آموزش ارز دیجیتال

میکسر بیت کوین Bitcoin Mixer چیست؟ چرا صرافی های ارز دیجیتال آن را ممنوع می کنند؟

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
میکسر بیت کوین bitcoin mixer چیست - سایت ارز دیجیتال

میکسر بیت کوین پیوند بین آدرس کیف پول مبدا و هویت واقعی کاربر را از بین می برد. بدون وجود آن، ردیابی تراکنش های بیت کوین (BTC) از طریق مشاهده بلاکچین (Blockchain) بسیار آسان است.

یکی از ویژگی های جذاب ارز دیجیتال که همیشه بیان می شود، این است که استفاده از آنها به طور ناشناس برای فرستنده یا گیرنده میسر است، اما این یک تصور غلط رایج در این حوزه است. در واقعیت، اگر از میکسر استفاده نکنید، بیت کوین (BTC) و بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر به راحتی قابل ردیابی هستند.

 

میکسر بیت کوین

این موضوع زمانی به اثبات رسید که در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱، مقامات ایالات متحده مغز متفکر وبسایت Bitcoin Fog (که یک سرویس میکسر بیت کوین مبتنی بر دارک وب بود) را دستگیر کردند. مقامات پس از تجزیه و تحلیل داده های بلاکچین (Blockchain) که طی مدت ۱۰ سال ثبت شده بود، توانستند اپراتور سایت را به دام بیاندازند.

نیازی نیست که یک تحلیلگر کریپتو باشید تا بدانید که هر تراکنش ارز دیجیتال به آدرس های کیف پول (موجود در بلاکچین) گره خورده است و این اطلاعات برای همیشه در بلاکچین خواهند ماند. سازمان های دولتی نمی توانند آدرس IP یا مشخصات فردی شما را از آدرس کیف پول تان تعیین کنند. اما در نهایت این سکه ها معمولاً برای پرداخت محصولات یا خدمات استفاده می شوند. این مسیری است که به مشخصات فرستنده یا گیرنده منتهی می شود. در مورد Bitcoin Fog، سازمان های دولتی توانستند هزینه های میزبانی هاست را که با استفاده از ارز دیجیتال پرداخت شده بوود، شناسایی کنند.

خدمات میکسر بیت کوین مانند Bitcoin Fog به کاربران اجازه می دهد تا سکه های خود را با سکه های سایر کاربران ترکیب کنند. این فرایند، تشخیص آدرس مقصد را تقریبا غیر ممکن می کند. این امر ارتباطات بین آدرس های گیرنده و فرستنده را از بین می برد و سطح بالاتری از حریم خصوصی را برای کاربران فراهم می کند.

میکسر بیت کوین Bitcoin Mixer در حوزه ارز دیجیتال چیست

خدمات میکسر بیت کوین در طیف گسترده‌ای از روش‌ها ارائه می‌شود. از جمله این روش ها، راه حل های کاملاً متمرکز است که در این مورد نیاز به اعتماد به شرکت میکسر داریم. روش دیگر مشابه CoinJoin است، که به همکاری گروه بزرگی از کاربران به طور همزمان وابسته است. همچنین امکان معامله در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) وجود دارد تا عملاً احتمال هرگونه ردیابی را از بین ببرید.

 

ریسک استفاده از میکسر بیت کوین

میکسر بیت کوین متمرکز، مشکلی به اسم “نقطۀ شکستِ واحد” دارد. حتی اگر مطمئن باشید که آن سرویس از آدرس های چند امضایی (multisig addresses) استفاده می‌کند. اگر آن سرویس، داده هایش را به اشتراک بگذارد یا هک شود، کاربران، حریم خصوصی خود را از دست خواهند داد.

CoinJoin این مشکل را با ترکیب کردن ورودی چند کاربر در یک تراکنشِ واحد، حل کرد. این سرویس سکه ها را می‌گیرد، آنها را به صورت یک تراکنش در می آورد. هر یک از کاربران باید قبل از پخش تراکنش در شبکه، آن را امضا کنند. سپس این تراکنش ها در یک تراکنش ادغام می شوند و هر کاربر مقدار اولیه سکه خود را دریافت می کند. در این صورت، هیچ کس نمی تواند مبدا آن سکه ها را پیدا کند، حتی خود شرکتی که این فرایند را انجام می دهد.

اگرچه CoinJoin کاملا غیرقابل ردیابی نیست، اما سطح قابل قبولی از انکار را فراهم می کند، زیرا هیچ کس نمی تواند ثابت کند که هر خروجی متعلق به کدام نهاد است. هر چه تعداد شرکت کنندگان بیشتر باشد، درجه امنیت بیشتر است.

 

واسابی و سامورایی

برخی از کاربران ارزهای دیجیتال نیز برای ارسال سکه به کیف پول خود نیاز به ناشناس بودن دارند. کیف پول ارز دیجیتال واسابی (Wasabi Wallet) مدتهاست که برای انجام عملکردهای CoinJoin استفاده می شود.

در حالی که از نظر فنی زیرساخت واسابی متمرکز است، اما طراحی نرم افزار آن تضمین می‌کند که شرکت توسعه دهنده نمی تواند داده های شخصی کاربران را خارج کند یا سکه های آنها را سرقت کند. در حال حاضر، کیف پول واسابی فقط برای دسکتاپ در دسترس است، بنابراین مانند چیزهای دیگر در حوزه ارز دیجیتال، مراقب نرم افزارهای تقلبی باشید!

خدمات مشابهی توسط کیف پول سامورایی (Samourai Wallet) ارائه می شود، که همچنین یک سرویس میکسر Chaumian CoinJoin به نام Whirlpool را ارائه می دهد. برای دستیابی به یک راه حل با حفظ کامل حریم خصوصی، کاربران باید کیف پول سامورایی را به گره کامل بیت کوین خود متصل کنند. این کیف پول، نسخه های دسکتاپ و موبایل را ارائه می دهد.

خدمات میکسر بیت کوین در اکثر کشورها غیرقانونی نیست. با این حال، برخی از صرافی ها و خدمات دهنده ها ممکن است از خدمات دادن به کاربرانی که به آدرس های میکسر سکه مرتبط هستند، خودداری کنند.

از آنجایی که در طی زمان، افراد بیشتری به حریم خصوصی برای محافظت از دارایی های خود اهمیت می دهند، انگیزه شرکت ها برای جلوگیری از دستیابی مشتریان شان که از میکسر استفاده می کنند، کم می شود.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *