آموزش ارز دیجیتال

پایان استخراج اتریوم برای ماینرها: ۵ ارز دیجیتال جایگزین برای ماینینگ

نویسنده: سامان رضائی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
پایان استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد end of ethereum mining

پایان استخراج اتریوم نزدیک است. اتریوم (ETH) مدتها پیش تصمیم گرفته است که استخراج به روش اثبات کار (PoW) را غیرفعال کند. بعد از این، اتریوم، تراکنش های خود به روش اثبات سهام (PoS) انجام می دهد. به عبارت دیگر، ماینرها دیگر نمی توانند با ریگ های استخراج اتریوم خود از اتریوم درآمد داشته باشند و باید ارزهای جایگزین همچون ریون کوین (RVN) را استخراج کنند. در عوض کارمزد تراکنش ها به کاربرانی می رسد که اتریوم را استیکینگ (Staking) می کنند. یعنی فقط ارز دیجیتال های خود را در کیف پول های ویژه، متصل به شبکه اصلی ذخیره می کنند و درآمد کسب می کنند.

به نظر می رسد که توسعه دهندگان اتریوم چند سال گذشته را در مورد برنامه های خود، خیلی جدی نبوده اند و تازه در سال ۲۰۲۲ قرار است که اتریوم از PoW به PoS تغییر کند. بیایید ببینیم ماینرها، بعد از پایان استخراج اتریوم چه کاری می توانند انجام دهند و چگونه باید از تجهیزات ماینینگ و کارت های گرافیک خود در آینده استفاده کنند.

 

چرا همۀ ماینرها، اتریوم استخراج می کنند؟

امروزه اکثر ماینرها، استخراج اتریوم را ترجیح می دهند، زیرا این ارز دیجیتال سودآورترین ارز در اکثر کارت گرافیک ها است. با استفاده از ماشین حساب سودآوری استخراج، می توانید خودتان محاسبه کنید: whattomine

بیشتر بدانید:
استخراج اتریوم تا کی ادامه دارد؟ آیا اتریوم ۲ ماینینگ ارز دیجیتال را نابود می کند؟
نرم افزار ریگ ماینینگ : دانلود و نصب نرم افزار ماینر ارز دیجیتال برای ویندوز

 

الگوریتم های مختلف استخراج با کارت گرافیک

الگوریتم های محبوب استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک را می توانیم به دو گروه تقسیم کنیم: سرد❄️ و گرم?.

الگوریتم های سرد ❄️

الگوریتم های سرد، بیشتر از حافظه (مموری) کارت گرافیک استفاده می کنند. به همین دلیل است که در هنگام اورکلاک کارت گرافیک، سرعت کلاک مموری (MemoryClock) را افزایش می دهیم و سرعت کلاک هسته (CoreClock) را کاهش می دهیم یا آن را بدون تغییر رها می کنیم. از ویژگی های اصلی چنین الگوریتم هایی می توان به مصرف انرژی کم، دمای هسته پایین و دمای بالای حافظه اشاره کرد.

الگوریتم های سرد عبارتند از: Ethash (اتریوم) ، Etchash (اتریوم کلاسیک) و Autolykos2 (اِرگو)

بعضی از الگوریتم ها نیز خنثی محسوب می شوند. در این حالت شما فقط باید سرعت هسته GPU را افزایش دهید. همه الگوریتم های Cuckoo در دستۀ خنثی ها قرار می گیرند: CuckooCortex (ارزدیجیتال کورتکس)، CuckooCycle (ارزدیجیتال آترنیتی)، Cuckatoo32 (ارزدیجیتال گرین).

الگوریتم های گرم ?

الگوریتم های گرم از هسته و حافظه کارت گرافیک، با هم استفاده می کنند. به همین دلیل در هنگام استخراج، سرعت هسته (CC) و سرعت حافظه (MC) را همزمان افزایش می دهیم. ویژگی های اصلی چنین الگوریتم هایی مصرف برق بالاتر، دمای هسته بالا و دمای حافظه بالا است.

الگوریتم های گرم عبارتند از: KAWPOW (استخراج ریون کوین)، FiroPow (ارز دیجیتال فیرو)، BeamHashV3 (ارزدیجیتال بیم)، Equihash 144.5 (بیت کوین گلد).

ریگ استخراج اتریوم

بیشتر بدانید:
بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ (۳ تا از برترین ها)
چگونه ریگ استخراج اتریوم بسازیم

 

مقایسه الگوریتم های استخراج

توجه داشته باشید که بسته به اینکه کدام الگوریتم را انتخاب می کنید، مصرف برق کارت گرافیک نیز تغییر می کند. این موضوع را باید هنگام انتخاب ارز دیجیتالی که استخراج می کنید، در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ماشین حساب نشان می دهد که استخراج اتریوم کلاسیک (ETC) و ریون کوین (RVN) از نظر سود استخراج برای کارت های گرافیک یکسان هستند. بنابراین، اتریوم کلاسیک (ETC) انتخاب بهتری است، زیرا در مقایسه با RavenCoin، شما ۲۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی خواهید کرد.

 

استخراج ریون کوین (Ravencoin)

در سال ۲۰۲۱، ریوین کوین (RVN) به دلیل افزایش قیمت، سادگی و نیازهای سخت افزاری کم، دومین ارز دیجیتال محبوب در بین استخراج کنندگان با کارت گرافیک شد. در گذشته ای نه چندان دور می توانستید ریون کوین را روی پردازنده های گرافیکی با مموری ۳ گیگابایت استخراج کنید. اکنون به ۴ گیگابایت مموری (رمِ گرافیک) نیاز دارید که هنوز در مقایسه با اکثر رقبا، بسیار عالی است.

ثبات بالای سخت افزار، حضور در اکثر صرافی های ارز دیجیتال و نرخ مبادله ای نسبتاً ثابت، باعث محبوبیت این ارز در بین ماینرها شده است.

به دلیل “سادگی” الگوریتم ریون کوین، بهترین کارت های گرافیک (با ۸ گیگابایت رم) نمی توانند از همۀ ظرفیت خودشان، به‌ویژه حافظه پرسرعت، استفاده کنند. بنابراین الگوریتم های “سرد” که برای استفاده از حافظه طراحی شده اند، معمولاً در چنین کارت هایی سودآورتر هستند: CuckooCortex، Etchash، Autolykos2، CuckooCycly، Cuckatoo32.

استخراج ریون کوین raven coin mining

استخراج اتریوم کلاسیک (ETC)

اتریوم کلاسیک (ETC)، شبکه اصلی و اولیۀ اتریوم است که با ارتقای بحث برانگیز اتریوم در سال ۲۰۱۶ مخالفت کرد و یک هارد فورک را از زنجیره اصلی اتریوم جدا کرد.

پس از یک سری حملات ۵۱ درصدی به شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۶، توسعه دهندگان متوجه شدند که ماندن در گذشته و استفاده از الگوریتم استخراج قبلی اتریوم خطرناک است و آن را تغییر دادند. آنها همچنین اندازه فایل DAG را که در حافظه GPU قرار دارد به نصف کاهش دادند و به این ترتیب امکان استخراج حتی بر روی پردازنده های گرافیکی با ۳ گیگابایت را فراهم کردند. واضح است که فایل DAG اتریوم کلاسیک همچنان در حال رشد است و در سال ۲۰۲۲ کارت های گرافیک با حافظه ۳ گیگابایتی قادر به استخراج این ارز دیجیتال، حتی در سیستم های لینوکس، نخواهند بود.

امروزه این ارز دیجیتال برای اکثر پردازنده های گرافیکی قدیمی با ۴ گیگابایت رم استفاده می شود. به علاوه، بسیاری از صرافی های ارزهای دیجیتال، این سکه را در فهرست خود قرار داده اند. بنابراین می توانید به راحتی آن را با کمترین هزینه به ارزهای دیگر یا پول فیات (دلار و ریال) تبدیل کنید.

بعد از پایان استخراج اتریوم (ETH)، ارز اتریوم کلاسیک (ETC) یکی از گزینه های اصلی برای جایگزینی محسوب می شود.

 

استخراج ارز دیجیتال ارگو (ERGO)

ارگو (ERGO) جوانترین سکه در لیست ما است. الگوریتم استخراج ارز دیجیتال ارگو، هزینه های تعمیر و نگهداری کمی دارد. و به شما این امکان را می دهد که حتی با پردازنده های گرافیکی ۳ گیگابایتی نیز آن را استخراج کنید.

در مدت زمان کوتاهی، این سکه توانست تقریباً یک چهارم استخراج کنندگان اتریوم کلاسیک را به خود جذب کند. اکثر آنها دارای کارت گرافیک با رم ۳ یا ۴ گیگابایت بودند.

۲۰ تا ۳۰ هزار ماینر در جهان، ارگو استخراج می کنند که معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار عدد پردازنده گرافیکی (GPU) است. به دلیل تفاوت قابل توجه در انواع کارت ها، این یک تخمین تقریبی است.

بیشتر بدانید:
کسب درآمد از ارز دیجیتال : ۸ روش ایجاد ثروت با بیت کوین و صنعت رمزارز
بیت کوین رایگان : فاست بیت کوین چیست و چگونه ارز دیجیتال رایگان می دهد؟

 

استخراج ارز دیجیتال فیرو (FIRO)

چندی پیش فیرو (FIRO) از یک الگوریتم بسیار سنگین به نام MTP استفاده می کرد که به ۵ گیگابایت رم نیاز داشت. همچنین مصرف اینترنت قابل توجهی برای استخر و ماینر ایجاد می کرد. هر سهم به ۲۰۰ کیلوبایت می رسید که صدها برابر بیشتر از سهم الگوریتم های رقیب بود.

در ۲۶ اکتبر، فیرو سیستم خود را ارتقا داد و الگوریتم خود را از MTP به FiroPoW تغییر داد. FiroPoW یک الگوریتم اصلاح شده است که قبلا برای اتریوم توسعه یافته بود، اما هرگز پیاده سازی نشد. این الگوریتم شبیه به KAWPOW در ارز دیجیتال ریون کوین (Ravencoin) است.

تنها تفاوت آن در اندازه بزرگتر DAG است. در حال حاضر، FiroPoW به کمی بیش از ۴ گیگابایت رم نیاز دارد. هر ۱.۵ سال اندازه DAG این ارز، ۱ گیگابایت افزایش می یابد که باعث می شود تا پایان سال ۲۰۲۴ استخراج بر روی پردازنده های گرافیکی، به ۸ گیگابایت رم نیاز پیدا کند.

 

استخراج ارز دیجیتال کورتکس (CTXC)

ارز دیجیتال کورتکس (Cortex) از الگوریتم استخراج CuckooCortex استفاده می کند. استخراج در این الگوریتم به شدت به حافظه (مموری) کارت گرافیک وابسته است. ماینینگ این ارز، سرعت کارت های گرافیک برتر انویدیا را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در ۱۰۸۰ti، ۲۰۸۰ و ۳۰۹۰.

قیمت ارز و سختی استخراج کورتکس، ممکن است حتی در عرض یک روز نوسانات بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل، ماینرهایی که به طور مداوم بر سختی استخراج نظارت می کنند، این سکه را دوست دارند. اگر بتوانید پس از کاهش سختی یا افزایش قیمت ارز دیجیتال، چندین ساعت قدرت استخراج خود را به این سکه تغییر دهید، کورتکس بسیار سودآور می شود.

چیزی که الگوریتم CuckooCortex را منحصر به فرد می کند، این است که این الگوریتم راه های مختلفی را برای تنظیم بهره وری برق استخراج ارائه می دهد. مثلاً می‌توانید از ۸۰ درصد هشریت پردازنده های گرافیکی خود استفاده کنید و همزمان ۴۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی کنید. یا می‌توانید پردازنده‌های گرافیکی را اورکلاک کنید تا ۲۰ درصد هشریت اضافی دریافت کنید، اما مصرف برق را ۱.۵ برابر کنید (اگر قیمت برق شما ارزان باشد، این مورد به نفع شماست).

الگوریتم ماینینگ ارز دیجیتال کورتکس در مورد حافظه کارت گرافیک، بسیار سخت گیر است. اگر روی ویندوز ۷ یا لینوکس استخراج می کنید، به کارت های گرافیکی با حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارید. توجه داشته باشید که در ویندوز ۱۰ به حداقل ۱۰ گیگابایت رم نیاز دارید.

 

پایان استخراج اتریوم را با چه ارزهایی جایگزین کنیم؟

در حوزه ارزهای دیجیتال، اکثر ماینرها، سکه هایی را انتخاب می کنند که بیشترین سود را به همراه داشته باشد. به یاد داشته باشید که استخراج در واقع فرآیند دریافت پاداش در ازای استفاده از قدرت محاسباتی تجهیزات سخت افزاری است. لازم نیست حدس بزنید کدام سکه در آینده، افزایش قیمت خواهد داشت. شما باید در حال حاضر فقط سودآورترین ارز دیجیتال را استخراج کنید. اگر مطمئن هستید که یک سکه خاص در آینده افزایش قیمت می یابد، می توانید با استفاده از سود استخراج خود، آن سکه را خریداری کنید و کنار بگذارید. این استراتژی، کارآمدتر است.

سودآورترین سکه ها بعد از پایان استخراج اتریوم در حال حاضر عبارتند از: ارز دیجیتال فیرو (FIRO)، ریوین کوین (Ravencoin) و کورتکس (Cortex). به یاد داشته باشید که ممکن است این لیست به سرعت تغییر کند، حتی شاید در یک روز یا در یک ساعت.

بیشتر بدانید:
دستگاه بیت کوین چیست؟ ماینر ایسیک (ASIC Miner) چگونه کار می کند؟
بهترین مادربرد گیمینگ مناسب برای ماینینگ (۴ تا از برترین ها)

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

وام ارز دیجیتال: کلید شما برای آزادی مالی *

آیا از اینکه تحت سلطه بانک ها و وام دهندگان سنتی هستید، خسته شده اید؟ آیا شده تابحال درخواست شما برای دریافت یک وام رد شده باشد؟ آیا فرآیند درخواست وام سنتی را بسیار طولانی و خسته کننده می دانید؟...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *