آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال شیبا

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۶ آذر ۱۴۰۰
ارز دیجیتال شیبا

ارز دیجیتال شیبا، میم کوینی بود که به سرعت به یک پروژه میلیارد دلاری جدی تبدیل شد که همه خواهان خرید آن شدند. ارز دیجیتال شیبا درست مثل ارز دیجیتال دوج یک “میم کوین” است. با این تفاوت که ارز دیجیتال شیبا از قرارداد های هوشمند پیروی می کند. شما می توانید با آن کارهایی انجام دهید که امکان انجام آن با ارز دیجیتال دوج وجود ندارد. مثلا وام دادن به دیگران یا اجازه به کاربران برای مبادله ارز در حالی که خودتان کارمزد آن را دریافت می کنید. به همین دلیل به شیبا، نابودکننده دوج هم می گویند. زیرا شما می توانید کارهای بسیار بیشتری با این ارز دیجیتال انجام دهید.

ارز دیجیتال دوج مدتها قبل، برای شوخی با بیت کوین (Bitcoin) ساخته شد و نشان داد که هر کسی می تواند کد بیت کوین را با ایجاد تغییراتی برای خودش کپی کند و ارز خودش را بسازد. دوج چندین سال است که شروع به رشد کرده و در یک سال گذشته واقعا محبوبیت قابل توجهی به دست آورده است. از آنجایی که دوج کوین، بلاک چین (Blockchain) خودش را دارد و به نوعی یک کپی از بیت کوین محسوب می شود، آپدیت های جدید و باحالی که اتریوم انجام داده است را ندارد. چیزی که به آن “قرارداد هوشمند” میگویند.

بیشتر بدانید:
دوج کوین چیست
دوج کوین (Dogecoin) : قیمت معروف ترین میم کوین دنیا به چه عواملی بستگی دارد؟
اتریوم چیست

 

قرارداد هوشمند چیست؟

قراردادهای هوشمند (Smart \contract) به مردم اجازه می دهد که کارهای بسیار بیشتری از ارسال و دریافت پول را به وسیله بلاک چین انجام دهند. به عنوان مثال قراردادهای هوشمند به کابران اجازه می دهد که ارز مخصوص به خود را بسازند. شما نمی توانید این کار را روی بلاک چین ارز دیجیتال دوج انجام دهید. قرارداد هوشمند همچنین به کابران اجازه می دهد که اپلیکیشن صرافی غیرمتمرکز ایجاد کنند یا ارزهای خود را با هم مبادله کنند. به دلیل اینکه دوج کوین، بلاک چین مستقل خودش را دارد و بر روی بلاک چین اتریوم پیاده سازی نشده، از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی کند. ارز دیجیتال شیبا چون بر روی بلاکچین اتریوم قرارداد، به کابران امکانات قراردادهای هوشمند را نیز ارائه می کند.

 

ارز دیجیتال شیبا چگونه ایجاد شده است؟

در ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) یک برنامه نویس ناشناس به اسم ریوشی، پروژه ای را شروع کرد. این پروژه آزمایشی بود برای این موضوع که، چگونه عده ای از افراد می توانند بر روی تصمیم خاصی به توافق برسند. بعد از آن یک دوست ناشناس به ریوشی کمک کرد که قرارداد هوشمند آن را تنظیم کند و همچنین ۱۰ اتریوم در صرافی غیر متمرکز “یونی سواپ” روی آن سرمایه گذاری کرد و جفت ارز شیبا-اتریوم را به وجود آورد. جفت ارز یعنی کاربران از حالا به بعد می توانند با پرداخت اتریوم، ارز دیجیتال شیبا را خریداری کنند یا در ازای فروش شیبا، اتریوم دریافت کنند.

 

رشد شیبا

در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) ایلان ماسک ، بیزینسمن معروف، یک توییت در مورد توکن شیبا منتشر کرد. توییت او باعث شد قیمت شیبا ۳۰۰ درصد رشد کند. بعد از این توییت، توسعه دهندگان شیبا کار جالبی انجام دادند که این بود که، نصف هر آنچه توکن شیبا وجود داشت را به “ویتالیک بوترین” (موسس اتریوم) دادند. بعضی ها می گویند این یک حرکت تبلیغاتی بود که توسعه دهنگان بتوانند ثابت کنند “ویتالیک” به شیبا باور دارد. اما در حقیقت، شما می توانید به هر کسی که دلتان بخواهد توکن ارسال کنید و لزوما به این معنا نیست که آن فرد این توکن ها را خریده و ازای آنها مبلغی پرداخت کرده است.

در نهایت “ویتالیک” بخشی از این توکن ها را فروخت و پول به دست آمده را به خیریه اهدا کرد. باقیمانده توکن هایی که دریافت کرده بود (حدود ۹۰ درصد) را سوزاند. سوزاندن توکن به این معناست که توکن ها را به کیف پولی بفرستید که کسی به آنها دسترسی ندارد که باز هم به این معناست که آن توکن برای همیشه از بین می رود. نکته مهم اینجاست که “ویتالیک” به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار، توکن شیبا را سوزاند. در حال حاظر در دنیا فقط نزدیک به سه هزار نفر بیشتر از ۱ میلیارد دلار ثروت دارند. این کار ویتالیک باعث شد توکن ها با ارزش تر شوند.

 

چگونه توسط ارز دیجیتال شیبا، درآمد دلاری کسب کنم؟

از آنجایی که شیبا روی بلاکچین اتریوم قرار دارد، یکی از کارهای منحصر به فردی که می توان با آن انجام داد، این است که به هولدر (نگه دارندگان توکن) برای انجام کارهای خاصی پاداش بدهند. برای مثال شیبا بین افرادی که نقدینگی جفت ارزهای خاصی را در صرافی تامین کنند، پاداش تقسیم می کند. به کسب سود از طریق تامین نقدینگی “حفاری” می گویند (حفاری Digging کلمه ای است که با تقلید از ماینینگ گرفته شده است). در واقع، کل کاری که باید انجام دهید این است که شیبا بخرید و آنها را در حساب صرافی خود نگه دارید تا پاداش دریافت کنید. به توکن هایی که از طریق تامین نقدینگی به دست میاید LP-Token می گویند. حالا چرا این مساله برای شیبا مهم است؟

چون شیبا LP-Tokenها را برای مدتی قفل می کند و امکان برداشت آن را به کاربر نمی دهد. اینگونه، کابران مطمئن می شوند که توکن ها برای مدتی در آنجا باقی می ماند. این کار باعث می شود که توکن شیبا بیشتر مورد اعتماد سرمایه گذاران قرار بگیرد. آیا علاقه ای به کسب درآمد به وسیله حفاری (Digging) توکن ها دارید؟

بیشتر بدانید:
کسب درآمد از ارز دیجیتال : ۸ روش ایجاد ثروت با بیت کوین و صنعت رمزارز
استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

به شما توصیه میکنم حتما قبل از سرمایه گذاری در هر ارزی، تحقیقات خود را کامل کنید.

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *