آموزش ارز دیجیتال

قیمت NFT را چگونه محاسبه کنیم؟ ارزش NFT توسط چه عواملی تعیین می شود؟

نویسنده: سامان رضائی
۱۵ فروردین ۱۴۰۱
عوامل موثر بر قیمت NFT و ارزش آن در بازار

قیمت NFT به عوامل مختلفی مانند مالکیت، کاربرد، کمیاب بودن، اثبات اجتماعی و… بستگی دارد. در این مقاله از سایت کریپتوباز عوامل موثر بر قیمت NFT ها را برایتان آورده ایم:

ماتریس قیمت NFT

معیارهایی که برای ارزیابی شرکت های خصوصی یا ابزارهای سرمایه گذاری معمولی مانند سهام استفاده می کنید، برای NFT‌ها قابل اجرا نیستند. مانند آثار هنری، قوانین مشخصی در قیمت گذاری NFT وجود ندارد. معمولاً مبلغی که توسط آخرین خریدار پرداخت می شود، تا حدودی ارزش آن NFT را نشان می دهد. با این حال، حدس زدن اینکه خریدار بعدی، بسته به برآوردهای خودش چه مبلغی را می پردازد، دشوار است.

اکثر خریداران فاقد مهارت هایی هستند که ارزش NFTها را به طور منطقی تعیین کنند. اینها قیمت خود را بر اساس حدس و گمان قرار می دهند. برای فروشندگان نیز، تعیین اینکه چه پولی برای توکن های غیر مثلی خود ممکن است دریافت کنند، دشوار است. در عین حال ممکن است قیمت NFT ها با گذشت زمان، توسط عواملی هدایت شود که خریداران و فروشندگان هیچ گونه کنترلی بر آن نداشته باشند.

یک مثال می تواند موضوع را بهتر توضیح دهد. یک اثر هنری NFT ممکن است برای مدت معینی تقاضای زیادی داشته باشد، زیرا خریداران تصور می‌کنند که این اثر نادر است و انتظار دارند در آینده نزدیک از آن سود کسب کنند. سپس، ناگهان متوجه می شوند که تصویر دیجیتال به صورت رایگان در دسترس است و هیچ خریداری برای آن NFT باقی نمانده است.

بیشتر بدانید:
NFT چیست : توکن غیرقابل معاوضه
ساخت NFT : چگونه هنر دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنم و آن را بفروشم

 

عواملی که قیمت NFT را تعیین می کنند

NFT های آثار هنرمندان مشهور یا توکن های پشتیبانی شده با دارایی های مشهور ممکن است قیمت مشخصی داشته باشند. اما در بیشتر موارد، تعیین قیمتNFT برای سرمایه گذاران و معامله گران دشوار است.

۱. نادر بودن

تقاضا برای NFT مستقیماً با کمیابی آن متناسب است، اما چگونه می توان تشخیص داد که یک NFT چقدر نادر است؟ آثار هنری منحصربه‌فرد از تصویرگران مشهور نمونه های خوبی از NFT‌ های کمیاب هستند، مانند توکن هایی که توسط افراد مشهور و درجه یک ساخته شده اند. برخی از آیتم های کمیاب بازی متاورس و NFT نیز در این دسته قرار می گیرند. عامل نادر بودن ارزش ذاتی زیادی برای این NFT ها به ارمغان می آورد.

اثبات مالکیتی که در ذات بلاکچین وجود دارد، حس تمایز و ارزشمندی به مالک NFT های کمیاب می دهد. The First 5000 Days Everyday توسط هنرمند بیپل (Beeple) و اولین توییت جک دورسی (بنیانگذار توییتر) نمونه های برجسته ای از عنصر نادربودن هستند.

بیشتر بدانید:
گرانترین NFT هایی که تا به حال فروخته شده اند (۵ تا از برترین ها)

 

۲. کاربردی بودن

در ارزیابی پروژه های NFT، کاربرد به عنوان یک پارامتر کلیدی ظاهر می شود. گاهی ارزشمند بودن NFT به این است که یک ابزار کاربردی در دنیای واقعی باشد. به عنوان مثال، NFT ها را می توان برای ثبت املاک، فلزات گرانبها و حتی اوراق بهادار استفاده کرد. همچنین برای نشان دادن مالکیت زمین های مجازی یا دارایی های درون بازی های متاورس از NFT استفاده می شود. دنیای NFT هنوز در مراحل ابتدایی است و همینطور که بالغ تر می شود، مطمئناً توسعه دهندگان موارد استفاده جدیدی پیدا می کنند.

یک NFT بلافاصله پس از ضرب شدن، از ویژگی های ذاتی خود نیز ارزش می گیرد. قیمت NFT ها بسته به کاربرد و قوی بودن جامعه طرفداران، با گذشت زمان افزایش می یابد. NFT های دسنترالند (Decentraland) که مالکیت زمین های مجازی را مشخص می کنند، یک نمونه بارز از این دسته هستند.

بیشتر بدانید:
دسنترالند (Decentraland) چیست؟ آیا همان متاورس است؟
بازی سندباکس: راهنمایی برای زندگی در متاورس با ارز دیجیتال سندباکس (SAND)
دسنترالند و سندباکس: کدام یک سرمایه گذاری بهتری است؟

 

۳. ملموس بودن

NFT های مرتبط با اشیاء دنیای واقعی، عنصری از ملموس بودن را در خود دارند. امنیت بالای دارایی ها روی بلاکچین، ارزش ملموس ایجاد می کند. NFT ها می توانند به طور موثر برای حقوق مالکیت و حذف فعالیت های تقلب و کلاه برداری استفاده شوند. NFTهایی که در پروژه های عملی مشارکت دارند، باارزش تر هستند.

NFTهایی که دارای ارزش ملموس هستند، هم برای معاملات کوتاه مدت و هم برای معاملات بلند مدت مناسب هستند. برخی از NFT ها، مانند بلیت ها، ممکن است تاریخ انقضا داشته باشند، در حالی که برخی دیگر، مانند آنهایی که برای ثبت املاک و مستغلات استفاده می شوند، در طول زمان حتی قیمت بیشتری پیدا می کنند.

 

۴. قابلیت همکاری

یک عامل کلیدی در قیمت گذاری NFT قابلیت همکاری است. یعنی، توانایی استفاده از یک توکن در برنامه های مختلف. به عنوان مثال، اگر بتوان از یک سلاح در بازی های مختلف استفاده کرد، شانس بیشتری برای افزایش قیمت آن توکن وجود دارد. فعالیت یک توکنNFT روی بلاکچین های مختلف، همیشه نقل و انتقالات و تراکنش ها را ساده تر می کند.

با این حال، درک قابلیت همکاری دشوار است. زیرا برنامه نویسان باید شبکه گسترده ای از برنامه ها را ایجاد کنند که بتوان از یک توکن روی آنها استفاده کرد. قابلیت های کاربردی یک NFT در پروژه های مختلف به بالا بردن پارامتر همکاری کمک می کند. استراتژی دیگری که توسعه دهندگان می‌توانند دنبال کنند این است که با پروژه های دیگر مشارکت داشته باشند تا برای مشتریان خود، مزایایی را به ارمغان بیاورند.

3 ارز دیجیتال برتر متاورس و NFT برای سرمایه گذاری

بیشتر بدانید:
۳ ارز دیجیتال برتر که NFT و متاورس را با هم ادغام کردند – جهت سرمایه گذاری در ۱۴۰۱

 

۵. اثبات اجتماعی

اثبات اجتماعی مرتبط با پروژه NFT یکی از عوامل تعیین کننده قیمت NFT است. بررسی پروفایل هنرمندان در رسانه های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام، به فرد در سنجش میزان پذیرش NFT کمک کند. اگر اعداد و ارقام کم باشد، نشان دهنده این است که پروژه آنها هنوز نتوانسته زمینه محکمی را برای خودش ایجاد کند.

هنگامی که برای اولین بار با هر شخص یا پروژه ای روبرو می شوید، تمایل طبیعی به گرفتن سرنخ از افرادی دارید که با آن پروژه در ارتباط بوده اند. اثبات اجتماعی نشان می دهد که مردم به طور کلی در مورد یک پروژه چه فکری می کنند و به تصمیم خریدار در مورد قیمت NFT کمک می کند.

 

۶. سابقه قیمت NFT

هویت منتشرکننده و صاحبان قبلی یک NFT بر قیمت آن تأثیر دارد. توکن های ایجاد شده توسط افراد برجسته یا نهادهای شرکتی، از سابقه مالکیت باارزشی بهره می برند. شما می توانید قیمت یک NFT را با همکاری با افراد مشهور یا برندهای قوی افزایش دهید.

فروش مجدد NFT هایی که قبلاً افراد با نفوذ در اختیار داشتند، راه دیگری برای جلب توجه است. سایت های NFT و فروشندگان می توانند به خریداران کمک کنند تا اطلاعاتی در مورد صاحبان قبلی NFT پیدا کنند. توجه کردن به سرمایه گذارانی که سود خوبی را از معامله یک NFT به دست آورده اند، به خریداران کمک می‌کند تا سیگنال های قیمتی خوبی به دست آورند.

بیشتر بدانید:
بهترین سایت NFT (5 تا از بهترین بازارهای NFT)
چگونه NFT بخریم

 

۷. نقدینگی

NFTها با نقدینگی بالا ارزش بیشتری دارند. بازارهای ثانویه، مکانی را برای خریدوفروش NFT های ERC (اتریوم) یا BSC (بلاکچین بایننس) به روشی بدون اصطکاک فراهم می کنند و دسترسی خریداران را بلافاصله امکانپذیر می سازند. معامله گران ترجیح می دهند پول خود را در NFTهایی با حجم معاملات بالا قرار دهند، زیرا نقدینگی بیشتر به آنها کمک می کند تا سود معاملات خود را به راحتی به کیف پول NFT خود منتقل کنند. یک NFT با نقدینگی بسیار بالا، ارزش خود را حتی در صورت بسته شدن سایت مربوطه نیز حفظ می کند.

اقتصاد ارز دیجیتال بر تعامل فزاینده تاکید دارد و نقدینگی زیاد، قیمت NFT ها را به سمت بالا سوق خواهد داد. سیستمی که دارایی های رقابتی را تشویق می کند، می تواند به ایجاد یک بازار قوی کمک کند. با رشد بازار NFT، سیستم هایی برای ایجاد نقدینگی در دارایی ها به وجود می آیند.

بیشتر بدانید:
بهترین کیف پول NFT

 

۸. حدس و گمان

مواقعی وجود دارد که حدس و گمان به افزایش قیمت یک NFT سرعت می بخشد. به عنوان مثال، قیمت کریپتوکیتی (CryptoKitty) شماره ۱۸ در دسامبر ۲۰۱۷ تنها در سه روز از ۹ اتریوم به ۲۵۳ اتریوم افزایش یافت. در حالی که منطق با حدس و گمان به عنوان یکی از عوامل محرک قیمت، مخالفت می کند. اما ارزش گذاری بر حسب حدس و گمان به طور طبیعی برای انسان ها اتفاق می افتد و قابل حذف کردن نیست.

حتی در سیستم های مالی امروزی، ابزارهایی مانند مشتقات مبتنی بر سفته بازی و حدس و گمان هستند. با توجه به این، تبدیل شدن حدس و گمان به یک جزء مهم اکوسیستم NFT اصلا تعجب آور نیست. نمودارهای قیمت NFT، تغییرات در دارایی های پشت پروژه، و حتی رویدادهایی که خارج از کنترل شما هستند، می توانند گمانه زنی ها را تقویت کرده و قیمت NFT ها را جابجا دهند.

 

تغییر مداوم در اکوسیستم قیمت NFT

NFT ها یک اکوسیستم نوپا هستند که به طور مداوم در حال تکامل هستند. عوامل مختلفی که بر قیمت NFT ها تأثیر می گذارند به سرعت در حال تغییر هستند. اگر می خواهید قیمت گذاری دقیقی داشته باشید، باید سعی کنید همه آنها را در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است بگویید که بحث این مقاله در مورد محاسبه ارزش ذاتی یک NFT است، اما “قیمت” همواره یک مفهوم ذهنی است. در این سناریو، پیش بینی قیمت NFT در آینده حتی از تعیین قیمت امروز آن چالش برانگیزتر است.

از آنجایی که NFT ها یک کلاس دارایی با امکانات بسیار زیاد هستند، می توانیم با خیال راحت فرض کنیم که آنها به طور پیوسته رشد می کند و فرصت های سودآوری را در زیر مجموعه های مختلف در دسترس قرار می دهند. کاربردهای NFTها با سرعت زیادی در حال افزایش است. اکنون، NFT ها را می توان در برنامه هایی مانند توزیع بلیت نیز استفاده کرد.

در حین برآورد کردن ارزش NFT ها، توجه داشته باشید که هر چیزی که می درخشد الماس نیست. بنابراین صبور باشید و هنگام تصمیم گیری، مجموعه ای کامل از عوامل را در نظر بگیرید. در زمانی که انواع بازارهای NFT در حال ظهور هستند، از بازارهای فراگیر مانند OpenSea گرفته تا پلتفرم های تخصصی تر مانند Real Nifty، انجام بررسی های لازم و تصمیم‌گیری آگاهانه اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

بیشتر بدانید:
چگونه NFT بسازیم
چگونه NFT بفروشیم

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *