آموزش ارز دیجیتال

استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟ آیا اتریوم ۲ ماینینگ ارز دیجیتال را نابود می کند؟

نویسنده: سامان رضائی
۲۳ فروردین ۱۴۰۱
استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد - اتریوم2 پایان ماینینگ

استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟ وقتی اتریوم به روش اثبات سهام روی آورد، چه اتفاقی برای ماینرها خواهد افتاد؟

ادغام اتریوم

اتریوم (ETH) بیش از یک سال است که در مسیر طولانی انتقال از روش اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) قرار دارد. علیرغم تاخیرهای مکرر، به نظر می رسد که تیم توسعه اتریوم در نهایت به ایجاد این تغییر بزرگ نزدیک شده است. این ارز دیجیتال به طور رسمی در سال ۲۰۲۲ با بروزرسانی به نام “ادغام (the merge)” به اثبات سهام تغییر خواهد کرد که در آن بلاکچین اصلی اتریوم به بلاکچین Beacon می‌پیوندد. بلاکچین Beacon چیزی است که امکان استیکینگ (Staking) ارز اتریوم را فراهم می‌کند و از اواخر سال ۲۰۲۰، بسیاری از افراد برای کسب سود و حمایت از این ادغام، اتریوم خود را در این بلاکچین استیک کرده اند. پس از وقوع ادغام، دشواری استخراج به دلیل “بمب سختی” افزایش می یابد که مکانیزمی برای حذف انگیزه استخراج اتریوم است.

بیشتر بدانید:
استخراج ارز دیجیتال چیست؟
استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

 

چه اتفاقی برای ماینرها خواهد افتاد؟

با کاهش اخیر قیمت اتریوم، استخراج ارزهای دیجیتال به اندازه سال ۲۰۲۱ سودآور نیست. یک کارت گرافیک Nvidia 3080 هنوز هم می تواند سودی معادل ۳.۵۰ دلار در روز را (بسته به هزینه های برق) در استخراج اتریوم به دست آورد. اما همین مبلغ هم نصف سود اواخر سال ۲۰۲۱ است. با این حال، حتی اگر افزایش دیگری در قیمت اتریوم رخ بدهد، باز هم “ادغام” به استخراج سودآور اتریوم پایان خواهد داد.

بمب سختی، استخراج اتریوم را اساساً بی ارزش می کند. به این معنی که هرکسی که در حال حاضر اتریوم استخراج می‌کند یا باید به یک ارز دیجیتال دیگر روی آورد یا کارت های گرافیک خود را برای اثبات سهام بفروشد. ارزهای دیجیتال دیگری نیز وجود دارد که می‌توان با همان سخت افزار برای کسب سود، استخراج کرد. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از ماینرهای اتریوم به دنبال ارزهای جدیدی برای استخراج هستند، گزینه های جایگزین ممکن است سودآور باقی نمانند. این احتمال وجود دارد که ادامه استخراج سودآور دشوار باشد، مگر اینکه تغییر عمده ای در محبوبیت سکه های خاص رخ دهد.

بیشتر بدانید:
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲
بیت کوین رایگان : فاست بیت کوین چیست و چگونه ارز دیجیتال رایگان می دهد؟

 

سکه های جایگزین

چندین ارز دیجیتال غیر از اتریوم وجود دارد که می‌توان با استفاده از همان سخت افزار ریگ اتریوم، آنها را به‌طور سودآور استخراج کرد. این ارزها عبارتند از اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، رِیون کوین (Ravencoin)، فیرو (Firo)، بیم (Beam) و غیره. در حالی که این سکه ها در حال حاضر برای استخراج سودآور هستند، این سود به اندازه اتریوم نیست و ارزش بازار بسیار کمتری دارند. در زمان نوشتن این مقاله، سودآوری ۲۴ ساعته چند ارز دیجیتال جایگزین برای یک کارت گرافیک Nvidia 3080 بدون اورکلاک و هزینه برق ۰.۰۷ دلار به ازای هر کیلووات ساعت به شرح زیر است:

ارز دیجیتال درآمد (به دلار) سود مجموع هشریت شبکه
Ethereum $۴.۱۳ $۳.۴۲ ۹۵۰.۶۹ تراهش
Firo $۲.۵۱ $۱.۶۵ ۱۰۷.۸۴ گیگاهش
Ethereum Classic $۲.۲۲ $۱.۵۱ ۲۲.۸۶ تراهش
Ravencoin $۲.۰۱ $۱.۱۶ ۴.۹۴ تراهش
Beam $۱.۹۳ $۱.۲۳ ۴۹۴.۳۴ کیلوهش
Ergo $۱.۹۳ $۱.۲۸ ۱۴.۴۷ تراهش

 

به راحتی می بینیم که در حال حاضر اتریوم برای استخراج بسیار سودآورتر از گزینه های جایگزین است. سودآوری استخراج سکه های جایگزین (آلتکوین ها) در نوسان است، اما معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد سود کمتری نسبت به استخراج اتریوم به کیف پول ارزی افراد وارد می کند. یکی از بزرگترین معایب استخراج سکه های کوچکتر این است که قیمت آنها از اتریوم بی ثبات تر است. به این معنی که قیمت آنها نسبت به سکه های بزرگتر تمایل به افزایش و کاهش بیشتری دارد. ضمن اینکه آنها در تعداد کمتری از صرافی ارز دیجیتال کمتری فهرست شده‌اند که می‌تواند فروش آنها را کمی دردسرساز کند.

صرافی ایرانی ارز دیجیتال

بیشتر بدانید:

صرافی های معتبر ایرانی ارز دیجیتال
بررسی مشخصات صرافی خارجی کوینکس
۳ ارز دیجیتال برتر که جهت سرمایه گذاری در ۱۴۰۱ NFT و متاورس را با هم ادغام کردند

از آنجایی که پایداری سکه های کوچک کم است، ترتیب این لیست اغلب با گذشت زمان تغییر می کند. چند ماه پیش Ravencoin برنده واضح لیست بود و اتریوم کلاسیک در این لیست بسیار پایین تر از جایگاه فعلی قرار داشت. این نوع نوسانات می تواند انتخاب سکه برای استخراج را دشوارتر کند. البته این موضوع هم راه حل هایی دارد. یکی از حوزه‌هایی که استخر نایس هش (NiceHash) در آن دارای مزیت است، انتخاب اتوماتیک سکه بر اساس تقاضا و سود استخراج است.

صرف نظر از سودآوری فعلی، سوال بزرگتر این است که وقتی اتریوم به طور ناگهانی به اثبات سهام تبدیل شود، چه اتفاقی برای بقیه ارزها خواهد افتاد؟ سناریوهای مختلفی وجود دارد. بیایید هر یک از این سناریوها را بررسی کنیم.

 

سناریو ۱: اگر استخراج با کارت گرافیک (GPU) از بین برود

هر کارت گرافیک که در حال استخراج یک ارز دیجیتال است، به هشریت کل آن شبکه کمک می کند. ما می‌توانیم هشریت ارزهای دیجیتال برتر را در جدول بالا ببینیم. در این جدول، اتریوم با اختلاف قابل توجهی از بقیه بیشتر است. این به این معنی است که در حال حاضر بیشتر کارت گرافیک ها وظیفه استخراج اتریوم را نسبت به سایر گزینه ها بر عهده دارند. در حال حاضر بعد از اتریوم، اتریوم کلاسیک (ETC) بالاترین هشریت را دارد، اما باز هم ۴۰ برابر کمتر از اتریوم است.

از آنجایی که در حال حاضر پردازنده‌های گرافیکی زیادی در حال استخراج اتریوم هستند، پس از انتقال اتریوم به اثبات سهام، تعداد زیادی از ماینرها به دنبال بهترین گزینه جایگزین خواهند بود. بعید به نظر می رسد که ارزش هر یک از این سکه های جایگزین به اندازه کافی افزایش یابد که بتواند این همه ماینر را جذب کند، بدون اینکه سود آنها را کم کند. زمانی که سودآوری برای اتریوم وجود نداشته باشد و همه ماینرهای اتریوم شروع به انتقال به ارز جایگزین کنند، با این فرض، استخراج با GPU احتمالا از بین خواهد رفت.

سختی استخراج

ممکن است تعجب کنید که چرا افزایش ناگهانی ماینرها در سکه های کوچکتر باعث از بین رفتن سودآوری استخراج آن می شود. این به چیزی به نام سختی استخراج مربوط می شود. سختی مکانیزم ساده ای است که باعث می شود بلوک های بلاکچین با سرعت ثابتی تولید شوند. اگر هشریت شبکه بالا رود، آنگاه شبکه برای جبران، سختی حل کردن بلوک ها را افزایش می دهد.

دشواری استخراج در بلاکچین اتریوم در طول سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، زیرا تعداد کل کارت های گرافیکی که ETH استخراج می‌کردند، افزایش داشته است. در ژوئن ۲۰۲۱ افت قابل توجهی رخ داد که نتیجه ممنوعیت ناگهانی چین در استخراج ارزهای دیجیتال بود. ممنوعیت چین یک مثال خوب برای این موضوع است که در صورت کاهش ناگهانی هشریت، سختی استخراج کاهش می یابد. همچنین نشان داد که چگونه کاهش ناگهانی تعداد ماینرها، شبکه را از بین نمی برد. در حالی که وجود ماینرهای بیشتر امنیت شبکه را افزایش می دهد، اما برای از بین نرفتن شبکه تعداد کمی ماینر نیز کفایت می کند.

زمانی که اتریوم به اثبات سهام تبدیل شود، هجوم گسترده استخراج کنندگان به آلتکوین‌هایی که در حال حاضر سودآور هستند، اتفاق می افتد. این کار، دشواری ماینینگ را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. از آنجایی که افراد زیادی برای دریافت پاداش های ماینینگ رقابت می کنند، احتمالا دریافت پاداش به شدت کاهش می یابد.

 

سناریو ۲: اگر استخراج کنندگان اتریوم یک جایگزین سودآور پیدا کنند

اگر در چند سال گذشته چیزی یاد گرفته باشم، این است که بازار ارزهای دیجیتال غیر قابل پیش بینی است. ماینرهای زیادی وجود دارند که مشتاق هستند به کسب درآمد از سخت افزاری که دارند، ادامه دهند. گمانه زنی های زیادی مبنی بر افزایش قیمت ارزهای جایگزین (آلتکوین ها) با افزایش هشریت هر کدام از آنها وجود دارد. موضوع این است که توجه زیاد از سوی استخراج کنندگان یک ارز می تواند منجر به افزایش قیمت آن بشود. البته ممکن است این پیش بینی، قدرت ماینرها در بازار را بیش از حد برآورد کرده باشد.

من شخصاً فکر می کنم احتمال اتفاق افتادن این سناریو کمتر است. محاسبه قیمت یک سکه بسیار پیچیده تر از این است که صرفا سودآوری استخراج آن را در نظر بگیریم. با توجه به اینکه گزینه های جایگزین سکه های نسبتاً کوچکی هستند، به نظر نمی رسد فقط به این دلیل که اینها تنها سکه های قابل استخراج هستند، افزایش قیمت قابل توجهی داشته باشند. برخی از این ارزها کاربردهای خوبی دارند که آنها را بقیه متمایز می کند، با این حال، محبوبیت هیچ یک از آنها به اندازه اتریوم نیست.

اتریوم کلاسیک (ETC)

بیشترین سهم بازار در این لیست متعلق به اتریوم کلاسیک (ETC) است که یک سکه بحث برانگیز است. تنها سکه دیگری که در این لیست قرار دارد و توسط صرافی های بزرگ مانند بایننس پشتیبانی می شود، رِیون کوین (RVN) است که یک فورک (Fork) از بیت کوین به منظور ایجاد و تبادل آسان توکن هایی همچون NFTها طراحی شده است. بزرگترین مشکلی که من با این جایگزین ها دارم این است که هیچ کدام از آنها مزایای قابل توجهی را نسبت به سایر بلاکچین های بزرگتر ارائه نمی کنند.

اگرچه از نظر تئوری قیمت یک ارز همواره به میزان مفید بودن آن ارز بستگی دارد، اما دارایی هایی مانند ارز دیجیتال که در آنها سفته بازی وجود دارد، همواره اینطور نیستند. اگر تعداد زیادی از مردم توجه خود را به یک ارز معطوف کنند و شروع به خرید و نگهداری آن بکنند، ممکن است استخراج آن سودآور باقی بماند. تا زمانی که ماینرها بتوانند ۶۰ الی ۷۰ درصد سوددهی خود را پس از ادغام حفظ کنند، انتظار دارم استخراج با کارت گرافیک ادامه پیدا کند. حتی اگر سود آنقدر زیاد نباشد، هر کارت گرافیک نسبت به هزینه ی برق، همچنان پول بسیار بیشتری در می آورد. از آنجایی که ماینینگ یک ارز، کار کم زحمتی است، تعدادی از ماینرها تا هروقت که حتی مقدار کمی سود به دست می آید، به مشارکت خود در شبکه ادامه خواهند داد.

 

استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟

هر دوی این سناریوها (استخراج با کارت گرافیک ادامه داشته باشد یا اینکه به پایان برسد)، گزینه های افراطی هستند. من حدس می زنم که در عمل ترکیبی از این دو اتفاق رخ خواهد داد.

در سال ۲۰۲۱، بازار کارت های گرافیک به‌طور باورنکردنی رقابتی بوده است. به طوری که کارت گرافیک دسته دوم با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت کارت گرافیک نو (قیمت تولیدکننده) به فروش می رسیدند. هم ممکن است ماینرها قبل از فراوانی کارت گرافیک در بازار، به سهام گذاری (استیکینگ) روی بیاورند، هم ممکن است به کار استخراج ادامه دهند. من فکر می‌کنم که تغییر به استیکینک با اجرای یک گره اعتبارسنجی در بلاکچین اتریوم ۲ گزینه معقول تری است که بسیاری از افراد به دنبال آن می روند.

هنگامی که بخشی از استخراج کنندگان اتریوم پردازنده‌های گرافیکی خود را بفروشند، ماینرهای باقی مانده سراغ ارزهای جایگزین می روند. ممکن است سودآوری در ابتدا کاملا نابود شود، اما پس از آن، با کم شدن تعداد ماینرها و کاهش سختی شبکه، سودآوری افراد باقی مانده در صنعت استخراج ادامه پیدا می کند. همه اینها به این بستگی دارد که آیا سکه هایی مانند ریون کوین (RVN) به اندازه کافی رشد می کنند تا از هجوم ماینرها حمایت کنند یا خیر؟

 

چه اتفاقی برای استخراج بیت کوین می افتد؟

اگر تعجب کردید که چرا بیت کوین (BTC) در لیست سکه های قابل استخراج نیست، به این دلیل است که بیت کوین را نمی توان مانند اتریوم با استفاده از کارت گرافیک، استخراج کرد. بیت کوین با استفاده از ماینرهای ASIC استخراج می شود که مخفف ماینرهای “مدار مجتمع با کاربری خاص” است. ASIC یک کامپیوتر تخصصی است که فقط برای استخراج یک نوع ارز دیجیتال طراحی می شود. این ماینرها همراه با رشد صنعت ارز دیجیتال، توسعه بسیار کارآمدی داشتند، به این معنی که می توانند ارز بیشتری را با برق کمتر تولید کنند. بنابراین استخراج بیت کوین هیچگاه از بین نمی رود.

خرید ماینر T2T 30th اینوسیلیکون T2Tz ASIC بیت کوین

بیشتر بدانید:
استخراج بیت کوین چیست
دستگاه بیت کوین چیست؟ ماینر ایسیک (ASIC Miner) چگونه کار می کند؟
ماینر T2T 30th : بررسی مشخصات و خرید ماینر بیت کوین مدل اینوسیلیکون T2Tz

 

توسعه ASIC

چند دلیل وجود دارد که ما شاهد توسعه ماینرهای ASIC برای هر سکه ناشناخته ای نیستیم. یکی اینکه برخی از بلاکچین ها، مانند اتریوم، به گونه ای طراحی شده اند که “در برابر ASIC مقاوم” باشند. در حالی که ASIC ها می توانند ماینینگ را کارامدتر و سودده تر کنند، اما تمایل به افزایش تمرکز ماینینگ دارند، زیرا شرکت های بزرگ می توانند ASIC های زیادی را تنها با هدف استخراج بیت کوین خریداری کنند و به این صورت قدرت اصلی در شبکه را تصاحب کنند.

یک بار دیگر می توان این موضوع را در مثال ممنوعیت استخراج در چین مشاهده کرد. در حالی که اتریوم فقط ۲۰ درصد از هشریت خودش را از دست داده بود، هشریت بیت کوین نزدیک به ۵۰ درصد از کل قدرتش را از دست داد. این موضوع نشان می دهد که چگونه بخش عظیمی از کل استخراج بیت کوین در یک منطقه خاص در چین انجام می شد. بنابراین پس از ممنوعیت استخراج در چین، افزایش سوددهی ماینرهای کوچکتر کاملا قابل انتظار است.

دلیل دیگری که ما ASIC ها را برای همه ارزهای اثبات کار نمی بینیم، این است که برای توسعه آنها به زمان و منابع زیادی نیاز است. علاقه زیادی به توسعه ASIC برای یک سکه که در درازمدت ممکن است از بین برود وجود ندارد. بنابراین اکثر ASIC ها فقط برای بیت کوین ساخته می شوند، زیرا این ارز دیجیتال از همه ارزها پایدارتر و با ارزش تر است.

 

نقاط مثبت ادامه پیدا نکردن استخراج اتریوم

استخراج ارزهای دیجیتال موضوعی بحث برانگیز است و یکی از بزرگترین دلایلی است که احساسات کاربران نسبت به ارزهای دیجیتال متفاوت است. در حالی که اثبات کار (Proof of Work) یک روش بسیار قابل اعتماد و آزمایش شده برای ایمن سازی ارزهای غیر متمرکز مانند بیت کوین است، اما انرژی بر است. شما می توانید مقالات زیادی را در مورد مقدار زیاد الکتریسیته مورد استفاده در استخراج بیت کوین بیابید. برخی افراد استدلال می کنند که سیستم های مالی هم برای فعالیت خودشان به منابع قابل توجهی نیاز دارند، که البته درست است. هم سیستم های بانکی و هم استخراج طلا در سال گذشته بیشتر از استخراج بیت کوین برق مصرف کردند. با این حال، این موضوع نیز درست است که راه های جایگزینی برای یک ارز دیجیتال غیر متمرکز وجود دارد که انرژی کمتری مصرف می کند(مانند wBTC).

بزرگترین تغییر ایجاد شده در فرایند “ادغام”، انتقال اتریوم به اتریوم۲ به روش اثبات سهام است. اثبات سهام به برق تقریباً نزدیک به صفر نیاز دارد و چندین بلاکچین بزرگ، از جمله کاردانو (Cardano) چندین سال است که از اثبات سهام استفاده می کنند. با توجه به اینکه اتریوم با اختلاف زیادی از رقبای خود، به عنوان دومین بلاکچین بزرگ بعد از بیت کوین است، انتقال از روش اثبات کار به پروتکلی که انرژی کمی مصرف می کند، یک مزیت بزرگ محسوب می شود. حجم عظیم کار انجام شده توسط تیم توسعه اتریوم، به هموار شدن راه برای سایر ارزهای دیجیتال برای اجرای تغییرات مشابه، کمک کرده است.

همچنین امیدواریم این انتقال به کاهش چشمگیر هزینه تراکنش های اتریوم نیز کمک کند. دور شدن اتریوم از استخراج همچنین به مصرف کنندگان، گیمرها، متخصصان و مهندسان کمک شایانی می کند که بتوانند یک کارت گرافیک را با قیمت خرده فروشی معمولی خریداری کنند.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *