آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال قیمت

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۶ آذر ۱۴۰۰
ارز دیجیتال قیمت

[ccpw id=7601]

 

ارز دیجیتال قیمت و ارزش خود را چگونه تعیین میکند؟

ارز دیجیتال قیمت خود را بر مبنای اعتماد به دست می آورد.
از سال ۲۰۰۸ تاکنون بالغ بر ۵۰۰۰ ارز دیجیتال جدید ساخته شدند که در حال حاضر برای آنها بازاری به اندازه ۵۰۰ میلیارد دلار ایجاد شده است. این مقدار، قابل توجه به نظر می رسد اما در مقایسه با S&P500 (شامل ۵۰۰ شرکت بزرگ سهامی عام در ایالات متحده) که در حدود ۳۰.۰۰۰ میلیارد دلار است، مقدار بسیار کمی است.  S&P500 حدودا ۶۰۰ برابر بزرگ تر از بازار ارز دیجیتال است. اما سوال اینجاست که همین ۵۰۰ میلیارد دلار از کجا می آید؟ برای اینکه بزرگی این عدد را درک کنید باید بگویم بودجه کل سالانه کشور ایران حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

اگر نمیدانید ارز دیجیتال چیست کلیک کنید: ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال یک مثال می زنم: فرض کنید “جنی” یک ارز دیجیتال جدید ساخت است. در مجموع هزار واحد از این ارز وجود دارد. در ابتدا که ارز دیجیتال “جنی” ساخته می شود ارزشش صفر است، زیرا هنوز هیچ کسی آن را نخریده است. “جان” در مورد ارز دیجیتال “جنی” شنیده و از آن خوشش آمده است و تصمیم می گیرد به ارزش ۱۰,۰۰۰ دلار از ارز دیجیتال “جنی” را به قیمت هر ارز ۲۰ دلار بخرد. “جنی” هم تصمیم میگیرد ۵۰۰ واحد ارز دیجیتال را به جان بفروشد و ۵۰۰ واحد دیگر را برای خودش نگه دارد.

با این خرید، “ارزش کل بازار” ارز دیجیتال “جنی” به ۲۰,۰۰۰ دلار می رسد (چون در حال حاضر، مجموعا ۱۰۰۰ واحد ارز وجود دارد که قیمت هر کدام ۲۰ دلار است)
“جنی” حالا خوشحال است، زیرا ۵۰۰ واحد دیگر را که ارزش آن ها ۱۰,۰۰۰ دلار است را همچنان برای خود نگه داشته است. اگر “جنی” بخواهد، می‌تواند همین حالا ارزهای خود را به ازای یک سود زودگذر بفروشد یا اینکه صبر کند تا در بلندمدت قیمت آن ها افزایش پیدا کند.

ارز “جنی” به “جیمز” نیز معرفی شده است و “جمیز” میخواهد ۶۰۰ ارز را به قیمت هر ارز دیجیتال ۳۰ دلار خریداری کند. او پیش خودش باور دارد که ارزش هر سکه در واقع ۱۰۰ دلار است و او دارد ارزان تر می خرد.
“جنی” و “جان” هر کدام به خاطر سود خودشان، ۳۰۰ سکه را به “جیمز” می فروشند. “جان” و “جیمز” هردو به ارزش دادن به پروژه “جنی” کمک کردند به این امید که در آینده، ارزهای خود را به قیمت بالاتری بفروشند.

ارزش کل بازار چیست؟

به خاطر اینکه تعداد کل واحدها به ۱۰۰۰ واحد محدود شده است، ارزش ارز دیجیتال به شکل یک سطل عمل می کند که در حال پر از آب شدن است. آب به عنوان پول یا همان سرمایه است که به بازار ارز دیجیتال وارد یا خارج می شود. هر سرمایه جدیدی که به آن وارد می شود، همزمان قیمت ارز را افزایش می دهد و سطل را پر میکند.

در یک نقطه مشخص، سطل پر می شود. این زمانی است که یک ارز دیجیتال به ارزش ذاتی خود می‌ رسد. ازین به بعد، سرمایه های جدید با ورود و خروج خود، باعث تغییر اندازه سطل (کل بازار) می شوند.قیمت یک ارز دیجیتال همواره بین خریداران و فروشندگان آن ارز با توجه به ارزشی که برای آن ارز قائل هستند، در حال چانه زنی است.

شما چگونه ارزش واقعی یک ارز دیجیتال را تشخیص می دهید؟ در کامنت ها بنویسید

لینک منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *