آموزش ارز دیجیتال

ذخیره سازی سرد بیت کوین چیست : ایمن ترین راه برای ذخیره ارز دیجیتال

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۲۱ فروردین ۱۴۰۱
ذخیره سازی سرد بیت کوین bitcoin cold storage ارز دیجیتال

ذخیره سازی سرد بیت کوین به ذخیره بیت کوین به صورت آفلاین و خرج کردن آن بدون اینکه کلیدهای خصوصی آنلاین باشد، اشاره دارد. این امر از سرقت هکرها و آلودگی ویروس ها جلوگیری می کند و یک اقدام امنیتی ضروری به خصوص در برخورد با مقادیر زیاد بیت کوین و ارز دیجیتال است.

 

ذخیره سازی سرد چیست؟

از زمان راه اندازی بیت کوین در سال ۲۰۰۹، دنیای ارزهای دیجیتال به ویژه در سال های اخیر بزرگ تر و محبوب تر شده است. در کنار افزایش تعداد سرمایه گذاران و توکن ها، استفاده و پذیرش ارز دیجیتال افزایش یافته است. در عین حال، با افزایش محبوبیت، سرقت، کلاهبرداری و هک نیز زیاد شده است. از آنجایی که قوانین نظارتی ارزهای دیجیتال هنوز مبهم است، اغلب در صورت کلاهبرداری یا سرقت، دست مالکان به جایی بند نیست. بنابراین، مسئولیت ایمن نگه داشتن بیت کوین بر عهده خود سرمایه گذار است. کاربران باید تصمیم بگیرند که چگونه بیت کوین و دیگر توکن های دیجیتال خود را به امن ترین و مطمئن ترین روش ممکن ذخیره کنند. در عین حال دسترسی به آن توکن ها در صورت نیاز، راحت باشد.

بیت کوین را کجا باید ذخیره کرد؟ از نظر فنی هیچ کجا، زیرا در واقع بیت کوین به روش فیزیکی مانند طلا ذخیره نمی شود. در واقع، بیت کوین به عنوان یک شبکه، اصلاً سکه های فیزیکی ندارد، و ذخیره سازهای بیت کوین بیشتر به یک نرم افزار یا سخت افزار کامپیوتری شبیه اند. در زیر، نگاهی دقیق تر به آنچه کاربران باید در مورد ذخیره بیت کوین بدانند و نحوه ایمن نگه داشتن دارایی های دیجیتال با روشی به نام ذخیره سازی سرد خواهیم داشت.

بیشتر بدانید:
چگونه ارز دیجیتال بخریم
چگونه بیت کوین بخریم

 

آشنایی با ذخیره سازی سرد

کیف پول های ارز دیجیتال

قبل از اینکه بتوانیم ذخیره سازی سرد را درک کنیم، ابتدا باید مفهوم کیف پول بیت کوین را بررسی کنیم. برای کاربران ارز دیجیتال، کیف پول تا حدودی شبیه به کیف پول معمولی که پول نقد را در خود جای می دهد، عمل می کند. آنها را می توان به عنوان یک وسیله ذخیره سازی برای ارزهای دیجیتال و توکن ها در نظر گرفت. با این حال، در بیشتر موارد کیف پول ها اقلام فیزیکی نیستند. بلکه ابزارهای ذخیره سازی نرم افزاری هستند که هم کلید عمومی و هم کلید خصوصی را در خود نگه داری می کنند.

کلید عمومی و خصوصی

کلیدهای عمومی و خصوصی، رشته هایی از حروف و اعداد هستند که برای انتقال بیت کوین به/از کیف پول مورد نظر ضروری اند. کلید عمومی را مشابه شماره حساب بانکی در نظر بگیرید که آدرس کیف پول را مشخص می کند. این آدرس باعث می شود که طرف مقابل بداند که سکه ها را کجا منتقل کند. کلید خصوصی، مشابه رمز عبور بانکی است، کد مخصوص مالک برای دسترسی به ارزها و توکن های خودش است. این کلید به عنوان یک کد امنیتی عمل می کند تا اطمینان حاصل شود که دیگران به بیت کوین شما دسترسی پیدا نمی کنند.

راه های مختلفی برای ایمن سازی کیف پول بیت کوین وجود دارد که از محبوب ترین آنها می‌توان به رمزگذاری (encryption)، پشتیبان گیری، کیف چند امضایی و ذخیره سازی سرد بیت کوین اشاره کرد. هر چند هیچ کدام از روش ها خالی از اشتباه نیست، اما اولین راه این است که کیف پول خود را با استفاده از یک رمز عبور قوی رمزگذاری کنید. روش دوم تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول است. زیرا یک نقص کامپیوتر هم می تواند منجر به از دست دادن بیت کوین ها شود، چه برسد به هک شدن. چند امضایی روش دیگری برای محافظت از بیت کوین است. این کار شامل ایجاد یک سیستم تراکنش چند امضایی است که بر اساس آن افراد بیشتری (حداقل ۲ یا ۳) باید تراکنش ها را تایید کنند.

بیشتر بدانید:
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کریپتو ولت (Crypto Wallet) کدام اند؟
بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

محافظت در برابر سرقت

کیف پول ارز دیجیتال، تا حد زیادی امنیت سکه های شما را فراهم می کند. اما اگر کلید خصوصی دزدیده یا هک شود، اغلب کاری از دست صاحب کیف پول برای دسترسی مجدد به سکه ها بر نمی آید. بهترین راه حل برای این مشکل امنیتی، ذخیره سازی سرد بیت کوین است.

ذخیره سازی سرد بیت کوین اغلب حتی از یک کیف پول سنتی نیز امن تر است. این روش به معنی نگه داری بیت کوین ها به صورت آفلاین است، یعنی کاملاً جدا از هرگونه دسترسی به اینترنت. آفلاین نگه داشتن سکه ها به میزان قابل توجهی خطر حمله هکرها را کاهش می دهد. وقتی یک کیف پول آنلاین نباشد، دیگر هیچ نگرانی در مورد دسترسی دیجیتالی هکرها به کیف پول وجود ندارد.

 

نحوه استفاده از ذخیره سازی سرد

ذخیره سازی سرد نسبت به رمزگذاری یا تهیه نسخه پشتیبان راحت تر است، زیرا دسترسی به سکه ها در این حالت برای کاربران بسیار آسان تر است. بنابراین، کاربران زیادی که از ذخیره سازی سرد بیت کوین استفاده می کنند، مقدار کمی از سکه ها را برای هزینه های روزمره در یک کیف پول معمولی نگهداری می کنند و بقیه را در یک دستگاه ذخیره سازی سرد قرار می‌دهند. این کار زحمت بیرون آوردن سکه از سردخانه (معمولا به دستگاه ذخیره سازی سرد گفته می شود) برای استفاده روزمره را کاهش می دهد.

شیوه تقسیم ذخایر اغلب توسط صرافی های خرید و فروش ارز دیجیتال دنبال می شود. این پلتفرم ها با مقدار زیادی بیت کوین (و سایر ارزهای دیجیتال) سروکار دارند و هدف اصلی حمله هکرها هستند. برای به حداقل رساندن میزان خسارت در مواردی که امنیت صرافی به خطر افتاده است، چنین پلتفرم هایی اکثر سکه ها و توکن های خود را در سردخانه نگه داری می کنند. این صرافی ها می دانند که کاربران در روز حدودا چه مقدار سکه برداشت می کنند. بنابراین فقط مقداری که برای برآورده کردن کارهای ضروری است، به صورت آنلاین نگه می دارند.

بیشتر بدانید:
بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال
بررسی صرافی خارجی ارز دیجیتال کوینکس (Coinex)

 

روش های ذخیره سازی سرد بیت کوین

روش های متداول ذخیره سازی سرد عبارتند از:

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پول کاغذی راهی برای محافظت در برابر دزدی هکرها یا خرابی کامپیوتر است. این روش شامل چاپ کلیدهای عمومی و خصوصی روی کاغذ است. علاوه بر این، یک کیف پول کاغذی ممکن است دارای یک کد QR باشد که می تواند اسکن شود و برای انتقال سریع سکه ها به کیف پول نرم افزاری به کار گرفته شود. از آنجایی که این کاغذ حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز برای خرج کردن سکه ها است، ایمن نگه داشتن آن بسیار مهم است. معمولاً برای ایمنی بیشتر، رمزگذاری و کپی کردن کیف پول کاغذی با هم انجام می شود. می توانید کیف پول کاغذی را مثل چک رمزدار بانکی در نظر بگیرید.

ذخیره سازی سرد بیت کوین کیف پول کاغذی paper wallet

کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet)

از دستگاه های ذخیره سازی شبیه به فلش USB نیز برای نگهداری کلیدهای خصوصی و عمومی استفاده می شود. چنین دستگاه هایی را می توانید در گاوصندوق یا صندوق امانات بانک ها نگه دارید تا مطمئن شوید که به دست افراد نادرست نمی افتد.

کیف پول سخت افزاری در حال تبدیل شدن به بهترین انتخاب برای ایمن سازی دارایی های دیجیتال است. این دستگاه های کوچک، ضد آب و ضد ویروس کامپیوتری هستند و از تراکنش های چند امضایی نیز پشتیبانی می کنند. برای ارسال و دریافت سریع و روزانه ارز دیجیتال بسیار مناسب هستند، دارای امکانات پشتیبان گیری (بک آپ) در کارت های SD هستند، همچنین دوربین اسکن کد QR دارند. در زیر نمونه هایی از کیف پول سخت افزاری را برای شما آورده ایم.

ذخیره سازی سرد بیت کوین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

بیشتر بدانید:
بررسی کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس Ledger Nano X
کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس Ledger Nano S
مقایسه و بررسی کیف پول ترزور مدل تی Trezor Model T

 

کیف پول های صوتی (Sound Wallet)

کیف پول های صوتی راه دیگری برای ذخیره ایمن توکن و رمزارز هستند، اگرچه رایج یا محبوب نیستند. فناوری کیف پول صوتی شامل نگهداری کلیدهای خصوصی در فایل های صوتی رمزگذاری شده در محصولاتی مانند دیسک های فشرده (CD) و دیسک های وینیل (Vinyl) است. کد پنهان شده در این فایل های صوتی را می توان با استفاده از اپلیکیشن طیف سنجی (spectroscope) یا طیف سنجی با وضوح بالا رمزگشایی کرد.

 

ذخیره سازی سرد عمیق (Deep Cold Storage)

علاوه بر روش های ذخیره سازی سرد بیت کوین که در بالا اشاره شد، مفهوم سردخانه عمیق نیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این روش توسط یک شرکت مستقر در لندن معرفی شد که امنیت یک صندوق نگه داری را برای ذخیره کلیدهای بیت کوین ارائه می کرد. این سرویس توسط یک شرکت، بیمه می شود، بنابراین در برابر سرقت یا از دست دادن بیت‌کوین ها از مشتری محافظت می کند. این سرویس یک اشکال بزرگ دارد، به مدرک هویتی و آدرس شخصی مشتری نیاز دارد. بنابراین کسانی که می خواهند مالک ناشناس ارز دیجیتال بمانند، از استفاده از این سرویس منصرف می کند. خدمات نگهداری توسط شرکت Elliptic Vault، نمونه ای از سردخانه عمیق است.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *