آموزش ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کریپتو ولت (Crypto Wallet) کدام اند؟

نویسنده: سامان رضائی
دسته بندی: عمومی
۵ فروردین ۱۴۰۱
کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که یک کیف پول چرمی به شما امکان می دهد پول های کاغذی خود را ذخیره کنید، یک کیف پول ارز دیجیتال نیز به شما امکان می دهد ارزهای دیجیتال و سایر دارایی های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین (همچون NFT ها) را ذخیره و مدیریت کنید. با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان یک طبقه از دارایی ها، رواج پرداخت های ارز دیجیتال و تسهیل کننده های اقتصادی، افرادی که قصد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارند، باید با کیف پول های بلاکچین و کاربردهای آن آشنا باشند.

در این مقاله از کریپتوباز همه آنچه را که باید بدانید و در انتخاب کیف پول ارز دیجیتال در نظر بگیرید، برای شما آورده ایم.

 

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال، ابزاری برای ذخیره، مدیریت، ایمن سازی و پرداخت با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) و سایر دارایی های دیجیتال مبتنی بر بلاکچین (مثلا  NFT) است. دو نوع اصلی از کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد: کیف پول نرم افزاری و کیف پول سخت افزاری.

انواع کیف پول های نرم افزاری عبارتند از کیف پول های تحت وب (و کیف پول صرافی ها)، کیف پول موبایل و کیف پول دسکتاپ. کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که ارزهای دیجیتال شما را به شکل کاملا ایمن و آفلاین دخیره می کند. در ادامه جزئیاتی در مورد هر کدام از آنها را آورده ایم.

 

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول های مبتنی بر وب (Web-Based Wallet)

کیف پول های مبتنی بر وب، کیف پول هایی هستند که استفاده آسانی دارند، مانند آنهایی که توسط یک صرافی میزبانی می‌شوند و می‌توانید ارزهای دیجیتال را در آنجا بخرید و بفروشید. کلیدهای خصوصی توسط شرکت ارائه دهنده کیف پول، مدیریت می شود. به عنوان مثال، اگر با استفاده از صرافی بایننس (Binance)، ارز دیجیتال خریداری کنید، کلیدهای خصوصی که دسترسی به دارایی های شما را فراهم می‌کنند در یک کیف پول مبتنی بر وب در خود صرافی نگهداری می شود.

بیشتر بدانید:
بررسی بهترین صرافی های ایرانی ارز دیجیتال
بررسی صرافی خارجی ارز دیجیتال

 

کیف پول مبتنی بر وب فقط زمانی که به اینترنت متصل است کار می کند، به همین دلیل گاهی آن را با نام ذخیره سازی داغ (Hot Storage) می خوانند. اگرچه این نوع ذخیره سازی، ساده ترین گزینه را برای مدیریت تراکنش های رمزارزی و خرید ارزهای دیجیتال فراهم می کند، اما مشکلات امنیتی مختلفی در آن وجود دارد.

 

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

کیف پول موبایل، اپلیکیشنی است که روی گوشی هوشمند یا تبلت نصب می شود. برخی از این برنامه‌ها غیر میزبان هستند، به این معنی که در این نوع اپلیکیشن ها شما مسئول ذخیره و مدیریت کلید خصوصی خود هستید. گزینه های محبوب عبارتند از متامسک (Metamask)، کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)، مایسلیوم (Mycelium) و تراست ولت (Trust Wallet) (که بخشی از صرافی ارز دیجیتال بایننس است). کیف پول های موبایل اکثرا فضای ذخیره‌سازی داغ را فراهم می‌کنند و می‌توانند به صورت آنلاین به یک صرافی وصل شوند.

 

کیف پول های دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول دسکتاپ مانند کیف پول موبایل، نرم افزاری برای ذخیره و مدیریت ارز دیجیتال است اما این بار برای کاربران رایانه های شخصی (PC). نمونه هایی از کیف پول های مبتنی بر دسکتاپ عبارتند از متامسک (MetaMask)، اکسودوس (Exodus) و الکتروم (Electrum). بسیاری از این کیف پول های بلاکچین، گزینه های ذخیره سازی سرد (cold storage) را برای امنیت بیشتر ارائه می دهند.

بیشتر بدانید:
بهترین کیف پول ارز دیجیتال

 

کیف پول های سخت افزاری (Hardware Wallet)

یک کیف پول سخت افزاری، امنیت دارایی های شما را یک گام فراتر می برد. این کیف پول به رمزارزهای شما اجازه می‌دهد تا در یک قطعه سخت افزار (شبیه فلش مموری) به صورت آفلاین ذخیره شود. این نوع کیف پول را می توان از طریق USB یا پورت های دیگر به رایانه شخصی متصل کرد تا نقل و انتقالات و تراکنش ها را انجام دهد. در زمان هایی که به رایانه متصل نیست، سرمایه های دیجیتالی شما را در فضای سرد نگه داری می کند. این کیف پول، بالاترین سطح امنیت را ارائه می‌کند، اما مسئولیت حفظ کلید خصوصی بر عهده شماست. کیف پول های سخت افزاری محبوب توسط لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) ساخته می شوند.

بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

بیشتر بدانید:
کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس Ledger Nano X (بررسی و مقایسه)
کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس Ledger Nano S (بررسی و مقایسه)
مشخصات و خرید کیف ارز دیجیتال ترزور مدل تی Trezor Model T

 

چرا از کیف پول ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

از آنجایی که ارزهای دیجیتال در یک بلاکچین آنلاین قرار دارند و از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند؛ امنیت سایبری باید برای کسانی که قصد استفاده و ذخیره سازی ارزهای دیجیتال را دارند، در اولویت قرار گیرد. راه اندازی کیف پول ارز دیجیتال مطمئن اولویت بالایی برای سرمایه گذاران دارد.

 

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

یک کیف پول ارز دیجیتال در واقع ارز دیجیتال شما را نگه نمی دارد. ارزها در اصل در خود بلاکچین قرار دارند (بلاکچین: سیستم دفتر کل تراکنش های دیجیتال). کیف پول راهی برای ایمن کردن کلید خصوصی دیجیتالی است که دسترسی شما به رمزارزهایتان را فراهم می کند. اگر بلاکچین را مانند صندوق امانات درنظر بگیرید، کیف پول ارز دیجیتال محلی برای نگه داری کلید خصوصی شماست که با آن می توانید درب صندوق خودتان را باز کنید.

 

ویژگی ها

  • راهی برای مدیریت چندین نوع رمزارز برای استفاده طولانی مدت
  • ارائه یک کلید عمومی برای تراکنش ها
  •  ارائه یک رمز خصوصی اضافه برای امنیت بیشتر (digital safe)

بسته به نوع کیف پولی که راه اندازی می کنید، دو کلید در اختیار شما قرار می گیرد. اولی کلید عمومی است که به طور خودکار هنگام راه اندازی کیف پول ایجاد می شود و برای تراکنش های رمزنگاری استفاده می شود. آن را مانند شماره کارت یا شماره حساب در نظر بگیرید. برای انجام کارهایی مانند خرید، دریافت یا انتقال ارزهای دیجیتال به حساب‌های دیگر، باید آدرس این کلید را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. دومی کلید خصوصیکیف پول است که نباید آن را با کسی درمیان بگذارید و تا حد امکان آن را ایمن نگه دارید، زیرا صاحب این کلید می تواند مدیریت داراریی های رمزارز شما را در اختیار بگیرد. با استفاده از کیف پول سخت افزاری یا نرم افزاری موبایل و دسکتاپ (برخی از آنها) و همچنین ذخیره سازی سرد (آفلاین) می توانید کلید خصوصی خودتان را ایمن نگه دارید.

 

نحوه استفاده

هنگامی که کیف پول خود را انتخاب کردید، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. یا اگر از کیف پول موبایل و دسکتاپ استفاده می کنید، اپلیکیشن یا نرم افزار آن را دانلود کنید. با این کار برای شما کلیدهای امنیتی ایجاد می شود که باید آنها را در مکانی امن نگهداری کنید. برای امنیت بیشتر، برخی کیف پول ها امکان تایید دو مرحله ای را نیز فراهم می کنند.

گام بعدی این است که رمزارزهای خود را از صرافی ای که آنها را خریداری کرده اید به کیف پول خود منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر از طریق بایننس خرید کرده اید، گزینه ای برای ارسال (Send) وجود دارد. در آنجا، از شما خواسته می‌شود که اطلاعات آدرس کیف پول (کلید عمومی) و مقدار ارز دیجیتالی را که می‌خواهید جابه‌جا کنید، وارد کنید.

بسیاری از کیف پول های ارز دیجیتال نرم افزاری به صورت رایگان ارائه می‌شوند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند آن‌هایی که توسط Trezor و Ledger ساخته شده‌اند، اغلب با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار برای خرید در دسترس هستند.

استفاده از یک کیف پول رمزنگاری امن برای هر سرمایه‌گذار یا علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال که قصد دارد برای مدت زمان طولانی در این فضا حضور داشته باشد، اولویت بالایی دارد. چه در حال نگه داری (HODL) و سرمایه گذاری در آنها هستید. چه از رمزارزها برای پرداخت ها و تراکنش ها استفاده می کنید، باید از کیف پول برای ایمن نگه داشتن دارایی های دیجیتال خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید:
چگونه بیت کوین بخریم
چگونه NFT بخریم (توکن غیرقابل معاوضه)

 

منبع

مقاله‌های مشابه

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

NFT رایگان : چگونه با مشارکت در جامعه ارز دیجیتال، NFT مجانی دریافت کنم؟ *

آیا قصد وارد شدن به دنیای ارز دیجیتال و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را دارید، اما هنوز حاضر نیستید که پول خرج کنید؟ سرمایه گذاری در NFT، این روزها بسیار رایج است و فرصت های زیادی وجود دارد که...

بیشتر بخوانید
وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

وایت پیپر چیست و چرا برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ضروری است *

مقدمه: ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به یک کلمه رایج و پرکاربرد تبدیل شده و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. رمزارز یک زمینه به سرعت در حال توسعه و هیجان انگیز است که سرمایه گذاران، کارآفرینان و...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *