آموزش ارز دیجیتال

معنی دیفای در ارز دیجیتال: هر آنچه که در مورد DeFi باید بدانید

نویسنده: سامان رضائی
۲۱ اسفند ۱۴۰۰
معنی دیفای در ارز دیجیتال

معنی دیفای در ارز دیجیتال (DeFi) چیست؟ DeFi مخفف عبارت “Decentralized Finance” یا امور مالی غیرمتمرکز است. در گذشته، ما همیشه از امور مالی متمرکز استفاده می کردیم، جایی که یک مرجع مرکزی وجود دارد که جریان پول را کنترل می کند. دولت و بانک ها آن را کنترل می کنند. آنها صراحتا این را به مردم نمی گویند.

اگر بخواهند می‌توانند هرچقدر که می خواهند اسکناس چاپ کنند، اگر نخواهند می‌توانند از وام گرفتن شما جلوگیری کنند، حتی می‌توانند شما را از داشتن حساب بانکی محروم کنند. همچنین، اگر کسب‌وکاری دارید، می‌توانند کاری را که انجام می‌دهید محدود کنند. به عنوان مثال، فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی دارید که مشتریان وفادار و محصولات خاصی دارد… آنها می توانند به شما بگویند که “نمی توانید” پول فروشگاه خود را در بانک سپرده گذاری کنید یا آن را سرمایه گذاری کنید یا حتی درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید.

مورد دیگر اینکه، امور مالی سنتی بسیار گران است. مبلغ بازپرداخت وام های روز پرداخت تا ۵۰۰٪ افزایش می یابد، کارت های اعتباری می توانند به طور متوسط ​​​​۲۵٪ سالیانه سود بگیرند، حتی وام های شخصی نیز می توانند ۱۸٪ از پول شما را به عنوان سود بردارند. این نرخ ها بسیار بالا هستند، اما در صورت نیاز مجبورید آنها را پرداخت کنید.

جایگزین امور مالی متمرکز، امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای در ارز دیجیتال است، جایی که هیچ بانکی وجود ندارد، در عوض اپلیکیشن ها و سایت هایی وجود دارد که به عنوان یک بانک عمل می کنند. آنها برای همه باز هستند، و نیازی نیست که به آنها اعتماد کنید (زیرا اکثر آنها منبع باز هستند و خودتان یا فردی که به او اطمینان دارید، می تواند کدهای اپلیکیشن را بررسی کند)، آنها همچنین در برابر تحریم مقاوم هستند. دیفای در ارز دیجیتال بسیار ارزان تر از امور مالی سنتی و متمرکز است.

امور مالی غیرمتمرکز بر روی ۳ پایه اصلی بنا شده است:

  • رمزنگاری
  • فناوری بلاکچین
  • قراردادهای هوشمند

اگر نمی‌دانید اینها چیست، به شدت به شما توصیه می‌کنیم مقالات دیگر ما را در سایت ارز دیجیتال کریپتوباز در مورد این موضوعات بررسی کنید.

 

۱) صرافی غیرمتمرکز (DEX)

من دوستی دارم که چند سال پیش از تهران به لندن سفر کرد. همانطور که می دانید در لندن، واحد پول پوند است، در حالی که اینجا در ایران، ریال است. بنابراین مجبور شد در یک باجه صرافی، ریال هایش را با پوند عوض کند. متأسفانه از او حدود ۱۵ درصد کارمزد گرفتند، بنابراین بلافاصله ۱۵ درصد از پول خود را از دست داد، زیرا گردشگران اطلاعات کمی در مورد امور مالی دارند و بنابراین از برخی افراد سوء استفاده می‌شود. اما وقتی صحبت از امور مالی غیرمتمرکز می شود، به جای یک صرافی ارزهای خارجی، ما صرافی های غیرمتمرکزی داریم که می توانید ارزهای دیجیتال و سکه های خود را در آنجا مبادله کنید. کارمزدها معمولاً بسیار اندک هستند، مثلا کمتر از نیم درصد (۰.۵%)، که برای کسانی که به طور منظم می‌خواهد ارزهای خود را مبادله کنند، بسیار مفید است.

اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز (DEXها) به‌گونه‌ای کار می‌کنند که سرمایه‌گذاران مختلف از سراسر دنیا پول هایشان را با هم جمع می‌کنند و صرافی تاسیس می شود. سپس معامله‌گران می‌توانند آن پول ها را مبادله کنند. کارمزد هر معامله به سرمایه گذاران تعلق می گیرد. همچنین همه صرافی های غیرمتمرکز به شکل یک اپلیکیشن خودمختار با کد نوشته شده است، بنابراین کسی نمی تواند آنها را تغییر دهد. یک دولت نمی تواند وارد عمل شود و بگوید “دیگر نمی توانید بیت کوین بخرید”. کارمزدها نیز قفل هستند، بنابراین تغییر نمی کنند و به درصدهای دیوانه کننده ای مانند ۱۵٪ افزایش نمی یابند.

صرافی های غیرمتمرکز جهان ما را به روی انواع جدیدی از ارزهای دیجیتال و توکن ها باز می کنند. به عنوان مثال، کوین بیس (اولین صرافی متمرکزی که به بورس آمریکا راه پیدا کرد)، به شما فقط امکان خرید و فروش ۳۲ ارز دیجیتال را می دهد. از آنجایی که آنها توسط دولت تنظیم گری می شوند و باید از مقررات خاصی پیروی کنند، قبل از افزودن هر سکه مورد بررسی قرار می گیرند.

اما محبوب ترین صرافی غیرمتمرکز، یونی سوآپ (Uniswap)، به معنای واقعی کلمه صدها ارز دیجیتال و توکن دارد که می توانید آنها را معامله کنید که توسط هیچ کسی محدود نمی شوند. میلیاردها دلار در “استخرهای نقدینگی (LP)” این صرافی محبوس شده است تا معامله گران بتوانند ارزهای خود را در آنجا مبادله کنند، اما هیچکس نمی تواند به تنهایی این میلیاردها دلار را کنترل کند… در واقع، تنها سرمایه گذاران می توانند پول خود را از استخر بیرون بکشند.

اپلیکیشن و سایت صرافی نیز تغییر ناپذیر است. در دنیای ارز دیجیتال، ما دوست داریم بگوییم “کدهای اپلیکیشن (سایت) قانون است”. یونی سوآپ یکی از صرافی‌های اصلی در شبکه اتریوم است و میلیاردها دلار در استخرهای خود دارد. پنکیک سوآپ (PancakeSwap) صرافی دیگری در شبکه “زنجیره هوشمند بایننس (BSC)” است که آن هم میلیاردها دلار نقدینگی دارد.

 

۲) وام دادن و قرض گرفتنِ دیفای در ارز دیجیتال

یکی دیگر از ارکان مهم دیفای، وام دادن و قرض گرفتن است. در واقع، بخش بزرگی از وضعیت مالی فعلی ما در جهان مبتنی بر وام دادن و قرض گرفتن پول است، بنابراین منطقی است که بلاکچین بتواند این کار را بهتر انجام دهد.

یکی از دلایلی که ما می‌توانیم به طور قابل اعتماد از بانک‌ها وام بگیریم یا به آن ها پول قرض بدهیم این است که اگر کل وام را پس ندهیم، دولت می‌تواند ما را تعقیب قانونی کند و ما را به زندان بیندازد. به طور خلاصه، عدم بازپرداخت وام، عواقب قانونی دارد.

در ارز دیجیتال، این یک مشکل است زیرا یکی از مزایای ارز دیجیتال ناشناس بودن است. شما می توانید با پول وام فرار کنید و دیگر در هیچ کجا دیده نشوید. ما باید راه حلی برای این موضوع پیدا کنیم. در واقع، با استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توانیم به دیگران اجازه استفاده از پولمان را بدهیم، در حالی که همچنان کنترل آن پول ها را حفظ می‌کنیم.

مثال

یک مثال می زنم، شخص A می خواهد از ارزهای دیجیتال خود سود کسب کند، در حالی که شخص B می خواهد ارز دیجیتال قرض بگیرد. بنابراین شخص A به پلتفرم Compound یا Aave می رود و ارز خود را در آنجا سپرده می گذارد (Compound و Aave دو پلتفرم هستند که امکان قرض دادن و وام گرفتن ارز دیجیتال را از طریق قراردادهای هوشمند فراهم می کنند) (قراردادهای هوشمند صرفا کدهای کامپیوتری هستند که کار خاصی را به انجام می رسانند). شخص A آنچه را که CToken یا AToken نامیده می‌شود، دریافت می‌کند که نماینده ارز اصلی او است، به علاوه سود آن.

هر وقت که بخواهد، ​​فقط AToken یا CToken خود را به قرارداد هوشمند تبدیل می کند و پلتفرم سپرده اصلی او را به اضافه سود به او باز می گرداند. قرارداد هوشمند به این شکل ایجاد می‌شود و هیچ انسانی وجود ندارد که محاسبات را انجام دهد یا مجبور به انجام کارهای وام باشد. همه کارها به صورت کد خودکار کامپیوتری اجرا می شوند و نیاز ما را به اعتماد کردن از بین می برند.

در سمت وام گیرنده، شخص B باید کاری را انجام دهد که به “وثیقه بیشتر از وام” معروف است. یعنی اگر بخواهد ۱۰۰ دلار وام بگیرد، باید ۱۲۰ دلار سپرده گذاری کند. بنابراین اگر او هرگز وام خود را پس ندهد، قرارداد هوشمند به گونه‌ای نوشته می‌شود که می‌تواند ارزهای شخص A را به اضافه سود بازپرداخت کند.

اگر همین حالا پول دارید، گرفتن وام چه فایده ای دارد؟

فرض کنید ۱۰ اتریوم به ارزش ۱۰۰۰ تتر دارید (در زمان نوشتن مقاله هر اتریوم ۱۰۰ تتر قیمت دارد)، اما شما نمی خواهید آنها را بفروشید. بنابراین شما آنها را به عنوان وثیقه قرار می دهید و ۸۰۰ تتر قرض می گیرید که یک استیبل کوین است و همواره یک دلار آمریکا قیمت دارد. شما با آن ۸۰۰ تتر معامله می‌کنید و ۵۰ تتر به دست می‌آورید و اکنون زمان بازپرداخت وام است. بنابراین شما ۸۵۰ تتر دارید و وام ۸۰۰ دلاری را بازپرداخت می کنید تا ۱۰ اتریوم خود را پس بگیرید. خوب، شما قبلاً از معاملات کوچکی که انجام دادید ۵۰ دلار درآمد داشتید، اما چند ماه گذشته است و قیمت اتریوم بالا رفت، اکنون ارزش هر اتریوم ۱۵۰ تتر است، بنابراین اکنون شما ۱۰ اتریوم به ارزش ۱۵۰ تتر دارید، بنابراین ۱۵۰۰ تتر به علاوه ۵۰ تتر که معامله کردید.

اگر به اتریوم اعتقاد دارید و نمی‌خواهید آن را بفروشید، اما می‌خواهید از آن پول برای معامله استفاده کنید، می‌توانید آن را وام بگیرید. با این حال، اگر معامله کردید، باختید، باختید، باختید، و ۷۵۰ تتر داشتید … ۲ گزینه خواهید داشت. گزینه ۱ این است که ۵۰ تتر اضافی را برای بازپرداخت کامل وامتان پرداخت کنید. گزینه ۲ این است که ۷۵۰ تتر را نگه دارید و وام پس ندهید و ۱۰ اتریوم (۱۵۰۰ تتر) خود را از دست دهید. مشخص است که گزینه ۲ را انتخاب می کنید.

وام فلش

نوع دومی از وام در ارز دیجیتال وجود دارد که بسیار هیجان انگیز است و وام فلش نامیده می‌شود. این وام تنها ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. اگر می‌توانید اتریوم را با قیمت ۱۰۰ دلار در صرافی کوین‌بیس بخرید و آن را به قیمت ۱۰۱ دلار در صرافی جمینی بفروشید، می‌توانید یک دلار از هر اتریوم درآمد داشته باشید. بنابراین می‌توانید از یک وام فلش برای وام گرفتن میلیون‌ها دلار استفاده کنید.

شما به شکل قرارداد هوشمند، وام فلشی را می نویسید تا ۱۰ میلیون دلار قرض بگیرید، اتریوم را به قیمت ۱۰۰ دلار بخرید، آن را به قیمت ۱۰۱ دلار بفروشید، و سپس ۱۰ میلیون دلار اصلی را در یک قرارداد هوشمند کوچک (که در ۱۰ ثانیه اجرا می شود)، بازپرداخت کنید. شما ۱۰۰ هزار دلار منهای کارمزدهای وام فلش به دست آوردید. این کارمزدها ناچیز هستند زیرا وام دهنده می داند که وام را پس خواهید داد (قرارداد هوشمند این مورد را تضمین می کند) و کل فرایند ۱۰ ثانیه بیشتر طول نکشید. شما هرگز نمی توانید این نوع آربیتراژ را در امور مالی سنتی انجام دهید.

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *