آموزش ارز دیجیتال

دوج کوین (Dogecoin) : قیمت معروف ترین میم کوین دنیا به چه عواملی بستگی دارد؟

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۱۳ خرداد ۱۴۰۱
دوج کوین - قیمت گذاری میم کوین مشهور به چه صورت است؟

در ۶ دسامبر ۲۰۱۳، دوج کوین (Dogecoin) به طور رسمی توسط مهندس شرکت ادوبی، جکسون پالمر و توسعه دهنده نرم افزار شرکت IBM، بیلی مارکوس راه اندازی شد. آنها ارز دیجیتال دوج را ایجاد کردند تا آشکارا صنعتی را که قبلا معتقد بودند بیش از حد پول جذب کرده است را مسخره کنند.

کاربران، ارز دیجیتال دوج را به یاد می‌آورند که با استفاده غلط املایی کلمه “Dog” و میم اینترنتی نژاد سگ ژاپنی “شیبا اینو” با متن رنگارنگ و فونت کُمیک (مضحک) همراه با دستور زبان انگلیسی اشتباه راه اندازی شد.

دوج کوین با استفاده از کد شبکه لایت کوین (LTC)، که خودش یک کپی از بلاک چین (Blockchain) بیت کوین بود، شکل گرفت. هنگامی که یک سری برنامه نویس، پروتکل بلاک چین یا قوانین اساسی آن را تغییر دهند، یک فورک (Fork) رخ می دهد. هنگامی که این اتفاق می افتد، زنجیره تقسیم می شود و در نتیجه بلاک چین دوم با تاریخچه مشابه با بلاک چین اولی، اما در جهت متفاوت پیش می رود. در ابتدا به عنوان نسخه “سرگرم کننده” بیت کوین (BTC) تبلیغ می شد، اما از آن زمان، ارزش آن افزایش یافت و توجه بیشتری را به خود جلب کرد. قیمت دوج کوین در نتیجه تایید افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و اسنوپ داگ افزایش یافته است. قیمت دوج کوین پس از اینکه گزارش شد که یک پلتفرم معروف ارز دیجیتال این سکه را می پذیرد، باز هم افزایش بیشتری پیدا کرد.

رشد یک ارز دیجیتال با ظاهر سگ شیبا اینو باعث می شود که کنجاو شویم ماجرا چگونه شروع شد. یکی از دلایل اینکه ارز دیجیتال دوج در میان علاقه مندان به میم کوین، محبوب شد، کامنت های سرگرم کننده کاربران شبکه اجتماعی رِدیت و تامبلر در سال ۲۰۱۳ بود.

بیشتر بدانید:

خرید دوج کوین : چگونه به منظور سرمایه گذاری، دوج بخریم؟
تحلیل فاندامنتال دوج کوین : پیش بینی قیمت ارز دیجیتال دوج در سال جاری میلادی

 

تاریخچه تصویر “سگ شیبا اینو” و دوج

در سال ۲۰۰۸، یک معلم ژاپنی مهدکودک، یک سگ ماده از نژاد شیبا اینو را به سرپرستی پذیرفت و او را از مرگ حتمی نجات داد، پس از آن که کارخانه توله سگی که در آن نگهداری می شد مجبور به تعطیلی شد. تعدادی از سگ های شجره دار به فرزندی پذیرفته شدند.

زمانی که او شروع به اشتراک گذاری تصاویر سگ در اینترنت کرد، نمی‌توانست تصور کند که این سگ به لطف الگوهای رفتاری که به عنوان ادای احترام به این نژادهای باهوش و با شخصیت شمرده می شود، به طور گسترده ای محبوب می شود.

قدمت سگ شیبا به قرن سوم قبل از میلاد برمی گردد و به عنوان یک نژاد بدوی در نظر گرفته می شوند. قبل از شهرت، ساتو وبلاگی برای افزایش آگاهی در مورد خطرات کارخانه های توله سگ و سگ های فرزندخوانده ایجاد کرده بود که به سرعت مخاطبان زیادی پیدا کرد و به زودی به یکی از محبوب ترین وبلاگ ها در ژاپن تبدیل شد.

اینگونه مسیر رسیدن به شهرت جهانی مشخص شد و به زودی شبکه های اجتماعی Reddit و Tumblr، شناخته شده ترین و فتوژنیک ترین سگ جهان را به رسمیت شناختند. آنها تصوبر این سگ را در کاریکاتورهای طنز مختلف به تصویر کشیدند که به سرعت توسط تبلیغات و ابزارهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت و با ایجاد دوج کوین در سال ۲۰۱۳، مقدس بودنش تکمیل شد.

سازندگان دوج

دو متخصص IT که دوج کوین را ایجاد کردند، مهندسان با تجربه ای بودند. آنها از همه نوآوری های تکنولوژیکی استفاده کردند و یک نرم افزار خوب ساختند. مکانیسم بلاک چین، اثبات کار (PoW) و شیوه استخراج ارز دیجیتال مورد استفاده توسط آنها پایدار، کارآمد و ایمن بود.

اگرچه روزهای اولیه زندگی دوج کوین نسبتاً دراماتیک بود. در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ – تنها چند روز پس از راه اندازی – چندین کیف پول Dogecoin هک شد و تخمین زده می شود که ۲۱ میلیون سکه دوج از دست رفت. جامعۀ پشت این ارز دیجیتال، گرد هم آمدند تا سرمایه جمع آوری کنند و به کاربران آسیب دیده غرامت بپردازند.

این یک نقطه عطف بزرگ برای ارز دیجیتال DOGE بود که در سال‌های آینده به عنوان یک ابزار خیریه و انعام در نظر گرفته شد. در حالی که اکثر آلتکوین ها با هدف سریع ثروتمند کردن صاحبان آنها شناخته می شدند.

این سکه در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به فراموشی سپرده شد. با این حال، در مدت بازار گاوی سال ۲۰۱۷ دوباره زنده شد و در ژانویه ۲۰۱۸ به بالاترین قیمت ۰.۰۱۸۸ دلار رسید. این قیمت باعث تعجب سازندگان شد که فکر می‌کردند یک سکه با مضمون سگ که حدود دو سال بروزرسانی نرم افزاری نشده است، موفقیت زیادی کسب کرد.

بیشتر بدانید:
ارز دیجیتال بیبی دوج چیست؟
منشأ ارز دیجیتال دوج چیست؟

 

عوامل موثر بر قیمت دوج کوین

به قول خالق آن، جکسون پالمر، دوج چهره ای دوستانه به فضای ارز دیجیتال آورد. در حالی که بیت کوین مجبور بود با انگی که در ابتدا با فعالیت های مجرمانه مانند پولشویی، خرید مواد مخدر و سایر فعالیت های مشکوک مرتبط است مقابله کند، دوج تصویر جدید و جالب تری از یک ارز دیجیتال ارائه می کرد. از همان ابتدا، به دلیل چندین ابتکار خیریه که خیلی زود در سال ۲۰۱۴ وارد فضای شبکه اجتماعی Reddit شد، این ارز به عنوان ارز “سخاوت” شناخته شد.

خیریه و فرزند خَلَف ارز دیجیتال

بنیاد دوج کوین یک شرکت غیرانتفاعی است که در کلرادوی آمریکا ثبت شده است. در سال ۲۰۱۴، پس از شروع درخواست های قانونی برای جمع آوری کمک های مالی تأسیس شد.

یکی از اولین ابتکارات آن، جمع آوری کمک مالی بود که ۳۰ هزار دلار برای حمایت مالی از تیم باب اسلد جامائیکا تامین کرد تا آنها بتوانند در بازی های المپیک زمستانی سوچی شرکت کنند.

در ماه مارس همان سال، جامعۀ دوج کوین ۵۰ هزار دلار به یک خیریه اهدا کرد. حمایت از پروژه آب تمیز برای مردم کنیا. این پول به سازمان اجازه داد تا دو حلقه چاه آب برای منطقه بسازد.

در آن زمان، برای کاربران رِدیت، کلمه DOGE به شکل مخفف Do Only Good Everyday (هر روز فقط کار خوب را انجام بده) در آمده بود. یکی دیگر از داستان های خیریه موفق، یک راننده مسابقات اتومبیل رانی بود که بودجه کافی برای شرکت در مسابقه را نداشت. بیش از ۶۷ میلیون دوج کوین – حدود ۵۵ هزار دلار در آن زمان – جمع آوری شد تا او بتواند در مسابقه شرکت کند. تصویر سگ شیبا اینو روی خودرو با نام “#۹۸ Moonrocket” نمایش داده شد و برای اولین بار، این ارز دیجیتال در تبلیغات یک رویداد ورزشی بزرگ ظاهر شد.

ابزار انعام در شبکه های Reddit و Twitter

در سال ۲۰۱۴، جاش موهلند، کارآفرین فناوری، DogeTipBot را ایجاد کرد. یک سرویس انعام کوچک در شبکه اجتماعی ردیت که به کاربران اجازه می‌دهد تا دوج را برای تشکر از محتوای ارزشمند هدیه بدهند. در نتیجه، انعام دادن به یکدیگر برای محتوای خوب در محیط های شبکه های اجتماعی دیگر مانند Patreon و حتی YouTube مرسوم شد.

DogeTipBot به طور قابل توجهی به پذیرش اولیۀ دوج و سایر ارزهای دیجیتال کمک کرد.

متأسفانه، در سال ۲۰۱۷، خالق DogeTipBot با بدنامی اعلام کرد که ورشکست شده است و باید این سرویس را تعطیل کند. او تمام دوج کوین هایی را که در این پلتفرم نگهداری می شد، برای پوشش هزینه های عملیاتی و بدهی های شخصی خود برداشت. کاربران به طور ناگهانی از انعام های خود محروم شدند و کاری از دستشان بر نمی آمد.

شهرت میم کوین ها

پس از موفقیت باورنکردنی دوج کوین، بازار ارزهای دیجیتال به زمینی مناسب برای تکثیر میم کوین ها تبدیل شد. نه تنها در حوزه ارز دیجیتال، بلکه در بازار سهام، به نظر می‌رسد میم کوین ها با مفهوم جدیدی در سرمایه گذاری شناخته می شوند. که فراتر از خواست شرکت ها و مؤسسات بزرگ برای دارایی های پولساز است.

خریدوفروش و سرمایه‌گذاری های خُرد به لطف پلتفرم های معاملاتی ساده ای مانند رابین هود (Robinhood) و توانایی سرمایه گذاران کوچک غیرمتخصص در دسترسی به برنامه های سرمایه گذاری سهام و ارز دیجیتال، به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

دوج کوین (DOGE) و گیم استاپ (GME) به بهترین وجه، مفهوم “دارایی های مردمی” را در فضاهای ارز دیجیتال و بازار سهام نشان می دهند. زیرا وقتی نیروهای سرمایه گذاران کوچک با هم جمع می شوند، توانایی شکست دادن قدرت های بزرگ، نهنگ ها و دلالان را پیدا می کنند.

شیبا اینو (Shiba Inu)، فلوکی (Floki) و سیف مون (Safemoon) تنها چند نمونه از میم کوین ها هستند که با دوج کوین رقابت می کنند. در حالی که این ارزهای دیجیتال هنوز زمینه کاربردی مناسبی پیدا نکرده اند، اما دوج کوین یک ارز قدیمی است که از قبل تراکنش های سریع و ایمن را فراهم کرده است که آن را به مطلوب ترین سرمایه‌گذاری تبدیل می کند.

موفقیت میم کوین‌ها، تا حد زیادی و بدون شک به کمپین های بازاریابی پربار و ارتباط آنها با اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی و افراد مشهور مرتبط است.

سلبریتی ها، رسانه، ارتباطات – معروف به “اثر ایلان ماسک”

دوج کوین به یک ابزار سرمایه گذاری اصلی تبدیل شده است که به طور گسترده توسط صرافی های ارز دیجیتال پذیرفته می شود و اغلب بخشی از سبد سرمایه گذاری های سازمانی است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، مشارکت افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ، جین سیمونز، رهبر گروه کیس و ایلان ماسک است که از سال ۲۰۱۹ به طور مداوم در مورد میم کوین ها توییت کردند و باعث شدند قیمت ارز دیجیتال هر بار پس از توئیت افزایش یابد.

توئیت های ایلان ماسک ابتدا با شوخی هایی مبنی بر اینکه او مدیرعامل دوج کوین است، شروع شد. و به توئیت هایی که ادعا می کرد او مالک این ارز دیجیتال است، کشیده شد. سپس جدی تر و جدی تر شد. او نشان داد که با توسعه دهندگان آن برای کمک به بهبود کارایی تراکنش های دوج کوین همکاری می کند.

توسعه DOGE از سر گرفته شد

توئیت ایلان ماسک درباره توسعه دوج کوین با احیای فرآیند برنامه نویسی نرم افزاری مصادف شد که تا آن زمان به شکلی مناسب و رو به جلو حرکت می کرد.

با افزایش استفاده از ارز دیجیتال، برای اهداف تجاری یا انعام دادن، مشکل مقیاس پذیری برای توسعه دهندگان فعلی دوج کوین نگران کننده شد.

ارز دیجیتال دوج به شدت با توسعه هسته بیت کوین مرتبط است. نه تنها به این دلیل که یک فورک غیرمستقیم از آن است، بلکه به این دلیل که از سال ۲۰۱۴، نرم افزار دوج کوین بر اساس کد لایت کوین نوشته شد. تصمیم برای اتصال دوج به لایت کوین برای تامین ثبات شبکه گرفته شد. بنابراین، توسعه دهندگان دوج مجبور بودند چندین نسخه از بروزرسانی لایت کوین را که از سال ۲۰۱۴ رخ داده است، پیگیری کنند.

دوج کوین همچنین شامل یک گروه توسعه دهنده است که با سکه های اهدایی جامعه تامین مالی می شوند. این توسعه دهندگان از طریق یک کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی به آن دسترسی دارند. به این معنی که برای امضا و انجام تراکنش های این کیف پول به دو یا چند کلید خصوصی نیاز است. (کسی نمی تواند به تنهایی موجودی این کیف را انتقال دهد، این کار باعث امنیت بیشتر می شود)

بیشتر بدانید:

بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال : ۳ تا از برترین پلتفرم های معاملاتی داخلی
بررسی سایت کوینکس : صرافی خارجی ارز دیجیتال

 

مقایسه بیت کوین و دوج کوین

علیرغم ارتباط ذاتی دوج کوین با بیت کوین، بنیانگذاران دوج می خواستند آفریدۀ خود را از بیت کوین متمایز کنند، هم از نظر مفهوم و هم از نظر فناوری.

علاوه بر این، در استخراج بیت کوین، پاداش بلوک ها تقریباً هر چهار سال یکبار نصف می شود. به نصف شدن پاداش بلوک ها، هاوینگ (Halving) می گویند. این ویژگی بیت کوین، سیستم آن را برنامه ریزی شده، همراه با تورم کاهنده، قابل پیش‌بینی و شفاف می کند. اما آخرین رویداد هاوینگ دوج کوین در آوریل ۲۰۱۴ بود. بعد از آن، پروتکل دوج تغییر کرد تا عرضه نامحدودی فراهم کند و دوج کوین به یک دارایی تورمی تبدیل شد.

ایلان ماسک مقیاس پذیری بهتر و تراکنش های سریع تر دوج کوین را در مقایسه با بیت کوین تحسین کرده است.

بیت کوین نیز به منظور تراکنش های سریع تر و مقیاس پذیری بیشتر، به راه حل های “لایه ۲” روی آورد. از آنجایی که بلاک های بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یکبار تولید می شوند، این ارز دیجیتال نسبتاً کند است. به منظور بهبود کارایی آن، یک بلاک چین جدید بر روی پروتکل بلاک چینِ اصلی ساخته شود و یک شبکه لایه ۲ ایجاد می کند.

از طرف دیگر، دوج کوین از طریق پروتکل اصلی خود بدون نیاز به شبکۀ اضافی، مقیاس پذیر است. راه حل دوج به عنوان فناوری بهتر تلقی می شود و به بلاک چین لایه ۱ معروف است.

احتمالاً دوج کوین هرگز جای بیت کوین را نخواهد گرفت، اما مطمئناً از توانایی لازم برای تبدیل شدن به یک وسیله پرداخت مناسب و سریع، در برابر سایر ارزها برخوردار است.

بیت کوین رایگان فاست بیت کوین چیست Free Bitcoin faucet

بیشتر بدانید:

بیت کوین رایگان : فاست بیت کوین چیست و چگونه ارز دیجیتال رایگان می دهد؟
کسب درآمد از ارز دیجیتال : ۸ روش ایجاد ثروت با بیت کوین و صنعت رمزارز

 

آینده دوج کوین

“اثر شبکه” در نهایت تعیین می کند که چه زمانی فناوری های جدید به جریان اصلی تبدیل شوند و جای قبلی ها را بگیرند. همانطور که در گذشته در مورد تلفن، اینترنت و سایر فناوری ها اتفاق افتاد.

در حالی که صنعت ارز دیجیتال به طور پیوسته در حال رشد است، شکی نیست که دوج کوین به دلیل موقعیت و محبوبیت آن در شبکه های اجتماعی و در بین افراد مشهور، برای سرمایه گذاران کوچک و بزرگ به یک اندازه جذاب است.

یکی از انتقادات اصلی که در جامعه کریپتو به دوج کوین می شود، تمرکز بالای سکه ها در دست تعداد کمی از سرمایه گذار بزرگ است. در واقع اعتقاد بر این است که بیش از ۵۰ درصد از کل سکه های دوج متعلق به حدود ۲۰ کیف پول است. اگر هر یک از این سرمایه گذاران بزرگ به طور ناگهانی تصمیم به فروش دارایی های خود بگیرد، باعث ایجاد یک شوک قیمتی بزرگ می شود.

در ماه ژوئیه ۲۰۲۰، ایلان ماسک تصویری از یک استاندارد دوج کوین که سیستم مالی جهانی را کنترل می کند، توییت کرد. اینکه آیا این یک پیش‌بینی بود، یا آرزو، یا صرفاً یک میم خنده دار و بی ضرر، باید دید در آینده چه می شود.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *