آموزش ارز دیجیتال

سایت پنکیک سواپ PancakeSwap : صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز روی بلاکچین بایننس

نویسنده: سامان رضائی
۱۰ فروردین ۱۴۰۱
سایت پنکیک سواپ PancakeSwap

سایت پنکیک سواپ PancakeSwap به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال که به طور منظم بیش از ۱۰۰ میلیون دلار حجم معاملات ۲۴ ساعته دارد، یکی از محبوب ترین برنامه های غیر متمرکز (DApp) در تمام دوران است.

در کمتر از یک سال، به صرافی غیر متمرکز غالب در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) تبدیل شد. حتی از صرافی غیر متمرکز خود بایننس هم جلو زد که می توان آن را یک رشد و پذیرش فوق العاده در نظر گرفت.

چه چیزی این صرافی را اینقدر خاص می کند؟ با سایت ارز دیجیتال کریپتوباز همراه باشید.

 

پنکیک سواپ (PancakeSwap) چیست؟

محبوب ترین صرافی غیر متمرکز (DEX) در بلاکچین هوشمند بایننس، PancakeSwap است. این صرافی در ماه های اخیر به دلیل نقدینگی زیاد، ویژگی های گسترده و تعداد کاربران قابل توجه، به یک پدیده در فضای ارز دیجیتال تبدیل شده است.

این پلتفرم به گونه ای طراحی شده است که به کاربران امکان می دهد بدون اتکا به موسسات متمرکز یا از دست دادن کنترل کلید خصوصی خود، به طور ایمن بایننس کوین (BNB) و طیف گسترده ای از توکن های BEP-20 را خرید و فروش کنند. به عنوان یک صرافی غیرمتمرکز، تمام معاملات در PancakeSwap به طور خودکار از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) انجام می شود. استفاده از قرارداد هوشمند ریسک دزدی و کلاه برداری طرف مقابل را کاملاً حذف می کند.

اگرچه تیم پشت PancakeSwap کاملاً ناشناس است، اما این پلتفرم توسط چندین شرکت امنیتی برجسته بلاکچین (از جمله Certik و SlowMist) بررسی شده است. این پلتفرم کاملاً منبع باز است، زیرا سایت پنکیک سواپ و کد قرارداد هوشمند، هر دو برای عموم کاربران قابل مشاهده است. با این وجود، مشخص است که تیم پنکیک سواپ بیش از دوازده عضو (معروف به سرآشپز)، از جمله دو رهبر (Hops و Thumper) و مهندسان دیگر است.

از زمانی که این پلتفرم در سپتامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد، نه تنها در تعداد کاربران و نقدینگی دارایی های پشتیبانی شده، بلکه در انواع امکاناتی که ارائه می دهد، رشد چشمگیری داشته است. در حال حاضر، PancakeSwap را می توان یک اکوسیستم کامل از ابزارهای DeFi در نظر گرفت که همه آنها بر اساس توکن بومی کاربردی کیک (CAKE) ساخته شده اند.

بیشتر بدانید:
چگونه بیت کوین بخریم
بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال

 

کیک (CAKE) چیست؟

CAKE، توکن بومی کاربردی در پلتفرم PancakeSwap است که برای اهداف مختلفی که در چشم انداز توسعه سایت قرار دارد، استفاده می شود. کارکردهای اصلی توکن CAKE عبارتند از: کسب سود (yield farming)، استیکینگ (سهام گذاری)، شرکت در قرعه کشی PancakeSwap، و رای دادن به تصمیمات مدیریتی از طریق پورتال مدیریت اجتماعی پلتفرم.

 

سایت پنکیک سواپ چگونه کار می کند؟

PancakeSwap یک نوع صرافی غیر متمرکز (DEX) است که به عنوان بازارساز خودکار (AMM) شناخته می شود. به این معنی که همچون صرافی های معمولی دفتر سفارش، سیستم پیشنهاد و درخواست قیمت در آن وجود ندارد.
درعوض، کاربرانی که روی پلتفرم خرید و فروش می کنند، به‌طور خودکار نقدینگی را از استخر نقدینگی (Liquidity Pool) دریافت می کنند. موجودی این استخرها پس از تکمیل معامله، دوباره تعادل می یابد. معاملات انجام شده در یک بازارساز خودکار، مانند PancakeSwap به این صورت است که نقدینگی را از یک طرف استخر کم می کند (مثلا از طرف ارز دیجیتال بایننس کوین) و نقدینگی را به سمت دیگر اضافه می کند (مثلا سمت توکن پنکیک سواپ). در نتیجه وزن دو طرف و ارزش نسبی آنها در استخر تغییر می کند.

این نقدینگی توسط افرادی که به عنوان تامین کنندگان نقدینگی (Liquidity Provider) شناخته می‌شوند. در ازای تامین نقدینگی، تامین کنندگان سهمی از کارمزد تراکنش های انجام شده را دریافت می کنند. یک کارمزد ثابت ۰.۲۵٪ برای معامله گران وجود دارد که بیشتر آن بین تامین کنندگان نقدینگی پخش می شود.
به عنوان یک برنامه غیرمتمرکز (DApp)، سایت پنکیک سواپ معمولاً از طریق یک کیف پول Web 3.0 مانند متامسک (MetaMask)، تراست ولت (TrustWallet) یا ولت کانکت (WalletConnect) پشتیبانی می شود.
بودجه این پلتفرم توسط PancakeSwap تامین می شود. در حال حاضر ۱۵ درصد از تمام کارمزدهای معاملاتی را به این کار اختصاص می دهد. طبق اسناد رسمی، این وجوه می تواند برای اهداف مختلف مربوط به نگهداری از پلتفرم استفاده شود.

 

بروزرسانی های سایت PancakeSwap

از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۲۰، این پلتفرم چندین بروزرسانی را پشت سر گذاشته است که در هر کدام از آنها محصولات و ویژگی های جدیدی اضافه کرده است. PancakeSwap در آوریل ۲۰۲۱ به ورژن ۲ ارتقا یافت و به توسعه دهندگان آزادی بیشتری برای بهبود عملکرد پلتفرم داد، مانند ترکیب خودکار در استخرهای سیروپ (Syrup Pool) و اضافه کردن برنامه ریفرال. همچینین با تغییر در کارمزد (از ۰.۲٪ به ۰.۲۵٪) همراه شد که ۰.۰۵٪ از آن برای خرید CAKE از بازار عمومی و سوزاندن آن استفاده می شود تا تورم توکن را کاهش دهد.

سرآشپزهای (برنامه نویسان اصلی) پشت سایت پنکیک سواپ در حال حاضر نقشه راه مشخصی ندارند، اما فهرستی از کارهای برنامه ریزی شده، بدون تاریخ مشخص دارند. برخی از موارد این لیست شامل افزودن سهام مدت-ثابت، ویژگی‌های وام دادن و قرض گرفتن، و اینکه به کاربران اجازه می دهند با تکمیل برخی وظایف و ارتقاء سطح خود، توکن غیر قابل معاوضه (NFT) کسب کنند.

 

چه چیزی پنکیک سواپ را منحصر به فرد می کند؟

سایت پنکیک سواپ از تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد خود استفاده می کند تا یک تجربه تریدینگ عالی را برای کاربران فراهم کند. اولاً، کارمزدهای تراکنش بسیار کم است و تراکنش ها بسیار سریع انجام می شود و کاربر می تواند از اجرای درست معاملات مطمئن باشد. همچنین معمولاً از حملات front-running رنج نمی برد که استفاده از آن را نسبت به سایر بازارسازهای خودکار (AMM) در بلاکچین های کند، ایمن تر می کند.
فراتر از اینها، PancakeSwap طیف گسترده ای از ویژگی های ثانویه را ارائه می دهد که بسیاری از آنها ابزارهای اضافی برای دارندگان کیک فراهم می کنند.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *