آموزش ارز دیجیتال

ساخت NFT : چگونه هنر دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنم و آن را بفروشم

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: هنر
۱۳ فروردین ۱۴۰۱
ساخت NFT از هنر ارز دیجیتال و فروش در بازار NFT

ساخت NFT از هنر دیجیتال بسیار آسان است و نیازی به کدنویسی ندارد. به فرآیند ایجاد NFT “ضرب کردن” می گویند. اساساً این کار به معنی انتشار هنر دیجیتال شما (شامل نقاشی، موزیک، ویدیو، نوشته و …) در سطح جهانی و در دسترس همه سرمایه گذاران دنیاست.

با مجموعه ای از مهارت های خلاقانه و یک کامپیوتر شخصی، می توانید هنر دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنید.

NFT چیست؟

NFT، توکن غیرقابل معاوضه است. صفت “غیرقابل معاوضه” در علم اقتصاد، اغلب برای نشان دادن ویژگی هایی مانند منحصر به فرد بودن و جایگزین نداشتن، استفاده می شود. در فضای ارز دیجیتال، غیرقابل معاوضه به این معناست که نمی توان یک هنر دیجیتال را با یک هنر دیگر مبادله کرد.

«توکن» به عنوان یک واحد ارز در بلاکچین است. توکن به شکل یک گواهی تایید اعتبار در بلاکچین ذخیره می‌شود و دارایی های دیجیتال روی آن قرار می گیرد تا برای عموم قابل ردیابی و در دسترس قرار باشد. در نتیجه، هر NFT در واقع یک ارز دیجیتال منحصر است که معمولاً به شکل نقاشی، ویدیو، موسیقی، اقلام کلکسیونی در بازی های ویدیویی یا هر نوع هنر دیجیتال دیگری است.

از زمانی که NFT ها در اوایل سال ۲۰۲۱ رونق گرفتند، کاربران در حال خرید و فروش این توکن ها در سراسر جهان هستند. اما، چگونه کسی می تواند یک اثر هنری را به NFT تبدیل کند و آنها را برای فروش در معرض دید همه مردم دنیا قرار دهد؟ آیا کار سختی است؟ آیا برای ساخت NFT کدنویسی لازم است؟

ما در کریپتوباز این مراحل را برای شما بسیار ساده کردیم. برای یادگیری روش تبدیل اثر هنری به NFT، این راهنما را بخوانید.

 

هنر دیجیتال چیست؟

رایج ترین مورد استفاده برای NFT ها هنر است، و جای تعجب نیست که هنر رمزنگاری به شکل NFT اخیراً محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این واقعیت که فناوری جدید بلاکچین شرایطی را ایجاد می کند که به هنرمندان اجازه می دهد تا ده ها میلیون دلار از نقاشی های دیجیتال خود کسب درآمد کنند. NFT بسیاری از افراد خلاق را جذب کرد که قبلاً چنین سطحی از سهولت و دسترسی به آثار دیجیتال را فقط در سر می توانستند بپرورانند.

حراج های پرحاشیه NFT مرتبط با هنر دیجیتال توجه عمومی زیادی را به خود جلب کرده است. گران ترین NFTها با قیمت های میلیون دلاری سرفصل خبرها را به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۲۲، گران ترین NFT با قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار، “Merge” توسط هنرمند دیجیتالی با نام مستعار Pak بود.

در سال ۲۰۲۱، Everydays: First 5000 Days NFT مجموعه اثر یک هنرمند به نام مایک وینکلمن، معروف به بیپل (Beeple)، حراج گران قیمت دیگری بود که به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته شد.

بیشتر بدانید:

گرانترین NFT هایی که تا به حال فروخته شده اند (۵ تا از برترین ها)
ثروتمندترین افراد بیت کوین در استرالیا: با میلیونرهای خودساخته ارز دیجیتال آشنا شوید

هنر رمزنگاری با آثار هنری منحصربه‌فردی مرتبط است که توسط هنرمندان مشهور خلق شده و در حراج‌هایی در بازارهای NFT فروخته می‌شود که نه تنها شامل سایت های محبوب NFT می شوند بلکه خانه های حراج سنتی مانند ساتبیز (Sotheby’s) و کریستیز (Christie’s) را هم دربر می گیرد. جالب اینجاست که بیشتر آثار هنری در فضای ارز دیجیتال توسط هنرمندان مبتدی و ناشناخته ولی با استعداد ایجاد می شود. پس برای موفقیت در NFT نیاز به ثروت و شهرت اولیه ندارید.

با این حال، برخی از مجموعه (کلکسیون)های NFT از جمله مجموعه های پیشگام به نام CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club نمونه‌هایی از هنر مولد و خلاقانه هستند. این نوع هنر معمولاً با کمک سیستم های خودمختار (DAO) مختلف ایجاد می شود. تصاویر موجود در این مجموعه های محبوب با مونتاژ مجموعه ای از اجزای تصویر در حالت های مختلف ایجاد می شوند.

 

چگونه از هنر خود برای ساخت NFT استفاده کنم؟

اگر هنوز تردید دارید که آیا باید هنر خود را به NFT تبدیل کنید یا خیر، پاسخ واضح است: “بله، حداقل تلاش خودتان را بکنید”. فرآیند ایجاد NFT نه پیچیده است و نه پرهزینه. تنها چیزی که نیاز دارد مهارت های خلاقانه و یک کامپیوتر یا موبایل است.

باز هم می گویم که NFT ها علاوه بر تصاویر، می توانند آهنگ، ویدیو، فایل های GIF و سایر هنرهای دیجیتال نیز باشند. بنابراین، ابتدا باید رشته هنری ای را انتخاب کنید که مناسب شما باشد. بسته به این موضوع، متوجه خواهید شد که برای تبدیل کردن یک اثر هنری به NFT به چه مهارت هایی نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر گرافیست هستید، باید از ابزارهای ویراستاری گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور و کورل و… را استفاده کنید. همچنین می‌توانید روش‌های دیگری مانند مدل سازی ۳ بعدی را امتحان کنید که برای مبتدیان کمی دشوارتر است. اگر زمینه انیمیشن های ۳ بعدی را انتخاب کنید، انتظار می رود از ابزارهای مدل سازی مانند Blender یا Cinema 4D برای طراحی گرافیک های متحرک و کاراکترها استفاده کنید که سپس به NFT تبدیل می شوند.

پس از آن، باید یک ایده منحصر به فرد برای اثر هنری (محصول تکی یا مجموعه) داشته باشید و به محتوایی فکر کنید که اثر در نهایت به آن تبدیل خواهد شد.

بیشتر بدانید:
چگونه NFT بسازیم

 

آیا یادگیری کدنویسی برای ساخت NFT لازم است؟

ساخت NFT از هنر دیجیتال بسیار آسان است و نیازی به کدنویسی ندارد. به فرآیند ایجاد NFT “ضرب کردن” می گویند. اساساً این کار به معتی انتشار یک نمونه منحصر به فرد از توکن NFT در بلاکچین است. NFT ها “ضرب” می شوند، مشابه ایجاد سکه های فلزی و اضافه شدن آنها به بازار.

پس از این فرایند، قطعه هنری دیجیتال شما در برابر دزدی یا دستکاری ایمن می شود. از آنجایی که این کالای دیجیتال به یک NFT تبدیل شده است، اکنون می توان آن را در ابعاد جهانی خرید، فروخت، و فرایند خریدوفروش آن را به صورت آنلاین ردیابی کرد.

برای هنرمندان، استفاده از NFT ها در هنر دیجیتال راهی جدید برای کسب درآمد عادلانه از آثارشان است. در بیشتر بازارهای NFT، هنرمندان می توانند یک حق امتیاز را در زمان ضرب NFT برای خود درنظر بگیرند. این حق امتیاز باعث می شود که فروش ثانویه آثارشان برای آنها درآمد منفعل (درآمد جاری) ایجاد کند. اگر تقاضا برای اثر افزایش یابد، شهرت پیدا کند و ارزش آن بالا برود، هنرمندان بسیار از آن بهره می ببرند.

ساخت NFT از هنر دیجیتال و فروش در بازار NFT

بیشتر بدانید:
چگونه NFT بفروشیم
چگونه NFT بخریم

با این حال، اگر قبلاً در این زمینه تجربه دارید و می خواهید یک توسعه دهنده NFT شوید، می توانید به جای استفاده از پلتفرم های بازار، خودتان یک NFT را کدنویسی کنید. برای غوطه ور شدن در دنیای برنامه نویسی NFT، باید در نظر داشته باشید که بلاکچین اتریوم همچنان انحصار NFT ها را در اختیار دارد.

زبان برنامه‌نویسی که برای توسعه NFT استفاده می‌شود، معمولا سالیدیتی (Solidity) است که برای توسعه قراردادهای هوشمند طراحی شده است. سایرین از جاوا اسکریپت و HTML/CSS استفاده می کنند. علاوه بر این، سیستم فایل بین سیاره ای (InterPlanetary File System) معمولاً برای ذخیره فایل های اصلی NFT استفاده می شود.

 

چگونه بازار مناسب برای ساخت NFT های خود پیدا کنم؟

بخش مهمی از فرآیند ضرب NFT ها، انتخاب یک پلتفرم (بازار) مناسب NFT است. انتخاب درست به عوامل مختلفی مانند فرمت فایل هنری، سازگاری با کیف پول ارز دیجیتال، دسترسی کاربران و قیمتی که برای ضرب یک NFT و هزینه تراکنش پرداخت می شود، بستگی دارد.

مجموعه ای از بازارهای آنلاین NFT در فضای ارز دیجیتال وجود دارد که هر یک از آنها کمی با بقیه متفاوت است. نکته بسیار مهم برای هنرمندان این است که بدانند آیا این پلتفرم خودش از فایل اصلی نگه داری می کند یا اینکه فقط آن را برای فروش در بازار خود قرار می دهد. مناسب ترین انتخاب، پربازدیدترین و کاربرپسندترین پلتفرم است.

پلتفرم های NFT بدون سرپرستی فایل اصلی، دسترسی رایگان را برای همه هنرمندان فراهم می کنند. برای آپلود NFT روی آنها، باید از طریق کیف پول ارز دیجیتال ثبت نام کنید و فقط هزینه تراکنش را برای NFT بپردازید. محبوب ترین بازارهای NFT بدون سرپرستی، OpenSea و Rarible هستند.

بیشتر بدانید:
بهترین سایت ساخت NFT (5 تا از بهترین بازارهای NFT)

پلتفرم های NFT همراه با سرپرستی فایل هنری، در مورد هنرمندان گزینشی تر عمل می کنند. برای ثبت نام و شروع به کار در این پلتفرم ها، باید درخواستی را با تمام جزئیات مجموعه NFT و سابقه هنری خود ارسال کنید.

یکی دیگر از معایب بازارهای گزینشی NFT، دوره انتظار طولانی برای تصمیم کارشناسان است. با توجه به این معیارهای انتخاب سختگیرانه، فقط آثار هنری دیجیتال برتر در چنین پلتفرم هایی به نمایش گذاشته می شوند تا خریداران به هنرمندانی که با این پلتفرم ها همکاری می کنند، اعتماد بیشتری داشته باشند. پلتفرم‌های سرپرستی فایل شناخته شده SuperRare و Nifty Gateway هستند.

 

راه اندازی کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال ابزاری است که برای دسترسی به سایت های NFT، تایید تراکنش ها و مدیریت دارایی های دیجیتال خود به آن نیاز دارید.

قبل از نصب یک کیف پول، مهم‌ترین چیز این است که مطمئن شوید کیف پول با ارز دیجیتال مورد استفاده در پلتفرم NFT سازگاری دارد. از آنجایی که بیشتر بازارهای NFT مبتنی بر بلاکچین اتریوم هستند و ارز دیجیتال اتریوم (ETH) را به عنوان ابزار پرداخت می پذیرند، داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال همراه با مقداری اتریوم در آن ضروری است.

کیف پول های ارز دیجیتال زیادی با میلیون ها کاربر وجود دارد. بسیاری از آنها کاربردهای متنوعی دارند و برخی از آنها برای دسترسی آسان به پلتفرم های مبتنی بر بلاکچین، اپلیکیشن موبایل و افزونه مرورگر دارند.

انتخاب یک کیف پول مناسب بستگی به این دارد که شما به دنبال چه مقدار امنیت هستید. انواع اصلی آنها، کیف پول های امانی، غیرامانی و سخت افزاری است. کیف پول امانی با نام کیف پول میزبانی نیز شناخته می شود، زیرا وجوه کاربران توسط شخص ثالث در آن ذخیره می شود، مشابه نحوه نگهداری پول توسط بانک ها در حساب های بانکی. این کیف پول ها به عنوان کاربرپسندترین و آسان ترین کیف ها در نظر گرفته می شود اما امنیت آنها پایین است.

یک کیف پول غیرامانی به کاربران امکان کنترل کامل دارایی های دیجیتال خود را می دهد و برای ایمن نگه داشتن ارزها به شخص ثالث متکی نیست. کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی است که می‌تواند ارزهای کاربران را به صورت آفلاین نگه دارد و حتی در بدترین شرایط و زمانی که رایانه شخصی هک می‌شود، آنها را ایمن نگه دارد.

بهترین کیف پول NFT متامسک

بیشتر بدانید:
بهترین کیف پول ارز دیجیتال
بهترین کیف پول NFT
بررسی کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس Ledger Nano X

 

نحوه فروش هنر دیجیتال به شکل NFT

فروش NFT احتمالاً نقطه پایانی فرایند ساخت NFT شما خواهد بود. اکثر پلتفرم های NFT دارای ویژگی انتخاب روش فروش یا گزینه ای برای تعیین قیمت NFT شما در حین ضرب کردن هستند.

فروش با قیمت ثابت و حراج در حال حاضر دو راه اصلی برای فروش NFT است. فروش با قیمت ثابت به عنوان ساده ترین راه و همچنین کاملاً شفاف و مستقیم در نظر گرفته می شود. برای فروش NFT تازه ضرب شده خود به این روش، فقط باید قیمتی را که می خواهید آن را بفروشید مشخص کنید. برخی از پلتفرم ها این ویژگی را دارند که یک حق امتیاز برای خود تعیین کنید. با این کار به ازای هر خریدوفروش هنر دیجیتال خود در آینده، درصدی را دریافت خواهید کرد.

راه دیگر برای فروش NFT از طریق حراج است تا خریداران بتوانند هنر دیجیتال شما را جستجو کرده و پیشنهاد قیمت بدهند. برخی از حراج ها ممکن است فقط آنلاین باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به یک حراج زنده و کامل ختم شوند.

دو نوع حراج وجود دارد. نوع اول معروف به حراج انگلیسی است. حراجی با قیمت های در حال زیاد شدن که بالاترین پیشنهاد در پایان برنده می شود. حراج زمان بندی شده شکل خاصی از حراج انگلیسی است که در آن می‌توان یک NFT را در یک بازه زمانی مشخص (مثلا ۲۴ ساعت) به فروش رساند و در پایان، خریداری که بالاترین پیشنهاد را ارائه کرده است برنده می‌شود. نوع دوم حراج هلندی است، حراجی که در آن قیمت از زیاد شروع می شود و کاهش می یابد تا زمانی که شخصی حاضر به خرید NFT با آن قیمت بشود.

این به شما بستگی دارد که کدام راه را برای فروش NFT انتخاب کنید. هر روشی مزایا و معایب خود را دارد.

 

منبع

 

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *