آموزش ارز دیجیتال

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟ آیا باید روی آنها سرمایه گذاری کرد؟

نویسنده: سامان رضائی
۵ فروردین ۱۴۰۱
استیبل کوین Stablecoin چیست

استیبل کوین ها (Stablecoin) نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر نوسان بسیار کمتری دارند. آیا آنها سرمایه گذاری مناسبی برای شما هستند؟

پدیده ارز دیجیتال در طول سال های گذشته با چندین ارز دیجیتال از جمله بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، دوج کوین (DOGE) و کاردانو (ADA) در جهان جنجال به پا کرد. افزایش ارزش کریپتوکارنسی ها در مدت زمان نسبتاً کوتاهی باعث جذب سرمایه گذاران زیادی به این حوزه شد.

با این حال، بزرگ ترین دلیلی که بعضی از سرمایه‌گذاران از آنها دوری می‌کنند، نوسانات شدید قیمت ارز دیجیتال است. همه ارزهای دیجیتال طی چند ماه گذشته نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده‌اند که مردم را نسبت به این سرمایه‌گذاری جدید محتاط تر کرده است.

یکی از سرمایه گذاری های جایگزین که مشابه ارزهای دیجیتال است اما ثبات بیشتری را ارائه می دهد، استیبل کوین است. اما استیبل کوین چیست و آیا آنها سرمایه گذاری هوشمندانه ای هستند؟ با سایت ارز دیجیتال کریپتوباز همراه باشید.

 

استیبل کوین چیست؟

در حالی که از ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین می توان به عنوان یک شیوه پرداخت استفاده کرد، اما نوسانات شدید قیمت آنها پذیرش آن را برای عموم کمی دشوار می کند. قیمت بیت‌کوین طی چند ماه هزاران دلار نوسان داشته است و این نوسانات کوتاه‌مدت آن را به شکلی بی‌ثبات از ارز در حال حاضر تبدیل می‌کند.

استیبل کوین‌ها با ارزهای دیجیتال دیگر متفاوت هستند، زیرا توسط یک دارایی ذخیره (reserve asset) مانند دلار یا طلا پشتیبانی می‌شوند. به عبارت دیگر، آنها به سادگی نسخه هایی از دلار آمریکا، طلا یا سایر دارایی های ذخیره را به شکل توکن های دیجیتالی درآورده اند. این موضوع به ثابت ماندن قیمت آنها کمک می کند، بنابراین آنها در معرض نوسانات مشابه با ارزهای دیجیتال دیگر نیستند.

از برخی جهات، استیبل کوین ها به گونه ای طراحی شده اند که واسطه ای بین ارزهای دیجیتال سنتی (همچون بیت کوین) و ارزهای ملی (همچون دلار آمریکا) باشند. در حالی که آنها خودشان ارز دیجیتال هستند و می توانند به عنوان روش های پرداخت سریع و آسان استفاده شوند،اما فراز و نشیب های شدید قیمتی را تجربه نمی کنند.

بیشتر بدانید: چگونه ارز دیجیتال بخریم

 

آیا استیبل کوین ها سرمایه گذاری خوبی هستند؟

اگر مشتاق سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال هستید اما نمی توانید نوسانات زیاد را تحمل کنید، استیبل کوین ها گزینه خوبی هستند. با این حال، چند نکته وجود دارد که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید.

اول اینکه وقتی در استیبل کوین سرمایه گذاری می کنید، انتظار سودهای آنچنانی نداشته باشید. آنها به گونه ای طراحی شده اند که پایدار باشند و قیمت آنها معمولاً نوسان زیادی ندارد. به عنوان مثال، قیمت تتر (USDT)، یکی از محبوب ترین استیبل کوین ها، تنها ۰.۱۶٪ از ابتدای سال افزایش یافته است و در طول سه سال گذشته تنها ۰.۴۲٪ (کمتر از نیم درصد) افزایش یافته است. شما می توانید با نگهداری طولانی مدت از استیبل کوین های خود سود سالیانه کسب کنید، اما این استراتژی از نگه داری پول در کیف پول پرمخاطره تر به حساب می آید.

 

وام دادن (Lending) و استیکینگ (Staking)

راه‌های دیگری برای کسب درآمد از استیبل کوین ها وجود دارد که عبارتند از وام دادن و استیکینگ. وقتی استیبل کوین ها را قرض می‌دهید، می‌توانید سود پرداختی وام گیرندگان را دریافت کنید. استیکینگ نیز فرآیندی است که توسط آن، تراکنش های ارز دیجیتال انجام می شود. با قفل کردن سکه های خود، می توانید از ارزهای تازه ایجاد شده و کارمزد تراکنش ها، پاداش کسب کنید. هر چه تعداد سکه های بیشتری را قفل کنید، می توانید درآمد بیشتری کسب کنید.

بیشتر بدانید: استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

در حالی که این گزینه‌ها به شما کمک می کنند با استیبل کوین ها درآمد کسب کنید، اما نسبت به خرید و نگهداری ساده، به دانش بیشتری نیاز دارید.

همچنین، استیبل کوین ها بدون ریسک نیستند. قوانین صنعت ارز دیجیتال هنوز به طور کامل تدوین نشده است و روی برخی از استیبل کوین ها هنوز مناقشاتی وجود دارد. برای مثال، تتر (USDT) در اوایل سال جاری، زمانی که مدیران آن توسط وزارت دادگستری آمریکا مورد بازرسی قرار گرفتند، به تیتر خبرها تبدیل شد.

بیشتر بدانید: معنی دیفای DeFi در ارز دیجیتال چیست؟ چگونه با وام دادن آن سود سالیانه به دست آورم؟

 

آیا باید همین الان سرمایه گذاری کنم؟

اگر قصد خرید استیبل کوین را دارید، به اهداف سرمایه گذاری خود فکر کنید. اگر می خواهید ارز دیجیتالی داشته باشید که بدون نوسانات شدید بتوان از آن برای پرداخت های بین المللی استفاده کرد، این مورد انتخاب هوشمندانه ای است. به طور مشابه، اگر مایل به وام دادن سکه های خود یا کسب درآمد از طریق استیکینگ هستید، می توانید در استیبل کوین ها سرمایه گذاری کنید.

اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت برای کسب ثروت هستید، گزینه‌های بهتری وجود دارد. اگر تحمل ریسک های بالاتر و نوسانات بیشتر را دارید، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت کوین یا اتریوم می تواند سود زیادی را نصیب شما کند. به عنوان راه میانه این دو، بهتر است سبد سهام بسازید و از هر دونوع ارز در آن قرار دهید.

بیشتر بدانید:
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲
ثروتمندترین افراد بیت کوین در استرالیا: با میلیونرهای خودساخته ارز دیجیتال آشنا شوید

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *