آموزش ارز دیجیتال

استخراج بیت کوین چیست

نویسنده: سامان رضائی
۱۲ اسفند ۱۴۰۰
استخراج بیت کوین چیست

استخراج بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

اگر در مورد بیت کوین شنیده اید، حتما در مورد بیت کوین هم شنیده اید – استخراج بیت کوین یعنی “تولید” بیت کوین رایگان با استفاده از کامپیوتر. پست زیر به شما یک نمای کلی از چیستی استخراج بیت کوین و نحوه عملکرد آن را ارائه می دهد.

استخراج ارز دیجیتال، فرآیند بروزرسانی دفتر کل تراکنش های آن ارز به خصوص است که این دفتر کل به “بلاکچین” معروف است. استخراج بیت کوین با استفاده از کامپیوترهای بسیار قدرتمندی به نام ASIC انجام می شود که با سایر کامپیوترها در حل یک معادله ریاضی رقابت می کنند. اولین ماینری که عدد را به دست آورد، می‌تواند دفتر کل تراکنش ها را بروزرسانی کند و پاداشی بر حسب بیت‌کوین دریافت کند (این پاداش در حال حاضر به ازای هر بلاک، ۶.۲۵ بیت‌ کوین است). امروزه، برای سودآوری استخراج بیت کوین، باید سرمایه گذاری زیادی در دستگاه های ماینر، خنک کننده ها و محل نگه داری دستگاه ها انجام بدهیم. استخراج بیت کوین به شکل سودآور با رایانه شخصی یا کارت گرافیک دیگر امکان پذیر نیست (نگران نباشید، به شما یاد می دهیم چگونه ارزهای دیگری همچون اتریوم را با کارت گرافیک استخراج کنید).

 

برای شروع استخراج بیت کوین باید چه کاری انجام دهید:

یک ماینر ASIC بیت کوین تهیه کنید
یک کیف پول بیت کوین نصب کنید
در یک استخر استخراج نام نویسی کنید
نرم افزار استخراج را دانلود کنید
و ماینینگ را شروع کنید!

راه سریع تر برای بدست آوردن بیت کوین: چگونه بیت کوین بخریم

 

۱. استخراج بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک جایگزین برای سیستم بانکی است که به صورت غیرمتمرکز کار می کند. غیرمتمرکز بدان معناست که این سیستم می‌تواند بدون هیچ مرجع مرکزی کار کند و وجوه را از یک حساب به حساب دیگر منتقل کند.

با یک مرجع مرکزی (مثل بانک ها)، انتقال پول آسان است. کافیست به بانک بگویید که ۵۰ هزار تومان از حساب شما برداشت کند و آن را به حساب شخص دیگری واریز کند. در این حالت، بانک تمام قدرت را در دست دارد، زیرا بانک تنها مرجعی است که مجاز به “بروزرسانی لیست تراکنش ها” است.

اما بیت کوین، سیستمی ایجاد می کند که در آن، لیست تراکنش ها غیرمتمرکز است. یعنی به “ماینرهای مستقل” این امکان را می دهد که “لیست” را بروزرسانی کنند.

 

استخراج چگونه کار می کند؟

هر کسی که می خواهد در بروزرسانی لیست تراکنش های بیت کوین شرکت کند، می تواند این کار را انجام دهد. تنها چیزی که نیاز دارد این است که معادله ریاضی ایجاد شده توسط سیستم را حل کند. حل این معادلات باعث بروزرسانی لیست تراکنش ها می شود. البته، همه این کارها توسط رایانه انجام می شود. هرچه رایانه شما قدرتمندتر باشد، می توانید معادله های بیشتری را در یک ثانیه انجام دهید و شانس شما را برای زودتر حل کردن و دریافت بیت کوین، افزایش می دهد. دستیابی به راه حل معادله بسیار سخت است و با کامپیوترهای معمولی امکان پذیر نیست، بنابراین به کامپیوترهای مخصوصی نیاز دارید که ماینر ASIC نام دارند.

نکته: لیست تراکنش ها در بیت کوین، بلاکچین (Blockchain) نامیده می شود.

 

فرایند استخراج به طور خلاصه:

هنگامی که ماینر (ASIC) شما معادله ای را به درستی حل کرد، تراکنش‌های “منتظرِ تایید” را در بلاک های بعدی بلاکچین ثبت می کند. اکنون شما به یک بانکدار بیت کوین تبدیل شده اید که می تواند لیست تراکنش های بیت کوین را به روز کند.

بعد از بروزرسانی، این لیست توسط اینترنت به ماینرهای دیگر شبکه ارسال می‌شود تا آن ها هم بتوانند لیست خود را بر اساس جدیدترین تغییرات بروزرسانی کنند. هر ماینری که درستی راه حل شما را تأیید می کند، یک کپی از لیست تراکنش ها را بر می دارد. این چرخه، مقدار ثابتی بیت کوین تولید می کند (در حال حاضر ۶.۲۵ بیت کوین به ازای هر بلاک) و آن را به پاس انرژی و زمانی که برای حل معادله صرف کرده اید، به شما می دهد. علاوه بر این مقدار، کارمزد تراکنش های آن بلوک را نیز دریافت می‌کنید.

مرتبط: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲

 

۲. سختی شبکه بیت کوین

اکنون که می‌دانید استخراج بیت‌ کوین چیست، ممکن است فکر کنید: “آخ جون! پول مجانی! الان شروع می کنم.” خوب، عجله نکنید …

ساتوشی ناکاموتو، مخترع بیت‌کوین، قوانین استخراج را به گونه‌ای ساخت که هر چه تعداد استخراج کننده های یک بلاکچین بیشتر باشد، حل معادله ریاضی هم سخت‌تر می‌شود و شما به کامپیوتر قوی تری نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین، سختی شبکه بیت کوین در واقع به صورت خود به خود با تعداد افرادی که به عنوان ماینر در شبکه بیت کوین حضور دارند، تنظیم می شود.

اگر ماینرهای بیشتری بپیوندند، حل معادله دشوارتر خواهد شد. اگر بسیاری از آنها کامپیوترهای خود را خاموش کنند، استخراج بیت کوین آسان تر خواهد شد. این عامل بعلاوه بالا رفتن قیمت بیت کوین باعث می شود که شما به عنوان ماینر، تقریبا همیشه سوددهی داشته باشید. (حداقل تا ۱۴۰ سال دیگه 🙂

 

۳. سخت افزار استخراج بیت کوین چیست

استخراج بیت کوین با CPU

زمانی که بیت کوین برای اولین بار شروع به کار کرد، ماینرهای زیادی در آنجا وجود نداشت. در واقع، فقط ساتوشی، مخترع بیت کوین، و دوستش “هال فینی” و چند نفر دیگر بودند که در آن زمان بیت کوین را  با رایانه های شخصی استخراج می کردند.

استفاده از CPU برای استخراج بیت کوین در سال ۲۰۰۹ امکان پذیر بود، زیرا سختی شبکه بیت کوین بسیار کم بود. امروزه دیگر استخراج بیت کوین توسط رایانه های شخصی امکان پذیر نیست. همانطور که تعداد کاربران بیت کوین شروع به افزایش کرد، ماینرها به دنبال راه حل های استخراج قدرتمندتر افتادند.

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک (GPU) قطعه ویژه ای است که برای انجام کارهای گرافیکی مثل بازی و رندرینگ به رایانه ها اضافه می شود. کارت های گرافیکی در ابتدا برای گیمرها به منظور اجرای بازی‌های رایانه‌ای طراحی شدند.

کارت های گرافیکی به دلیل معماری خاص خود، در زمینه استخراج بسیار محبوب شدند و در حدود سال ۲۰۱۱ ماینرها شروع به استفاده از آنها برای استخراج بیت کوین کردند. به عنوان مثال، قدرت استخراج یک کارت گرافیک برابر است با ۳۰ عدد CPU. امروزه می توان از کارت های گرافیکی برای استخراج اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما برای بیت کوین دستگاه های اختصاصی تری به نام ASIC ساخته شدند.

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

 

استخراج بیت کوین با ASIC (اِیسیک)

در حدود سال ۲۰۱۳، نسل جدیدی از ماینرها معرفی شد: ماینرهای ASIC.
ایسیک (ASIC) چیست؟ اِیسیک مخفف “مدار مجتمع با کاربرد خاص” است. ASICها قطعات سخت افزاری هستند که صرفاً به منظور استخراج بیت کوین تولید می شوند. برخلاف کارت های گرافیک و CPUها، نمی توان از آنها برای انجام کارهای دیگر استفاده کرد.

امروزه ماینرهای ASIC دستگاه های غالب برای استخراج بیت کوین هستند. برخی از ماینرهای اولیه ASIC حتی در شکل USB ظاهر شدند، اما به سرعت منسوخ شدند. درست است که آنها در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کردند، اما این فناوری به سرعت تکامل یافت و ماینرهای جدید و قدرتمندتر هر شش ماه یک بار به بازار آمدند. پس از حدود سه سال از این پیشرفت دیوانه‌کننده، بالاخره اوضاع کمی آرام تر شد و از سال ۲۰۱۶، سرعت انتشار ماینرهای جدید، کاهش یافت.

عکس دستگاه بیت کوین استخراج ASIC Bitcoin

 

۴. استخر استخراج بیت کوین

استخراج یک بازی بسیار رقابتی است. حتی اگر بهترین ماینر ممکن را خریداری کنید، باز هم در مقایسه با استخراج کننده های بزرگ و حرفه ای بیت کوین، ضعیف محسوب می شوید. به همین دلیل، استخرهای استخراج بوجود آمدند.

ایده استخرها بسیار ساده است – ماینرهای کوچک با هم تشکیل یک گروه می دهند تا بتوانند قدرت استخراج خود را با یکدیگر جمع کرده و با ماینرهای بزرگ رقابت کنند. هنگامی که یک استخر (یک گروه از ماینرها) موفق به ثبت تراکنش ها شود، بسته به میزان سهم هر یک از ماینرهای کوچک، پاداش بین اعضای استخر تقسیم می شود. به این ترتیب، حتی ماینرهای کوچک نیز می توانند با ثبت نام در استخرها، به ماینینگ بپردازند و بیت کوین کسب کنند. امروزه بیش از ده ها استخر برای استخراج بیت کوین وجود دارند.

بنابراین شما نیاز دارید بهترین استخر ارز دیجیتال را برای انجام ماینینگ خود انتخاب کنید: بهترین استخر ارز دیجیتال

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *