آموزش ارز دیجیتال

استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

نویسنده: سامان رضائی
۲۸ اسفند ۱۴۰۰
استیکینگ یا سهام گذاری چیست

سهام گذاری یا استیکینگ چیست؟ استیکینگ (Staking) مفهومی است که اگر سرمایه گذار ارز دیجیتال باشید، اغلب درباره آن می شنوید. استیکینگ روشی است که توسط آن، بسیاری از ارزهای دیجیتال تراکنش های خود را تأیید می کنند و به سهام گذاران اجازه می دهد تا از دارایی های ارز دیجیتال خود، سود دریافت کنند.

 

فرایند کار استیکینگ چیست؟

استیکینگ (Staking)، فرآیندی است که به معنی قفل کردن دارایی های ارز دیجیتال شما در یک صرافی یا استخر است. این کار برای حمایت از شبکه بلاکچین و تایید تراکنش های یک ارز دیجیتال خاص (همچون اتریوم ۲.۰) انجام می شود.

استیکینگ برای ارزهای دیجیتالی که از مدل اثبات سهام (PoS) برای تایید تراکنش ها استفاده می‌کنند، در دسترس است. این فرایند جایگزین کارآمدتری برای مدل اصلی اثبات کار (PoW) از نظر مصرف انرژی است. اثبات کار مستلزم دستگاه های استخراج (دستگاه ماینر) است که از قدرت محاسباتی خود برای انجام تراکنش ها استفاده می کنند.

استیکینگ می تواند یک راه حل عالی برای استفاده از ارز دیجیتال برای ایجاد درآمد غیرفعال باشد، به خصوص در مورد ارزهایی که سود سالانه بالایی دارند. قبل از شروع، مهم است که به طور کامل درک کنید که این فرایند چگونه کار می کند.

 

نحوه عملکرد استیکینگ چگونه است؟

در مورد ارزهایی که از مدل اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند، استیکینگ در واقع نحوه تایید تراکنش های جدید و اضافه شدن آنها به بلاکچین است.

ابتدا، شرکت‌کنندگان سکه‌های خود را در یک صرافی یا استخر قفل می کنند. از میان آنها، چند صرافی و استخر برای اعتبار سنجی تراکنش ها و ثبت تراکنش ها در بلاکچین انتخاب می شوند. هر چه صرافی یا استخر بزرگتر باشد (تعداد سکه های بیشتری را قفل کند)، احتمال اینکه به عنوان “اعتبارسنج” انتخاب شود، بیشتر می شود.

هر بار که یک بلوک به بلاکچین اضافه می‌شود، سکه‌های ارز دیجیتال جدید ایجاد می‌شوند و به‌عنوان پاداشی برای اعتبارسنجی تراکنش ها به صرافی (یا استخر) داده می شود. صرافی این پاداش را بین سهام گذاران پخش می کند.

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، ابتدا باید یک ارز دیجیتال داشته باشید که از مدل اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. سپس می‌توانید مقداری را که می‌خواهید، در یک صرافی قفل کنید.

در مدت زمان قفل شدن، سکه های شما تماما در اختیار شماست و کنترل کامل آنها را در دست دارید.

هر زمانی که دوست داشتید می توانید آن ها را از حالت استیکینگ خارج کنید، آن‌ها را معامله کنید، یا آن‌ها را بفروشید. فرایند بازگشایی اکثر ارزهای دیجیتال آنی است اما ممکن است در مورد برخی از ارزهای رمزنگاری شده، مجبور باشید برای یک مدت زمان مشخص آنها را قفل کنید. حتی در این حالت هم هر زمان که خواستید می توانید ارز های خود را برداشت کنید اما درصد سود شما کم می شود.

خیلی از ارزها (مانند بیت کوین) از مدل اثبات کار (PoW) برای تایید تراکنش ها و افزودن بلاک ها به بلاکچین استفاده می کنند. مشکل اثبات کار این است که به قدرت محاسباتی زیاد و مصرف برق نیاز دارد. به تایید تراکنش ها با مدل PoW، ماینینگ یا استخراج می گویند.

ماینینگ یا استخراج بیت کوین چیست

چگونه ریگ استخراج اتریوم بسازیم

از سوی دیگر، اثبات سهام مقیاس پذیری ارز دیجیتال را افزایش می دهد، به این معنی که می تواند تعداد تراکنش های بیشتری را انجام دهد. دلیل اینکه اتریوم در حال معرفی نسخه جدید خود یعنی اتریوم ۲.۰ است، همین مقیاس پذیری بالا و مصرف انرژی پایین است.

 

چگونه ارز دیجیتال خود را استیک کنیم؟

استیک کردن ارز دیجیتال ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسد، اما زمانی که این کار را یک بار انجام دهید، فرآیند آن ساده می شود. در اینجا استیکینگ را گام به گام توضیح می دهیم:

۱. یک ارز دیجیتال تهیه کنید که از اثبات سهام استفاده می کند

همانطور که قبلاً اشاره شد، همه ارزهای دیجیتال استیک نمی شوند. شما به یک ارز رمزنگاری شده نیاز دارید که تراکنش ها را از طریق اثبات سهام تایید کند. در اینجا چند مورد از ارزهای اصلی که می توانید برای استینک استفاده کنید را لیست کرده ایم:

اتریوم ۲.۰ (ETH) اولین ارز دیجیتال که قابلیت برنامه نویسی را به بلاکچین خود اضافه کرد، اتریوم بود. توسعه دهندگان می توانند از آن برای ایجاد برنامه ها و اپلیکیشن های مختلف از آن استفاده کنند. اتریوم با استفاده از اثبات کار شروع به کار کرد، اما در حال انتقال به مدل اثبات سهام است.
کاردانو (ADA) یک ارز دیجیتال دوستدار محیط زیست است. ایده ی این ارز توسط متخصصان زیادی بررسی و تایید شده است و از طریق روش های مبتنی بر تجربه و شواهد علمی توسعه یافته است.
پولکادات (DOT) پروتکلی است که به بلاکچین های مختلف اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به یکدیگر متصل شوند.
سولانا (SOL) یک ارز دیجیتال است که بلاکچین آن برای مقیاس‌پذیری طراحی شده است. این ارز، تراکنش‌های بسیار سریع با کارمزد پایین را ارائه می‌دهد.

کار خود را با یادگیری بیشتر در مورد یک رمزارز، از جمله نحوه کار، درصد سود و استیکینگ آن شروع کنید. بعد از انتخاب، می توانید آن را از صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنید.

چگونه ارز دیجیتال بخریم

بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال

 

۲. رمزارز خود را به کیف پول خود منتقل کنید

پس از اینکه خرید ارز دیجیتال را انجام دادید، آن ارز به موجودی شما در صرافی اضافه می شود. اگر صرافی شما از برنامه های استیکینگ پشتیبانی می کند، می‌توانید سکه های خود را مستقیماً در همانجا قفل کنید تا فرایند سوددهی آغاز شود.

در غیر این صورت، باید سکه های خود را به یک کیف پول ارز دیجیتال منتقل کنید. کیف پول بهترین راه برای ذخیره ایمن ارزها است. سریع ترین گزینه در اینجا دانلود یک کیف پول نرم افزار رایگان است، اما کیف پول های سخت افزاری امنیت بیشتری را تامین می کنند.

معرفی بهترین کیف پول نرم افزاری و سخت افزاری: بهترین کیف پول ارز دیجیتال

هنگامی که کیف پول خود را دانلود یا خریداری کردید، گزینه استیکینگ را انتخاب کنید و سپس نوع ارز دیجیتالی را که می خواهید استیک کنید، انتخاب کنید تا یک “آدرس کیف پول” به شما بدهد (آدرس کیف پول مجموعه ای از حروف و اعداد است که مانند شماره حساب بانکی عمل می کند). به سایت صرافی خود بروید و گزینه برداشت را انتخاب کنید. آدرس کیف پول را در آنجا پیست (Paste) کنید و سکه های خود را از حساب صرافی به کیف پول خودتان منتقل کنید.

 

۳. به یک استخر استیکینگ بپیوندید

اگر صرافی شما امکانات استیکینگ نداشت، می توانید این کار را در استخرها (Pool) انجام دهید. مشارکت کنندگان سکه های خود را در این استخرها قفل می کنند تا سود روزانه، ماهانه یا سالانه دریافت کنند. هرچه استخری که انتخاب می کنید بزرگتر باشد، شانس بیشتری برای کسب سود دارید.

در مورد استخرهای موجود تحقیق کنید و این چند مورد را در نظر بگیرید:
  • کیفیت سرور: در زمان هایی که سرور استخر شما از کار می افتد، پاداشی دریافت نمی کنید. استخری را انتخاب کنید که کیفیت سرور آن نزدیک به ۱۰۰٪ باشد.
  • کارمزدهای معقول: اکثر استخرهای استیکینگ، بخش کوچکی از پاداش شما را به عنوان کارمزد دریافت می کنند. کارمزدها به نوع ارز دیجیتال بستگی دارد، اما مقادیر معقول معولا بین ۲٪ تا ۵٪ است.
  • اندازه: احتمال کمتری وجود دارد که استخرهای کوچکتر برای اعتبارسنجی بلوک‌ ها انتخاب شوند. از سوی دیگر، برخی ارزهای دیجیتال میزان پاداشی که یک استخر می‌تواند کسب کند را محدود می‌کنند، بنابراین استخرهای بزرگ هم ممکن است بیش از حد اشباع شوند. باید استخر را بر اساس نوع ارز دیجیتال انتخاب کنید.

اکنون که می دانید استخر استیکینگ چیست، باید یک استخر را انتخاب کنید و ارز دیجیتال خود را از طریق کیف پول خود در آن قرار دهید. در همان لحظه سوددهی سرمایه شما آغاز می شود.

بهترین استخر ارز دیجیتال (۳ تا از برترین ها)

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *