آموزش ارز دیجیتال

دسنترالند (Decentraland) چیست؟ آیا همان متاورس است؟

نویسنده: سامان رضائی
۲۳ اسفند ۱۴۰۰
decentraland MANA دسنترالند مانا

دسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم واقعیت مجازی (VR) است که بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد. این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد محتوای دیجیتال و برنامه ایجاد کنند، تجربیات مجازی به دست آورند و از محتوای خود کسب درآمد کنند. این پلتفرم بر اساس مفهوم متاورس از کتاب Snow Crash نیل استفنسون ساخته شده است.

با این حال، در این پروژه بلاکچینی، چیزهای بیشتری از واقعیت مجازی وجود دارد. اما قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، ابتدا بیایید مستقیماً به چیستی دسنترالند و نحوه عملکرد آن بپردازیم.

 

دسنترالند چیست؟

بازی متاورسی دسنترالند

دسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی است که از فناوری بلاکچین پشتیبانی می‌کند، جایی که کاربران می‌توانند محتوا و برنامه‌های کاربردی ایجاد، تجربه و کسب درآمد کنند.

پروژه دسنترالند یکی از اولین پروژه هایی است که نوع جدیدی از جهان را معرفی و ایجاد می کند – اینترنت غیرمتمرکز. برخلاف فضاهای آنلاین امروزی مانند فیس بوک یا توییتر، در دسنترالند، مردم واقعاً صاحب دارایی های دیجیتال خود هستند. مانند هر پلتفرم واقعیت مجازی (VR) دیگری، می توانید جستجو کنید و با مردم از سراسر جهان ارتباط برقرار کنید و خود را در تجربیات واقعیت مجازی غرق کنید. اما چیزی که این پروژه را انقلابی‌تر از بقیه پروژه ها می‌کند، استفاده آن از فناوری بلاکچین است که به همه چیز، از خرید زمین گرفته تا انجام معاملات بر روی پلتفرم، قدرت می بخشد.

هدف دسنترالند ایجاد یک سیستم برای کاربران است تا هر آنچه را که می خواهند در این فضای مجازی غیرمتمرکز بسازند، چه فروشگاه های مجازی، کازینوهای آنلاین، شبکه های اجتماعی و هر چیز دیگری که بتوانید تصور کنید. در محیط بازی برای خرید و فروش، اجاره یا معامله باید از ارز دیجیتال مانا (MANA) استفاده کنید.

 
ارز دیجیتال مانا (MANA) چیست
ارز دیجیتال متاورس چیست

 

دسنترالند چگونه کار می کند؟

پروژه دسنترالند با هدف ایجاد یک فضای مجازی ایجاد شده که متعلق به کابران است و تحت کنترل هیچ شرکت متمرکزی نیست. برخلاف شبکه‌های اجتماعی امروزی، در دسنترالند، شما مالک واقعی محتوای دیجیتال خود هستید. این بدان معناست که اگر یک آواتار (آدم مجازی) در آنجا ایجاد کنید، می توانید آن را بفروشید یا به کاربر انتقال بدهید.

کاربران در آن می توانند زمین هایی را خریداری، معاوضه یا اجاره کنند. دارایی های دیجیتال، مانند زمین، به عنوان NFT (توکن های غیرقابل تعویض) روی بلاکچین اتریوم ذخیره می شوند.

این پلتفرم به کاربرانش اجازه می‌دهد دنیای واقعیت مجازی خود را بسازند و با میزبانی از سایر کاربران در دنیای VR خود، توکن‌های MANA کسب کنند. مثلا یک رویداد برگزار کنند و بلیت بفروشند. یا نمایندگی یک فروشگاه مجازی را به بقیه واگذار کنند.

این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا تراکنش های سفارشی روی بلاکچین انجام دهند. مالکیت محتوا در آن کاملاً ایمن و مقاوم در برابر سانسور است. هیچ کس نمی تواند محتوای داخل دسنترالند را تغییر بدهد یا سانسور کند زیرا بر روی یک شبکه همتا به همتا (توزیع شده) با رمزنگاری قوی ساخته شده است.

دسنترالند شبکه های اجتماعی را نیر متحول می کند، مانند به اشتراک گذاشتن فضاهای آنلاین با دوستان خود، قرار گذاشتن با آنها و امکان برگزاری مهمانی و جشن.

 

مزایای تمرکززدایی از واقعیت مجازی

متاورس دسنترالند واقعیت مجازی

واقعیت مجازی (VR) قبل از متاورس هم وجود داشت، اما متاورس کنترل این فضا را از دست شرکت ها درآورد و به کاربران داد. در واقع متاورس از واقعیت مجازی (VR) تمرکززدایی کرد.

شما می توانید همین الان هم تجربه ای مشابه با متاورس داشته باشید: بهترین عینک واقعیت مجازی موبایل (۳ تا از برترین ها)

واقعیت مجازیِ غیرمتمرکز دارای مزایای زیادی است، از جمله:

آزادی

واقعیت مجازی یک تجربه فراگیر و تعاملی است. با پیشرفت تکنولوژی، نیاز به راه‌های بهتری برای مدیریت محتوا داریم. در فضای دسنترالند، کاربران مالکیت کامل دارایی‌های دیجیتال خود را دارند و آزادند هر کاری را که می‌خواهند با آن‌ها انجام دهند – از مبادله و معاوضه آن ها با یکدیگر گرفته تا فروش آنها یا نگه داشتن آنها برای همیشه.

مالکیت

دسنترالند از فناوری بلاکچین برای همه چیز، از خرید زمین گرفته تا انجام معاملات بر روی پلتفرم استفاده می کند. این یک رویکرد انقلابی است زیرا به کاربران مالکیت دارایی های دیجیتال خود را می دهد. کابران نگران این موضوع نیستند که یک شرکت متمرکز، کنترل همه چیز را به دست بگیرد یا هزینه سنگینی برای خدمات دریافت کند.

حریم خصوصی

واقعیت مجازی دسنترالند کاملا خصوصی طراحی شده است. در دسنترالند، شما کاملا آزاد هستید که هر چه را می خواهید تجربه کنید. هیچ کسی (حتی شرکت سازنده) نمی تواند کاری را که در داخل VR انجام می دهید کنترل کند زیرا کنترل این محیط در دست بلاکچین است. این متاورس به سرورها و فناوری های متمرکز وابسته “نیست”.

 

ارز مانا (MANA) جزو لیست بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۲ نیز قرار گرفته است.

 

آیا دسنترالند همان متاورس است؟

متا مارک زاکربرگ واقعیت مجازی متاورس

پاسخ ساده به این سوال این است: دسنترالند نوعی پروژه متاورس مانند سندباکس (Sandbox)، انجین (Enjin)، بلاک توپیا (Bloktopia) و استار اطلس (Star Atlas) است. بنابراین، دسنترالند به تنهایی متاورس نیست، بلکه در دسته متاورس ها قرار می گیرد. در حالی که ایده‌های دسنترالند و ایده های بنیادی متاورس از بسیاری جهات مشابه هم هستند، باید به برخی تفاوت‌های کلیدی بین این دو اشاره کرد.

اولین تفاوت این است که متاورس هنوز یک مفهوم است، که برخی از کارشناسان مانند مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، معتقدند ممکن است ۱۰ سال دیگر طول بکشد تا تحقق یابد. برای برخی دیگر، متاورس یک اکوسیستم مجازی است که در آن جهان های مجازی مختلف با یکدیگر همکاری می کنند.

تفاوت دیگر این است که متاورس مبتنی بر یک سیستم سرور متمرکز است. این بدان معناست که کل دنیای مجازی از طریق یک سیستم کامپیوتری به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می گیرد. از سوی دیگر، دسنترالند بر اساس یک فناوری غیرمتمرکز است، به این معنی که از فناوری بلاکچین برای ذخیره اطلاعات در شبکه ای از رایانه های غیرمتمرکز، به جای یک سرور انحصاری، استفاده می کند. این کار امنیت و اطمینان ذخیره سازی داده ها را برای کاربران افزایش می دهد.

اگرچه دسنترالند هنوز تفاوت‌های واضحی با ایده متاورسی که توسط مارک زاکربرگ تصور می‌شود، دارد. اما، هنوز چیزهای زیادی برای هیجان زده شدن در آن وجود دارد. توسعه دهندگان و سازندگان محتوا در حال حاضر در حال پیشرفت هستند و می توانیم انتظار داشته باشیم که با پیشرفت پلتفرم شاهد موفقیت های بسیار بیشتری باشیم. اگر می خواهید به سراغ این پروژه بروید، اکنون زمان خوبی به نظر می رسد، زیرا کاربران کمی دارد و بازی ها و قیمت های آن رقابتی نیست.

آیا فکر می کنید دسنترالند (مانا) برای سرمایه گذاری محیط مناسبی است؟

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *