آموزش ارز دیجیتال

اثبات کار (Proof of Work) در ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

نویسنده: سامان رضائی
۵ فروردین ۱۴۰۱
اثبات کار چیست؟ what is proof of stake (pow)

اثبات کار (Proof of Work = PoW) اولین راه حل برای تایید تراکنش ها بدون دخالت موسسات مالی واسطه بود. زیرا تمرکززدایی بخش کلیدی چشم انداز ارزهای دیجیتال است. هدف ارزهای دیجیتال این است که مداخلات مالی دولت ها و بانک ها را به حداقل برسانند.

 

اثبات کار چیست؟

اثبات کار روشی برای انجام تراکنش ها (افزودن بلوک های جدید به بلاکچین) یک ارز دیجیتال است. ماینرهای ارز دیجیتال که این کار را انجام می دهند، حق اضافه کردن بلوک به بلاکچین و دریافت کارمزد تراکنش را به دست می آورند.

هویت ارز دیجیتال با اثبات کار شروع شد زیرا مکانیزم اجماع مورد استفاده اولین ارز دیجیتال، بیت کوین (BTC) است. بیت کوین به خاطر  امنیت بالا و ایجاد جنجال های زیست محیطی خود در خبرگزاری ها معروف شده است.

با درک روش اثبات کار، درک بهتری از سکه هایی خواهید داشت که هر روز از آنها استفاده می کنید. همچنین به شما در انتخاب ارزهای دیجیتال هنگام سرمایه گذاری در این بازار کمک می کند. برای یادگیری کامل اثبات کار با سایت ارز دیجیتال کریپتوباز همراه باشید.

 

مدل اثبات کار چگونه عمل می کند؟

مدل اثبات کار یک مکانیسم اجماع است که برای تأیید و ثبت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

هر ارز دیجیتال دارای یک بلاکچین است. بلاکچین در واقع لیست تراکنش های ارز دیجیتال است که از بلوک های تراکنش تشکیل شده است. در ارزهای دیجیتال با روش اثبات کار، هر بلوک تراکنش دارای هش خاصی است. برای اینکه یک بلوک تایید شود، یک ماینر ارز دیجیتال باید آن هش را تولید کند.

برای انجام این کار، ماینرها از دستگاه های استخراج استفاده می کنند که هش ها را به سرعت تولید می کند. هدف این است که اولین ماینری باشید که هش درست را تولید می کند باشید، زیرا این ماینر کسی است که می تواند بلاکچین را بروزرسانی کند و کارمزد تراکنش ها را دریافت کند.

دلیل اینکه اثبات کار در ارزهای دیجیتال به خوبی جواب می دهد این است که یافتن هش دشوار است، اما تأیید آن دشوار نیست. این فرآیند تایید تراکنش ها به این منظور دشوار طراحی شده است که از دستکاری سوابق تراکنش جلوگیری کند. در عین حال، هنگامی که یک هش تولید شد، بررسی درست بودن آن برای سایر ماینرها آسان است. بنابراین سریع متوجه می شوند که یک ماینر این تراکنش را به درستی انجام داده است و آنها برای دریافت کارمزد باید به سراغ تراکنش های بعدی بروند.

اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال بیت کوین

بیشتر بدانید:
استخراج ارز دیجیتال چیست
استخراج بیت کوین چیست
چگونه ریگ استخراج اتریوم بسازیم

 

مثال

در اینجا مثالی از نحوه استفاده بیت کوین از اثبات کار برای حفظ امنیت بلاکچین آورده شده است.

هنگامی که تراکنش های بیت کوین صورت می گیرد، یک گروه از این تراکنش ها به صورت محرمانه می روند و در یک بلوک آماده برای استخراج قرار می گیرند. سپس الگوریتم اثبات کار بیت کوین یک هش برای بلوک ایجاد می کند. الگوریتمی که بیت کوین استفاده می کند SHA-256 نام دارد و همیشه هش هایی با ۶۴ کاراکتر تولید می کند.

ماینرها با هم رقابت می کنند تا اولین کسی باشند که هش درست را تولید می کنند. برنده باید آخرین بلوک تراکنش ها را به بلاکچین بیت کوین اضافه کند. سپس پاداش خود را در قالب سکه های تازه ساخته شده و کارمزد تراکنش ها دریافت می کند. بیت کوین دارای حداکثر ۲۱ میلیون سکه است، پس از آنکه همه ی ۲۱ میلیون سکه استخراج شد، ماینرها با دریافت کارمزد تراکنش به خدمات خود ادامه خواهند داد.

هدف از الگوریتم اثبات کار بیت کوین افزودن یک بلوک از تراکنش های جدید در هر ۱۰ دقیقه است. برای اینکه امنیت شبکه بالا برود و تراکنش ها خیلی آسان انجام نشوند، بیت کوین سختی استخراج خود را بسته به سرعتی که ماینرها تراکنش را انجام می دهند، تنظیم می کند. اگر استخراج خیلی سریع انجام شود، محاسبات هش سخت تر می شود تا فاصله ۱۰ دقیقه ای بلوک ها حفظ بشود.

 

مقایسه اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS)

اثبات کار اولین مکانیزم تایید تراکنش ارزهای دیجیتال بود. به عنوان یک جایگزین، اثبات سهام، در سال ۲۰۱۲ با راه اندازی پییِرکوین  (Peercoin/PPC) ارائه شد که گره اعتبارسنجی تراکنش ها را بر اساس تعداد سکه هایی که در شبکه قفل کرده اند، انتخاب می کند.

از آنجایی که اثبات سهام به اندازه اثبات کار به قدرت محاسباتی نیاز ندارد، مقیاس پذیرتر است. یعنی می‌تواند تراکنش ها را با هزینه های کمتر و با سرعت بیشتر پردازش کند. این کار، ارزهای دیجیتال اثبات سهام را با محیط زیست سازگارتر می کند. از آنجایی که نیازی به سخت افزارهای گران قیمت نیست، استیکینگ بسیار راحت تر از استخراج است.

بیشتر بدانید:
اثبات سهام (Proof of Stake) در ارز دیجیتال چیست؟
استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

با این حال امنیت شبکه اثبات کار بسیار بیشتر است. یکی از نگرانی های احتمالی در مورد اثبات سهام این است که دارندگان حجم عظیمی از سکه ها، قدرت بالقوه زیادی در دستکاری شبکه دارند. این مسئله در اثبات کار وجود ندارد.

 

مزایا و معایب

در اینجا بزرگترین مزایا و معایب اثبات کار را برای شما آورده ایم:

مزایا

معایب

امنیت بسیار بالا

تراکنش های کند و کارمزهای بالا

سیستم تایید تراکنش ها به صورت کاملا غیرمتمرکز

مصرف انرژی زیاد

دادن پاداش های ارز دیجیتال به ماینرها

تجهیزات گران قیمت برای استخراج

 

ارزهای اثبات کار (PoW)

برخی از ارزهای دیجیتال برجسته که از PoW استفاده می کنند:

  • بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتال دنیا از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۰۹ است. بیت کوین مفهوم PoW را معرفی کرد که بعداً توسط بسیاری از سکه های دیگر به کار گرفته شد.
  • لایت کوین (LTC) یکی از اولین آلت کوین ها (جایگزین های بیت کوین) است. در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و بر اساس کد بیت کوین ایجاد شد و سرعت تراکنش ها را بهبود داد.
  • دوج کوین (DOGE) یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد و بر اساس میم یک سگ از نژاد دوج ساخته شده است. علیرغم اینکه به عنوان یک شوخی شروع به کار کرد، اما طرفداران وفادار خودش را پیدا کرد.

اثبات کار، مکانیزم اجماعی برای ارزهای دیجیتال اولیه بود که به روشی امن و غیرمتمرکز برای تایید تراکنش ها نیاز داشتند. اگرچه اثبات سهام به عنوان جایگزین کم مصرف انرژی ظاهر شده است، اما اثبات کار هنوز توسط بسیاری از ارزهای اصلی استفاده می شود.

بیشتر بدانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *