آموزش ارز دیجیتال

ارز دیجیتال سولانا : بهترین پلتفرم ها برای خرید SOL در سال ۲۰۲۲

نویسنده: سامان رضائی
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
ارز دیجیتال سولانا Solana

سولانا در سال ۲۰۲۱ با افزایش قیمت بیش از ۱۱۰۰۰ درصدی در دنیای ارز دیجیتال به شهرت رسید. سولانا نه تنها یکی از پرسرعت ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار از نظر سرعت تراکنش است، کارمزدهای بسیار پایینی نیز دارد. محبوبیت سولانا به این معنی است که در بسیاری از پلتفرم های ارزهای دیجیتال برای خرید موجود است. اما چگونه می توان بهترین پلتفرم را در بین آنها انتخاب کرد؟ اگر به دنبال بهترین مکان ها برای خرید سولانا هستید، با کریپتوباز همراه باشید.

 

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

سولانا یکی از ارزهای دیجیتال است که به عنوان بستری برای سایر برنامه ها و پروژه ها عمل می کند. سرعت پردازش فوق العاده سریع و کارمزد تراکنش‌های بسیار پایین (کسری از یک صدم دلار)، آن را از نضر ارزش بازار در بین ارزهای برتر قرار داده است.

ارزهای دیجیتال قابل برنامه ریزی با قرارداد هوشمند (Smart Contract) مانند سولانا در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. یک دلایل بزرگ برای موفقیت آنها این است که اتریوم (ETH)، پیشرو در قراردادهای رمزنگاری هوشمند، با هزینه های بالای تراکنش و تراکم شبکه سنگین، دست و پنجه نرم می کند. در نتیجه، سولانا و سایر جایگزین های اتریوم سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند.

قراردادهای هوشمند، کدهای کامپیوتری خوداجرا هستند که بر روی بلاکچین (Blockchain) قرار می گیرند. قراردادهای هوشمند به چیزهایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و بازار پررونق توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) قدرت می بخشد.

 

کارمزدهای خرید سولانا چقدر است؟

اگر به دنبال بهترین مکان برای خرید سولانا هستید، کارمزدهای مختلفی را باید در نظر بگیرید. موردی که برای شما مناسب است به نحوه واریز پول، تعداد دفعات خرید و اینکه آیا می خواهید ارز دیجیتال خود را برداشت کنید یا نه، بستگی دارد. بیایید برخی از مواد را با هم بررسی کنیم.

چگونه کارمزدها را با هم مقایسه کنیم؟
صرافی های ارزهای دیجیتال همیشه هم در مورد کارمزدهای خود شفاف نیستند. به کارمزد سپرده گذاری، کارمزد تبادل و کارمزد برداشت توجه کنید. برخی از صرافی ها راهنمای کارمزد را منتشر می کنند، برخی دیگر اطلاعات کارمزد را در قوانین خود پنهان می کنند. قبل از اینکه همه پول خود را واریز کنید، می توانید یک معامله آزمایشی (بدون پرداخت پول واقعی) انجام دهید تا ببینید چه مقدار ارز دریافت می کنید.

صرافی خرید ارز دیجیتال سولانا

بیشتر بدانید:
بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال
بررسی سایت صرافی کوینکس

 

کارمزد واریز ارز ملی (تومان)

قبل از اینکه بتوانید سولانا بخرید، باید مقداری ارز ملی مانند تومان ایران واریز کنید (مگر اینکه قبلاً ارز دیجیتال داشته باشید). هزینه ها بسته به روش پرداختی که استفاده می کنید متفاوت است. به عنوان مثال، اگر می خواهید با کارت عابر یا کارت اعتباری پرداخت کنید، کارمزد در حد چند هزار تومان است. نقل و انتقالات در شعبه بانک معمولا رایگان است و کارمزد روش های دیگر – مانند درگاه پرداخت صرافی – نیز رایگان است.

 

هزینه های تبادل (کارمزد معاملات)

اگر به صورت منظم قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، کارمزدهای معاملاتی می تواند یک هزینه اصلی باشد. برخی از پلتفرم ها مبلغ ثابتی را به ازای هر معامله دریافت می کنند، در حالی که برخی دیگر از ۰.۱٪ تا ۱.۵٪ در هر معامله به عنوان کارمزد برمی دارند. برخی از صرافی ها نیز یک اسپرد (Spread) دریافت می کنند، یعنی تفاوت بین قیمت های خرید و فروش برای آن ارز دیجیتال. گاهی اوقات می توانید با استفاده از توکن صرافی برای پرداخت، کارمزد معاملات را کاهش دهید. این مورد بیشتر در مورد صرافی های غیر متمرکز صدق می کند. در اکثر صرافی ها، مشتریان با حجم بالای معامله واجد شرایط تخفیف می شوند.

مراقب اسپرد روی پلتفرم هایی باشید که وعده کمیسیون صفر می دهند یا می گویند کارمزد معاملاتی دریافت نمی کنند. آنها ممکن است برای معامله کارمزدی دریافت نکنند، اما احتمالاً اسپرد بزرگتری را دریافت می کنند. پلتفرم‌های ارز دیجیتال باید از جایی درآمد کسب کنند. می توانید نمونه معاملات را در صرافی های مختلف امتحان کنید و ببینید که مثلاً با ۱۰۰ میلیون تومان، چقدر سولانا می گیرید. برای اینکه ببینید چه مقدار دریافت می کنید، نیازی به واریز پول ندارید. کافیست مبلغ را در پلتفرم صرافی وارد کنید.

 

کارمزد برداشت

آخرین کارمزدی که باید مراقب آن باشید، کارمزد برداشت است. قبل از اینکه پول خود را روی یک پلتفرم قرار دهید، مطمئن شوید که برای بازگرداندن مجدد آن به حساب بانکی خود چه کارمزدی باید بپردازید. دو راه اصلی است که ممکن است دارایی های خود را برداشت کنید:

  • بازگرداندن تومان به حساب بانکی شما: این مورد در برخی از صرافی ها رایگان است. برخی دیگر می توانند تا چند هزار تومان برای هر برداشت از شما دریافت کنند.
  • انتقال ارز دیجیتال به یک کیف پول ارز دیجیتال یا یک صرافی دیگر: هزینه‌های برداشت ارز دیجیتال متفاوت است. انتقال سولانا معمولاً بسیار ارزان است، اما به دنبال پلتفرم هایی باشید که چند برداشت رایگان نیز ارائه می دهند.

بسیاری از سرمایه گذاران بلندمدت ارز دیجیتال از یک کیف پول ارز دیجیتال (Crypto Wallet) برای ذخیره کلید خصوصی خود استفاده می کنند. برخی نگران هک شدن صرافی‌های ارزهای دیجیتال هستند و خواهان مکان امن تری برای ذخیره دارایی های دیجیتال خود هستند. برخی دیگر می خواهند از ارز دیجیتال خود در صرافی های غیرمتمرکز (DEX) یا سایر برنامه های غیر متمرکز (DApp) استفاده کنند که انجام این کارها با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال بسیار آسان تر است.

اگر تصمیم به استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال دارید، به خاطر داشته باشید که در حال تبدیل شدن به بانک خود هستید. این بدان معناست که مطمئن شوید جای رمز عبور و عبارت بازیابی (seed) امن است. همچنین باید آنتی ویروس و ضدبدافزار خود را بروز نگه دارید. اگر رمز عبور خود را گم کنید، ممکن است نتوانید به ارز خود دسترسی پیدا کنید.

یکی از بهترین راه ها برای نگه داری ارز دیجیتال استفاده از کیف پول های سخت افزاری است. این کیف پول ها هک نمی شوند، ویروسی نمی شوند، ارز داخل آن ها به صورت آفلاین نگه داری می شود(در نتیجه دزدیده نمی شوند)، نیازی نیست به صرافی اعتماد داشته باشیم و اگه گم شوند، ارزهای آن با استفاده از عبارت بازیابی (Seed) بازگردانده می شود.

بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

بیشتر بدانید:
بهترین کیف پول ارز دیجیتال
کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس Ledger Nano X (بررسی و مقایسه)

 

کجا می توانید از سولانا استفاده کنید؟

در اینجا چند روش رایج برای استفاده از سولانا آورده شده است:

  • خرید در سایت های اینترنتی
  • استفاده از سولانا برای کسب درآمد غیرفعال (درآمد جاری)
  • استفاده از برنامه های کاربردی در بلاکچین سولانا
  • خریدوفروش و معامله

برخلاف بیت کوین (BTC)، سولانا ببه عنوان نوعی ارز برای پرداخت طراحی نشده است. با این وجود، برخی از سایت ها سولانا را قبول می کنند. به علاوه، برخی از پلتفرم های ارز دیجیتال دارای اپلیکیشن ها یا کارت هایی (شبیه کارت عابربانک) هستند که به شما امکان می دهند ارز دیجیتال خود را به این پلتفرم انتقال داده و از آن برای پرداخت در مکان های خاص استفاده کنید.

 

کسب درآمد غیرفعال (درآمد جاری) از سولانا

می توانید به دنبال سایت های ارز دیجیتال یا صرافی هایی باشید که می‌توانید در آن ها سولانا (SOL) را استیک کنید(Staking). سرمایه گذاران با تجربه تر می توانند ارز SOL را از طریق کیف پول سولانا مانند فانتوم (Phantom) یا سولِت (Sollet) استیک کنند. به زبان ساده، استیکینگ به کامپیوتر های اعتبار سنجی شبکه (که تراکنش ها را انجام می دهند)، پاداش می دهند. با قفل کردن سکه های خود در صرافی یا استخر ارز دیجیتال، به امنیت شبکه و انجام تراکنش های ارز دیجیتال کمک می کنید. در ازای این کار، به عنوان پاداش، ارز سولانا کسب می کنید.

همچنین می توانید از طریق وام دادن، سود کسب کنید. برخی از پلتفرم ها به شما امکان می‌دهند ارز دیجیتال خود را قرض دهید و درصد سود سالیانه دریافت کنید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که پلتفرم قابل اعتماد است.

بیشتر بدانید:
استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟
معنی دیفای در ارز دیجیتال: هر آنچه که در مورد DeFi باید بدانید

 

SOL را در اکوسیستم سولانا خرج کنید

بیش از ۱۲۰۰ پروژه در بلاکچین ارز دیجیتال سولانا وجود دارد، از جمله برنامه‌های DeFi، پروژه‌های NFT، بازی‌ها، متاورس (metaverses) و شبکه های اجتماعی. برخی از آنها توکن خود را دارند، اما برخی از سولانا استفاده می کنند. به عنوان مثال، ممکن است برای ایجاد NFT سولانا، یا معامله در یکی از صرافی های غیرمتمرکز، به ارز SOL نیاز داشته باشید.

 

آیا ارز دیجیتال سولانا امن است؟

همه ارزهای دیجیتال دارای ریسک هستند و سولانا تفاوتی با بقیه ندارد. در اینجا برخی از خطرات رایج مرتبط با سولانا و راه های کاهش این ریسک ها آورده شده است:

ریسک چگونه از خودم محافظت کنم؟
نوسانات ارز دیجیتال یا سقوط قیمت سولانا فقط پولی را سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید.
قبل از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، برای پس انداز اضطراری و صندوق بازنشستگی خود پول کنار بگذارید.
مطمئن شوید که سرمایه‌گذاری های ارز دیجیتال و سولانا تنها بخشی از پرتفولیوی شما را تشکیل دهند.
از بین رفتن یا نقص فنی سولانا سولانا به سرعت رشد کرده است و فناوری بلاکچین آن هنوز کاملاً آزمایش نشده است. در نتیجه، قبلاً چند بار قطع شدن را تجربه کرده است و ممکن است مواردی در راه باشد. روی سولانا و هیچ ارز دیجیتال دیگری، آل-این ندهید (با همه پول خود وارد یک ارز نشوید). اگر سولانا شکست خورد، همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگه نداشته باشید.
هک پلتفرم (وبسایت) ارز دیجیتال از یک صرافی معتبر ارز دیجیتال استفاده کنید و تایید دو مرحله‌ای (۲FA) و سایر محفاظت های کاربری را فعال کنید.
به دنبال صرافی های ارز دیجیتالی باشید که بیمه شخص ثالث ارائه می دهند.
دارایی های زیاد خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهید.
در نهایت، بهترین صرافی برای خرید سولانا به موقعیت شخصی شما بستگی دارد. از چه روش پرداختی استفاده می کنید، چه برنامه ای برای استفاده از سولانا دارید و کجا می‌خواهید آن را نگه دارید. مطمئن شوید که تا جایی که می توانید از ریسک ها دوری کنید. حتما حتما قبل از سرمایه گذاری پولتان، زمانی را صرف مطالعه و آموزش در مورد ارز دیجیتال کنید.
می توانید در خبرنامه کریپتوباز عضو شوید تا از آخرین تغییرات دنیای بیت کوین و ارز دیجیتال آگاه شوید.

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *