آموزش ارز دیجیتال

دستگاه بیت کوین چیست؟ ماینر ایسیک (ASIC Miner) چگونه کار می کند؟

نویسنده: سامان رضائی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
دستگاه بیت کوین چیست؟ چگونگی استخراج با ماینر ایسیک ASIC Bitcoin Mining

دستگاه بیت کوین همان ماینر ASIC است. دستگاه بیت کوین یعنی کامپیوتر مخصوصی که با مصرف برق و انجام کارهای محاسباتی، تراکنش های بیت کوین را انجام می دهد و مقداری بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می کند.

در استخراج ارزهای دیجیتال، ماینرها باید از کامپیوترهایی برای حل یک سری معادلات پیچیده استفاده کنند. به کامپیوتری که زودتر از بقیه معادله را حل کند و تراکنش را انجام دهد، ارز دیجیتال تعلق می گیرد. قدرتمندترین کامپیوتر، بیشترین شانس را برای حل معادله دارد. بنابراین دستگاه بیت کوین برای به حداکثر رساندن قدرت استخراج ماینرها ساخته شد.

در نهایت، این دستگاه به استاندارد طلایی برای صنعت استخراج ارز دیجیتال، تبدیل شد. در کریپتوباز نحوه عملکرد دستگاه ماینر ASIC را برایتان شرح داده ایم.

عکس دستگاه بیت کوین استخراج ASIC Bitcoin

بیشتر بدانید:
استخراج بیت کوین چیست
چگونه بیت کوین بخریم
کیف پول بیت کوین چیست

 

استخراج با ASIC به چه معناست؟

ماینرهای ASIC، کامپیوترهای مخصوصی هستند که تنها با هدف استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند و یه روش اثبات کار (PoW) عمل می کنند. در این سیستم، هر زمان که یک بلاک جدید (یک دسته از تراکنش ها) نیاز به تایید و اضافه شدن به بلاکچین (Blockchain) را داشته باشد، با یک معادله پیچیده همراه می شود تا امنیت آن حفظ شود. این معادلات پیچیده را ماینرهای ASIC حل می کنند. هر کسی که معادله را حل کند و بلاکچین را زودتر بروزرسانی کند، مقدار مشخصی ارز دیجیتال به او تعلق می گیرد.

از نظر تئوری می توان از هر کامپیوتری برای حل این معادلات استفاده کرد. اما، از آنجایی که استخراج اساساً یک مسابقه است، افرادی که سرعت کامپیوتر بیشتری دارند، احتمال بیشتری دارد که ابتدا معادله را حل کنند. برای سنجش سرعت دستگاه بیت کوین از پارامتر هشریت (Hashrate) استفاده می شود که معیاری است برابر با تعداد معادلاتی که ماینر ASIC می تواند در هر ثانیه انجام دهد. بنابراین ماینرهای ASIC به جای کامپیوترهای معمولی به منظور افزایش هشریت ساخته شدند.

راب چانگ (Rob Chang)، موسس و مدیرعامل شرکت گریفان، می‌گوید که ماینرهای ASIC می‌توانند برای استخراج تمام ارزهای دیجیتالی که با روش اثبات کار تولید می‌شوند، استفاده شوند. اگرچه رایانه‌های معمولی نیز می توانند این کار را انجام دهند اما، به دلیل رقابتی بودن این روش، عملا خرید ASIC برای استخراج بیت کوین اجباری است. چانگ می‌گوید: «کامپیوترهای عمومی دیگر نسبت به ماینرهای ASIC رقابتی نیستند، بنابراین برای کسی که از آنها استفاده کند، فرایند استخراج به صرفه و اقتصادی نیست.»

 

دستگاه بیت کوین چگونه کار می کند؟

هر کدام از ماینرهای ASIC برای یک الگوریتم طراحی شده‌اند که بسته به اینکه کدام ارز دیجیتال را می خواهید استخراج کنید، متفاوت است. به عنوان مثال، بیت کوین از طریق الگوریتم SHA-256 و اتریوم از طریق الگوریتم Ethash استخراج می شود. بنابراین اگر می‌خواهید هر دو را استخراج کنید، به یک ماینر ASIC برای بیت کوین و یک ریگ جداگانه برای استخراج اتریوم نیاز دارید.

ریگ استخراج اتریوم

ریگ استخراج اتریوم

بیشتر بدانید:
چگونه ریگ استخراج اتریوم بسازیم
بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ (۳تا از برترین ها)

درآمد استخراج کنندگان ارز دیجیتال و قیمت ماینرهای ASIC با نوسانات قیمت ارز، افزایش و کاهش می یابد. چانگ می گوید “این یک مورد منحصر به فرد است و من واقعاً در هیچ صنعت دیگری مشاهده نکرده ام. اما از آنجا که تعداد تولید کنندگان ASIC کم است و قدرت آنها زیاد، حداقل در حال حاضر توانایی انجام این کار را دارند”. چانگ همچنین می‌گوید که تولیدکنندگان معمولاً به‌گونه ای قیمت‌گذاری می کنند که در طی یک سال پولی که از ماینر خود به دست می آورید، سرمایه گذاری شما جبران بشود. یعنی حدود ۱۰۰% بازگشت سرمایه در سال اول.

درآمد ماینر ASIC

با توجه به مقدار برقی که یک ماینر ASIC مصرف می کند، میزان پولی که از آن به دست می آورید، به طور قابل توجهی تحت تأثیر قیمت برق شما است. وب سایت هایی وجود دارند که می توانند با در نظر گرفتن هزینه برق، مقدار سود شما از یک دستگاه بیت کوین را محاسبه کنند. هنگام خرید ماینر ASIC، باید به بهینه بودن قیمت دستگاه (قیمت دستگاه بیت کوین تقسیم بر تراهش) نیز فکر کنید.

شانس یک استخراج کننده بیت کوین به تنهایی بسیار کم است، حتی اگر چندین ماینر ASIC داشته باشد. شبکه بیت کوین دارای هشریت ۱۹۰ اگزهاش (یک میلیون تراهش) است. بنابراین، اگر شما یک ماینر ASIC با سرعت ۱۸ تراهش در ثانیه داشتید، باز هم فقط ۱ در ۱۰ میلیون شانس دارید که اولین نفری باشید که معادله را حل می کند.

برای حل این مشکل، استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال، دستگاه بیت کوین خود را به یک استخر استخراج (Pool) وصل می کنند. استخر به یک گروه از استخراج کنندگان می گویند که به یک سرور مرکزی وصل می شوند تا به اندازه کافی شانس خود را برای حل معادلات بالا ببرند. سپس استخر استخراج، هرچه ارز دیجیتال را که همه با هم به دست می آورند، بر اساس سهمی که هر استخراج کننده داشت، تقسیم می کند.

بیشتر بدانید:
بهترین استخر ارز دیجیتال (۳ تا از برترین ها)

 

آیا دستگاه بیت کوین به صرفه است؟

ماینرهای ASIC با همان مصرف انرژی و تبدیل آن به هشریت بیشتر، از کامپیوترهای معمولی بسیار کارآمدتر هستند. به این صورت میزان توان کلی که برای ایجاد یک بیت کوین لازم است، کاهش می یابد. با این حال، تقریباً هر چهار سال یکبار، مقدار پاداش بیت کوین برای بروزرسانی بلاکچین نصف می شود. در حال حاضر ۶.۲۵ سکه است، اما در سال ۲۰۲۴ این مقدار کاهش می یابد. اگرچه احتمالا قیمت بیت کوین به دلیل کاهش عرضه گران می شود.

تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد از ۲۱ میلیون بیت کوینی که در مجموع وجود دارد، استخراج شده اند. اگر سقف تعداد بیت کوین ها تغییر نکند، تمام بیت کوین در سال ۲۱۴۰ میلادی استخراج خواهد شد. بعد از این تاریخ استخراج کنندگان فقط کارمزد تراکنش ها را دریافت می کنند.

روش‌های جدیدی برای تولید ارز دیجیتال وجود دارد که نیازی به ماینر ASIC ندارد، مانند اثبات سهام (PoS). از طریق این روش، گراه های اعتبارسنجی باید سکه های خود را قفی کنند تا بتوانند تراکنش های جدید را تأیید کنند. این روشی است که از طریق آن اتریوم ۲.۰، نسخه جدید اتریوم که از اثبات سهام استفاده می کند، استخراج می شود.

بیشتر بدانید:
اثبات کار (Proof of Work) در ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *