT بفروشیم (توکن غیر قابل معاوضه)
چگونه NFT بخریم (شبکه اتریوم)

 

آیا همۀ NFT ها روی اتریوم قرار دارند؟

توکن غیر قابل معاوضه (NFT) با پروژه های مبتنی بر اتریوم سازگار است. برای مثال می توانید یک نقاشی را با یک بلیت کنسرت معامله کنید.

اکثر NFT ها بخشی از بلاک چین (Blockchain) اتریوم، در سطوح بالایی هستند. اتریوم (ETH)، مانند دوج کوین (DOGE)، یک ارز دیجیتال است، اما بلاک چین اتریوم از قرارداد هوشمند (Smart Contract) پشتیبانی می کند، که می تواند اطلاعات اضافی را در خود ذخیره کند. این ویژگی به اتریوم اجازه می دهد که عملکرد متفاوتی با سایر ارزهای دیجیتال داشته باشد.

NFT ها پتانسیل باورنکردنی دارند و استاندارد ERC-721 برای رفع نیاز به توکن غیر قابل معاوضه ایجاد شده است. علاوه بر این، استاندارد ERC-721 به دلیل نادر بودن و قدیمی بودن، از بقیۀ بلاکچین های هوشمند مانند BEP-721 متمایز است و می تواند ارزش متفاوتی نسبت به توکن دیگری که از همان نوع ارز دیجیتال هستند، داشته باشد. سایت Etherscan NFT می تواند NFTهای برتر در اتریوم را بر اساس حجم انتقال رتبه بندی کند.

اما آیا برای ساخت NFT، حتما به اتریوم نیاز داریم؟ پاسخ منفی است. اتریوم پیش نیازی برای ایجاد NFT نیست. بلاک چین های دیگری مانند Solana (SOL)، Cardano (ADA)، Tezos (XTZ)، BNB Chain (BNB) و Tron (TRX) پلتفرم های جایگزینی برای ساخت و ایجاد NFT هستند.

بنابراین، اتریوم تنها راه خرید و فروش NFT نیست. در هر پلتفرمی، نیاز است که هزینه های تراکنش، توسط توکن اصلی خود شبکه پرداخت شود. به عنوان مثال، ۲ آدا (ADA: توکن بومی بلاک چین کاردانو)، هزینه پلتفرم NFT-MAKER است که همزمان با ایجاد NFT در این بلاکچین از کیف پول ارز دیجیتال مشتریان دریافت می شود.

 

پس چرا بیشتر NFT ها روی اتریوم هستند؟

اتریوم در بین شبکه های بلاک چین موجود، پیشتاز است و NFT ها در ابتدا در بلاک چین اتریوم متولد شدند. در نتیجه، توکن های غیر قابل معاوضه ای که روی اتریوم قرار دارند، به طور متوسط ​​با قیمت بالاتری به فروش می رسند. بنابراین سازندگان، اتریوم را به سایر پلتفرم ها ترجیح می دهند.

بلاک چین اتریوم به دلیل داشتن شبکه و معماری دادۀ بسیار ایمن، بازار خدمات مالی غیر متمرکز (DeFi) را رهبری می‌کند. بخش عمده‌ای از پروژه‌های NFT، به صورت سکه‌های ERC-721 بر روی بلاکچین آن اجرا می شوند. علاوه بر این، بلاک چین اتریوم، توکن غیر قابل معاوضه را در معرض دید وسیعی از بازار بزرگ و رو به رشد توکن غیر مثلی قرار می دهد. به این منظور، سیستم‌های NFT باید همچنان با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار باشند تا کیف پول های اتریوم، مانند متامسک (Metamask) بتوانند از این NFTها پشتیبانی کنند.

با این حال، حجم بالای ترافیک این شبکه، باعث به تعویق افتادن بخش قابل توجهی از تراکنش ها می شود که در نتیجه منجر به افزایش کارمزدهای خرید و فروش می شود. رَریبل (Rarible)، اپن سی (OpenSea) و نیفتی گیت-وِی (Nifty Gateway) بهترین بازارهای NFT مبتنی بر اتریوم هستند. با این وجود، به دلیل محدودیت های این بلاک چین، سازندگان NFT برای غلبه بر مشکلات به راه حل های دیگری مانند بلاک چین سولانا روی آورده اند.

 

NFT های اتریوم در مقابل NFT های سولانا

شیوۀ تایید تراکنش ها که توسط سولانا و اتریوم استفاده می شود، متفاوت است. اتریوم از شیوه اثبات کار (PoW) برای انجام تراکنش ها استفاده می کند که منجر به شبکۀ امن تر و غیرمتمرکزتر، اما با مقیاس پذیری کمتری می شود(یعنی تعداد تراکنش های کمتری در هر ثانیه انجام می دهد). اتریوم ۲ برای رفع مشکل جدیِ مقیاس پذیری اتریوم طراحی شده است. در نتیجه، اگر ارتقاء اتریوم ۲.۰ به سرعت اجرا نشود، اتریوم ممکن است رهبری خود را در دیفای و NFT از دست بدهد.

در مقابل، سولانا (Solana) از ترکیبی از اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخ (Proof of History) استفاده می کند. روشی که امنیت آن کمتر است اما بسیار کارآمدتر عمل می کند و امکان انجام تراکنش های سریع و کم هزینه را با استفاده از ارز دیجیتال SOL فراهم می کند. با این حال، اتریوم یک پروژه بالغ با موقعیت برتر در بازار است که باعث افزایش اعتماد سازندگان به آن می شود.

سایت SolSea بازار آزاد NFTهای سولانا است. این سایت هنگام ایجاد NFT، به سازندگان اجازه می‌دهد که مجوزها را انتخاب کرده و با هم ترکیب کنند. همواره گفته می شود، کلکسیونرها می دانند چه چیزی می خرند و سازندگان می دانند چه چیزی می فروشند. Solanart نیز یک بازار برجسته و محبوب است که قبل از SolSea راه اندازی شد.

ساخت NFT از هنر ارز دیجیتال و فروش در بازار NFT

بیشتر بدانید:
ساخت NFT : چگونه هنر دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنم و آن را بفروشم
بهترین NFT برای خرید در سال ۲۰۲۲ : پروژه ها و ارز دیجیتال های محبوب NFT و متاورس

 

چرا NFT ها از بلاک چین بیت کوین استفاده نمی کنند؟

هدف اصلی اتریوم این است که قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dApp) را برای استفاده و کسب درآمد از ارز NFT آسان تر کند، نه اینکه صرفا خود را به عنوان یک سیستم پولی جدید معرفی کند. از طرف دیگر، ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین (BTC) را یک “سیستم پولی الکترونیکی” نامید.

برای ایجاد توکن غیر قابل معاوضه از قراردادهای هوشمند استفاده می شود که مالکیت NFTها را تعیین می کنند و بر نقل و انتقالات آنها نظارت دارند. بلاک چین بیت کوین از این قابلیت پشتیبانی نمی کند.

به عنوان مثال، هنگامی که شخصی یک توکن غیر مثلی را ایجاد می کند، در واقع کدی را اجرا می کند که در قراردادهای هوشمند ذخیره می شود و از استانداردهای مختلفی مانند ERC-721 پیروی می کند. این داده ها در بلاک چین ذخیره می شوند، در حالی که بلاک چین بیت کوین فقط می تواند تعیین کند که در حساب کدام کاربر، چه مقدار بیت کوین وجود دارد.

 

کدام بلاک چین برای NFT ها بهتر است؟

هنگام انتخاب هر بلاک چین برای ایجاد NFT، مانند اتریوم، از استحکام قراردادهای هوشمند آن بلاک چین اطمینان حاصل کنید، کارمزد تراکنش ها، مسائل امنیتی و سرعت تراکنش ها را بررسی کنید و احتمال هاردفورک (Hard Fork) آن را ارزیابی کنید.

در بازار ارزهای دیجیتال، NFT ها جایگاه مهمی دارند. زیرا باعث می شود افراد معمولی که در حالت عادی، در دارایی های دیجیتال سرمایه گذاری نمی کنند، بیشتر در معرض ارز دیجیتال قرار بگیرند. علاوه بر این، در پذیرش فناوری بلاک چین به صورت عمومی کمک می کنند، زیرا ارتباط نزدیکی با هنر دیجیتال و بازی های متاورسی دارند.

با این حال، انعطاف پذیری قراردادهای هوشمندِ یک بلاک چین، جزء اصلی امنیت دفتر کل توزیع شده (DLT) است. قراردادهای هوشمند باید از طریق آزمایش های زیاد برای ارائه بالاترین سطح اطمینان و کارایی، حداقل خطر خرابی، رخنه و هک امتحان شوند.

علاوه بر این، تراکنش های مبتنی بر NFT باید مقرون به صرفه باشد. در نتیجه، ساختار هزینه تراکنش ها، عامل مهمی است.

هاردفورک (Hard Fork)

هارد فورک ها نیز می توانند ویژگی NFTها را به خطر بیندازند، زیرا کپی کردن NFT، یکپارچگی آن را زیر سوال می برد. بنابراین، طراحی NFT ها و بازارهای آنها بر روی بلاک چین های مقاوم در برابر فورک بسیار مهم است.

به طور مشابه، از آنجایی که بلاک چین ها از نظر طراحی تغییر ناپذیر هستند، هرچه تراکنش ها سریعتر انجام شوند، هکرها زمان کمتری برای به خطر انداختن بلاک چین دارند. بنابراین، پلتفرمی که با “حفظ تمرکززدایی” تراکنش ها را سریعتر نهایی می کند، برای ایجاد توکن غیر قابل معاوضه ایده‌آل است.

به غیر از این موارد، انتخاب نهایی یک بلاک چین برای ایجاد NFT، به بودجه و اهداف سرمایه گذاری شما نیز بستگی دارد. قبل از خرج کردن پولی که به سختی به دست آورده اید، در شبکه های اجتماعی و سایت هایی مشابه سایت ارز دیجیتال کریپتوباز، اطلاعات خود را بالا ببرید.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *