آموزش ارز دیجیتال

سولانا (Solana) چیست؟ آیا این ارز دیجیتال می تواند جای اتریوم را بگیرد؟

نویسنده: سامان رضائی
۱۶ فروردین ۱۴۰۱
سولانا solana چیست ارز دیجیتال جایگزین اتریوم

سولانا (Solana) در هدف بلندپروازانه خود می خواهد به اهداف سه‌گانۀ بلاکچین برسد (تمرکز زدایی، مقیاس پذیری، امنیت). با این حال، هنوز از اشکالاتی همچون متمرکز بودن رنج می برد. با کریپتوباز همراه باشید تا به ویژگی های این ارز دیجیتال جذاب بپردازیم.

 

سولانا چیست؟

سولانا یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است. این پروژه، یک بلاکچین لایه-۱ جدید و سریع را پیاده سازی می کند.

این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko)، یکی از مدیران سابق شرکت کوالکام ایجاد شد. هدف آن افزایش توان عملیاتی است به میزان فراتر از آنچه توسط ارزهای محبوب به دست آمده است. در عین حال کارمزدها را بسیار پایین نگه می دارد. سولانا یک روش اجماع نوآورانه را پیاده سازی کرده است که یک الگوریتم اثبات تاریخ (PoH) را با موتور پرسرعت لایتنینگ (که خودش نسخه‌ای از اثبات سهام (PoS) است)، ترکیب می کند. به همین دلیل، شبکه سولانا از نظر تئوری می تواند بیش از ۷۱۰ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند.

معماری بلاکچین نسل سوم Solana برای تسهیل قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و ایجاد برنامه های غیر متمرکز (DApp) طراحی شده است. این پروژه همچین از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن های غیرقابل معاوضه (NFT) پشتیبانی می کند.

بلاکچین سولانا در سال ۲۰۱۷ در دوران رونق عرضه اولیه سکه (ICO) عرضه شد. شبکه آزمایشی پروژه در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و شبکه اصلی پس از چندین شبکه آزمایشی، در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد.

ارز سولانا پیش بینی قیمت Solana price prediction 2022

بیشتر بدانید:
ارز سولانا: ۵ پیش بینی برای سال ۲۰۲۲
ارز دیجیتال سولانا : بهترین پلتفرم ها برای خرید SOL در سال ۲۰۲۲

 

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

Solana در هدف بلند پروازانه خود می خواهد به اهداف سه‌گانۀ بلاکچین برسد. مفهومی که توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم (ETH)، پیشنهاد شده است. این سه‌گانه در واقع سه چالش اصلی که توسعه دهندگان در هنگام ساخت بلاکچین با آن مواجه می شوند، توصیف می‌کند: تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری.

معمولا باور بر این است که یک بلاکچین به گونه ای ساخته می شود که توسعه دهندگان را مجبور می کند یکی از جنبه ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند، زیرا فقط می تواند دو مزیت از سه مزیت را به صورت همزمان ارائه کند.

اثبات تاریخ (PoH):

بلاکچین Solana یک مکانیسم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که برای به حداکثر رساندن سرعت و امنیت، کمی تمرکززدایی را به خطر می اندازد. ترکیب نوآورانه اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخ (PoH)، سولانا را به یک پروژه منحصر به فرد در صنعت بلاکچین تبدیل کرده است.

به طور کلی، هر چه تعداد تراکنش هایی که یک بلاکچین در یک ثانیه می‌تواند پشتیبانی کند، بیشتر باشد، یعنی مقیاس پذیری بهتری دارد. به این معنی که هر چه تعداد گره های اعتبارسنجی برای تایید تراکنش ها بیشتر باشد، یک تراکنش زمان بیشتری طول می کشد تا انجام شود. بنابراین، در بلاکچین های خیلی غیر متمرکز، اختلاف زمانی و محاسبات زیاد باعث می شود که سرعت آنها کاهش یابد.

به طور خلاصه، طراحی سولانا این مشکل را با انتخاب یک گره اعتبارسنجی رهبر حل می کند. بنابراین، شبکه آن از کاهش بار کاری که منجر به افزایش توان عملیاتی می شود، سود می برد.

همچنین سولانا با تبدیل کردن خروجی یک تراکنش به هش (Hash) و استفاده از آن به عنوان ورودی تراکنش بعدی، زنجیره ای از تراکنش ها را ایجاد می کند. این تاریخچه تراکنش ها یک نام منحصر به فرد به روش آن می دهد: اثبات تاریخ (PoH).

 

ارز دیجیتال SOL

ارز دیجیتال سولانا با نماد اختصاری SOL نمایش داده می شود. توکن بومی و کاربردی SOL وسیله ای برای انتقال ارزش و تامین امنیت بلاکچین از طریق فرایند استیکینگ (Staking) فراهم می کند. SOL در مارس ۲۰۲۰ راه اندازی شد و به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

بیشتر بدانید:
استیکینگ چیست؟ چگونه از سهام گذاری در ارز دیجیتال درآمد غیرفعال به دست آورم؟

عملکرد توکن SOL مشابه توکن اتریوم است. دارندگان توکن SOL، می توانند ارز دیجیتال خود را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها و دریافت پاداش از طریق روش اثبات سهام قفل کنند. این توکن برای دریافت و پرداخت کارمزد تراکنش ها استفاده می شود. همچنین SOL کاربران را قادر می‌سازد تا در تصمیمات مدیریتی بنیاد Solana حق رای داشته باشند.

در پاسخ به این سوال که چند سکه سولانا وجود دارد، بیش از ۳۲۵ میلیون توکن در گردش است که مجموع عرضه فعلی آن را از ۵۱۱ میلیون توکن فراتر می برد. حدود ۶۰ درصد از توکن های SOL توسط بنیانگذاران و بنیاد Solana کنترل می شوند که تنها ۳۸ درصد آن را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اگر می خواهید بدانید از کجا سولانا بخرید باید بگوییم که توکن های SOL را می توان در اکثر صرافی ها خریداری کرد. برترین صرافی های ارز دیجیتال برای خریدوفروش سولانا عبارتند از Binance، Coinbase، KuCoin و غیره.

صرافی خرید ارز دیجیتال سولانا

بیشتر بدانید:
بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال
بررسی صرافی خارجی کوینکس

 

 آیا سولانا می تواند جای اتریوم را بگیرد؟

سولانا به دلیل سرعت و عملکرد بالا، بازخوردهای مثبت زیادی را از سمت متخصصان دریافت کرده است. از این ارز حتی به عنوان رقیب رهبران صنعت ارز دیجیتال، مانند اتریوم نام می برند.

بنابراین، چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می توان آن را به عنوان قاتل اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند امروزی را به چالش بکشد، زیرا توانسته است به سرعت بیش از ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه برسد. این ارز دیجیتال از الگوریتم های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از کند شدن تراکنش ها استفاده می‌کند. این ویژگی، آن را به یکی از سریع ترین بلاکچین های صنعت ارز دیجیتال تبدیل می کند که حتی با امور مالی سنتی در خارج از فضای کریپتو رقابت می کند.

در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد، مدل فعلی اتریوم تنها می تواند ۱۵ تراکنش در ثانیه را تحمل کند. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزایای آن مقرون به صرفه بودن شبکه است.

همچنین، شایان ذکر است که بلاکچین Solana، به این دلیل که یکی از انواع اثبات سهام را اجرا می کند، با محیط زیست سازگار است. این در تضاد با اتریوم است که مدل فعلی اثبات کار آن به قدرت محاسباتی و مصرف برق زیادی نیاز دارد.

با این حال، همه افراد جامعه ارز دیجیتال مشتاقانه منتظر ارتقای اتریوم به اتریوم۲.۰ هستند. نوع جدیدی از اتریوم که با پشتکار فراوان در حال توسعه است و از یک لایه اجرایی (که قبلاً اتریوم ۱.۰ نامیده می شد) و یک لایه اجماع (اتریوم ۲.۰) تشکیل می شود. این بروزرسانی می تواند توان عملیاتی اتریوم را تا حد زیادی افزایش دهد، مقیاس پذیری آن را بهبود بخشد، هزینه تراکنش ها را کاهش دهد و مصرف غیربهینه انرژی را متوقف کند.

بیشتر بدانید:
ارز سولانا: ۵ پیش بینی برای سال ۲۰۲۲
ارز دیجیتال سولانا : بهترین پلتفرم ها برای خرید SOL در سال ۲۰۲۲

 

نکات منفی

آیا سولانا سرمایه گذاری خوبی است و آیا باید آن را بخرید؟ پاسخ به عهده شماست. علیرغم مزایای بدیهی، سولانا مانند هر پروژه ارز دیجیتال دیگری دارای معایبی است.

اول از همه، اگرچه بلاکچین آن می تواند با پروژه های پیشرفته بلاکچینی رقابت کند، اما همچنان در برابر متمرکز شدن آسیب پذیر است، زیرا تعداد گره های اعتبار سنجی آن کم است. هر کسی می تواند به یک گره اعتبارسنجی تبدیل شود، اما انجام این کار دشوار است، زیرا یک گره به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، پروتکل همچنان برچسب نسخه بتا (Beta) دارد، یعنی وجود احتمالی باگ و خطا در شبکه وجود دارد.علی‌رغم این مسائل، سولانا همچنان یکی از بزرگترین اکوسیستم ها در صنعت ارز دیجیتال است و به نظر می‌رسد در مسیر رشد قرار دارد.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *