آموزش ارز دیجیتال

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چیست؟

نویسنده: سامان رضائی
۶ خرداد ۱۴۰۱
شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال Crypto fear and greed index 2

ترس شدید در ارز دیجیتال به چه معناست؟

در حالی که پیش بینی قیمت ارز دیجیتال با دقت ۱۰۰ درصد، تقریبا غیرممکن است، اما شاخص هایی مانند شاخص ترس و طمع می تواند کمک کننده باشد.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال یک مقدار واحد بین اعداد ۱ و ۱۰۰ ایجاد می کند. اگر مقدار آن برابر با ۱ باشد، به این معنی است که بازار دیجیتال احتمالا سقوط می کند، زیرا مردم ترس شدیدی را تجربه می کنند و دارایی های خود را می فروشند.

از طرف دیگر، عدد ۱۰۰ به این معنی است که بازار در آستانه اصلاح است و مردم طمع بیش از حدی را تجربه می کنند (و این یعنی خرید دارایی های بیشتر). پس، این شاخص دقیقا چگونه کار می کند؟

ترس شدید (Extreme Fear) زمانی ایجاد می شود که مقدار شاخص بین ۰ تا ۲۴ باشد. هر عددی بالاتر از ۲۴ و کمتر از ۵۰ نشان دهنده ترس (Fear) است و عدد ۵۰ به معنای بی طرفی کاربران در بازار است. از طرف دیگر، طمع (Greed) زمانی به وجود می آید که عدد شاخص بین ۵۱ تا ۷۴ باشد. و اگر این شاخص بیش از ۷۴ باشد، مثلا ۷۵ یا بالاتر، طمع شدید (Extreme Greed) ایجاد می شود.

احساسات، بازار ارز دیجیتال را هدایت می کند. وقتی بازار بالا می رود، مردم حریص می شوند و در نتیجه ترس از دست دادن (FOMO)، کاربران را فرا می گیرد. همچنین، هنگامی که مردم اعداد قرمز (یعنی کاهش قیمت ها) را می بینند، اغلب سکه های خود را می فروشند.

بیشتر بدانید:
چگونه ارز دیجیتال بخریم
چگونه بیت کوین بخریم

 

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال چگونه محاسبه می شود؟

سیگنال های مختلف ترس و طمع که بر رفتار تریدرها و سرمایه گذاران تأثیر می‌گذارد، عبارتند از روندهای گوگل، نظرسنجی ها، مومنتوم بازار، تسلط بازار، شبکه های اجتماعی و نوسانات بازار.

برای تعیین میزان طمع در بازار، عبارت های پرطرفدار در جستجوی گوگل (Google Trends) را بررسی کنید. به عنوان مثال، حجم بالای جستجوهای مرتبط با بیت کوین (BTC) به معنای درجه بالایی از طمع در بین سرمایه گذاران است. این فاکتور، ۱۰ درصد از ارزش شاخص ترس و طمع را تشکیل می دهد. با توجه به سوابق گذشته، افزایش جستجوهای گوگل در مورد بیت کوین با نوسانات شدید قیمت ارز دیجیتال مرتبط بوده است.

برای محاسبه هر روزۀ شاخص ترس و طمع بیت کوین، چند فاکتور دیگر مانند نظرسنجی ها را در نظر می گیرند که ۱۵ درصد از ارزش شاخص را تشکیل می دهد. اگر در نظرسنجی ها، بیش از ۲۰۰۰ نفر شرکت کنند، مقدار این شاخص بالاتر می رود که نشان دهنده وجود طمع در سرمایه گذاران است.

مومنتوم بازار

مومنتوم بازار (Momentum)، به توانایی بازار برای حفظ روند قیمت در بلندمدت اشاره دارد و ۲۵ درصد از ارزش شاخص را تعیین می کند. این فاکتور، سلامت و جهت بازار را بررسی می کند. مومنتوم بازار در قسمت طمع شاخص، در نظر گرفته می شود.

فاکتور تسلط (Dominance)، مقدار تسلط بازار ارز دیجیتال را نسبت به کل صنعت بررسی می کند. به عنوان مثال، هر چه تسلط بیت کوین بیشتر باشد، ارزهای دیجیتال دیگر، جایگاه کمتری خواهند داشت. کاهش تسلط بیت کوین نیز حاکی از افزایش طمع است. فاکتور تسلط، ۱۰ درصد از شاخص ترس و طمع را تشکیل می دهد.

جای تعجب نیست که شبکه های اجتماعی، ۱۵ درصد بر این شاخص تأثیر دارند. زیرا در حال حاضر یکی از مهم ترین جنبه های زندگی ما، همین شبکه های اجتماعی هستند. در سمت طمع این شاخص، فاکتورهایی مانند هشتگ ها، میزان تعامل کاربران، قالب ها و مِنشِن (Mention) در چندین شبکه اجتماعی را در نظر می گیرند.

یک چهارم از شاخص (یعنی ۲۵ درصد) را نوسانات بازار تشکیل می دهد. این فاکتور، قیمت فعلی یک ارز دیجیتال (مانند بیت کوین) را با تغییرات قیمت طی ۳۰ تا ۹۰ روز اخیر مقایسه می‌کند تا مشخص کند بازار چقدر نوسان دارد. فاکتور نوسانات در سمت ترس شاخص قرار گرفته است.

 

چگونه با استفاده از شاخص ترس و طمع، معامله کنیم؟

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال، بیشتر به عنوان یک شاخص روزانه استفاده می شود تا ابزاری برای معاملات بلندمدت.

استفاده از این شاخص به عنوان نمایشگر روند ارز دیجیتال به شما کمک می کند تا با بصیرت بیشتری در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال، زمانی که مقدار شاخص ترس و طمع پایین است، ممکن است به این معنی باشد که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آن را بخرید، نگه دارید یا بفروشید. معمولا افزایش مقدار آن نیز به این معنی است که زمان خوبی برای فروش ارز دیجیتال است.

نمودار شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال:

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال - Crypto fear and greed index

با این حال، زمانی که مقدار شاخص خیلی بالا باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که قیمت ارز دیجیتال به زودی کاهش خواهد یافت و زمان خوبی برای خرید نیست. احساسات ارز دیجیتال زمانی بالا می رود که افزایش قیمت یا ریزش موقتی در بازار رخ دهد.

با ورود شاخص به منطقه ترس شدید، شاخص تمایل به بازگشت پیدا می کند. این دقیقا نقطه ای است که در آن اولین نشانه های تبدیل ترس به طمع ظهور می کند، قبل از اینکه بالا رفتن قیمت ها، شاخص را به سطح طمع شدید تبدیل کند.

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال به “ردیابی تغییر در احساسات بازار” کمک می کند. به عنوان مثال، نوسانات بزرگ در بازار به شما این فرصت را می دهد که قبل از اینکه بقیه از آن پیروی کنند، به بازار وارد یا از آن خارج شوید.

این شاخص معمولا برای تحلیل بلندمدت بازار ارز دیجیتال به خوبی عمل نمی کند. با این حال، دوره های تکرار شوندۀ ترس و طمع در بازار بلندمدت گاوی (صعودی) و خرسی (نزولی) وجود دارد که سفته بازان ارز دیجیتال از این حرکت های بازار بهره می برند. سفته بازی، یک استراتژی خرید و فروش است که در آن، سرمایه گذاران دارایی هایی را می‌خرند و نگه می‌دارند تا از حرکت های صعودی و نزولی بازار، سود ببرند.

بیشتر بدانید:
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲
بررسی صرافی های ایرانی ارز دیجیتال : ۳ تا از برترین پلتفرم های معاملاتی داخلی

 

آیا شاخص ترس و طمع، تصویر قابل اعتمادی در مورد قیمت های آتی ارائه می دهد؟

شاخص ترس و طمع فقط به احساسات بازار مربوط می شود. تحلیل های بنیادی و فنی تحت تأثیر احساسات بازار قرار نمی گیرند و از این رو، روش بهتری برای پیش بینی حرکات بازار هستند.

اگر یک سرمایه گذار بلندمدت هستید و به شاخص ترس و طمع رمز ارز اتکا می کنید، ممکن است سود قابل توجهی را از دست بدهید. از سوی دیگر، شاخص ترس و طمع ابزار ارزشمندی برای معامله‌گرانی است که در مدت زمان کوتاهی موقعیت های مختلف خرید و فروش را باز می کنند و می بندند.

اگر شما یک معامله گر بنیادی هستید و می خواهید از شاخص ترس و طمع برای هدایت تصمیمات سرمایه گذاری خود استفاده کنید، ممکن است در نهایت پول خود را از دست بدهید، زیرا این شاخص برای معامله گران بنیادی مناسب نیست. اگرچه شاخص ترس و طمع بینش هایی را در مورد وضعیت بازار ارز دیجیتال در لحظه ارائه می دهد، اما معامله گران یا سرمایه گذاران باید تحقیقات خود را در مورد سایر ابزارهای سرمایه گذاری هم انجام دهند.

 

چگونه حرص و ترس خود را کنترل کنیم تا یک معامله گر موفق باشیم؟

کاهش دادن حجم معاملات، داشتن یک پِلَن معاملاتی، ثبت فعالیت های معاملاتی و یادگیری از دیگران، شما را از ترس و طمع شدید نجات می دهد.

نوسانات قیمت در معاملات بزرگ بیشتر قابل توجه است. همین امر معاملات بزرگ را استرس زا تر می کند. بنابراین، بسیار مهم است که اندازه معاملات خود را کاهش دهید تا احساسات و تصمیمات تجاری شما متعادل تر شود.

داشتن یک پلن معاملاتی روشن، مسیری است که به سمت یک معامله گری موفق طی می کنید. بدون داشتن برنامه، ممکن است به دلیل استفادۀ بیش از حد از اهرم، سبد ارز دیجیتال خودتان را به خطر بیندازید.

ثبت فعالیت های معاملاتی خودتان، به شما کمک می کند تا تصمیمات منطقی بگیرید. برای درک اینکه بفهمید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی مفید نیست و از اشتباهات خود درس بگیرید، ژورنال معاملاتی به شما کمک می کند. تمرین زیاد باعث می شود که فرد کامل شود!

تجزیه و تحلیل فعالیت های تجاری ثبت شده در یک ژورنال، برای حذف موارد غیرمفید و صیقل دادن موارد مفید ضروری است. اگر می خواهید یک معامله گر موفق باشید، در حین انجام این کار، احساسات خود را کنار بگذارید.

از همتایان خود یا سرمایه گذاران موفقی مانند وارن بافت بیاموزید [یادداشت مترجم: وارن بافت الگوی مناسبی برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال نیست]. اما اطمینان حاصل کنید که از استراتژی “گله” اجتناب می کنید، زیرا این استراتژی بر تصمیمات شما تأثیر می گذارد و ممکن است با پیروی از جمعیت، پول خود را از دست بدهید.

همچنین می‌توانید مقالات منتشر شده را از منابع معتبر مانند سایت ارز دیجیتال کریپتوباز (فارسی) یا کوین بِیس (انگلیسی) بخوانید تا دانش خود را در مورد بازار بهبود بدهید. به عنوان مثال، کوین بیس هر از چند گاهی نوتیفیکیشن هایی درباره کاهش قیمت یا افزایش قیمت برایتان ارسال می کند که می تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند.

بیشتر بدانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟
چگونه NFT بخریم (توکن غیرقابل معاوضه)
بهترین کیف پول NFT

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *