آموزش ارز دیجیتال

کف قیمت بیت کوین کجاست؟ نظر کارشناسان در این مورد چیست؟

نویسنده: سامان رضائی
۲۲ تیر ۱۴۰۱
signs bitcoin may have bottomed heres - کف قیمت ارز دیجیتال بیت کوین

قیمت بیت کوین (BTC) در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) به نزدیک ۶۹ هزار دلار رسید و آخرین نمایش بازار گاوی (۲۰۲۰-۲۰۲۱) را بازی کرد. از آن زمان به بعد، قیمت این ارز دیجیتال روندی نزولی داشته است، بدون اینکه در چشم انداز آن پایانی باشد. اما مطمئنا جایی در بازار نزولی وجود دارد که بسیاری از خود می پرسند: آیا راهی برای پیدا کردن کف قیمت بیت کوین وجود دارد؟

بسیاری از معامله گران و سرمایه گذاران با تلاش برای پیدا کردن زمان کف قیمت، خودشان را فریب می دهند. تلاش برای زمان بندی قیمت کف ممکن است احمقانه به نظر برسد. همانطور که تاجر و مربی ارزهای دیجیتال با نام مستعار Cred به کوین دِسک (CoinDesk) گفت، «معمولا قیمت کف فقط در گذشته مشخص است. درست مثل قیمت سقف.»

سایت ارز دیجیتال کوین دسک از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باتجربه سوال هایی با این مضمون ها پرسید: نشانه‌های کف قیمتی بیت کوین چیست. آیا اصلا قیمت کف اهمیت دارد یا خیر. و اینکه سرمایه‌گذاران خرده‌فروش و معامله‌گران به دنبال چه جایگزین‌هایی می‌توانند باشند.

بیشتر بدانید:
بزرگترین ضرر ماهانه بیت کوین : معامله گران ارز دیجیتال در این باره چه می گویند؟
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۲

 

اثر اقتصاد کلان بر کف قیمت بیت کوین

همبستگی قیمت بیت کوین با سهام ایالات متحده در بالاترین حد خود قرار دارد. بزرگترین ارز دیجیتال جهان تقریباً مانند سهام شرکت های فناوری در نزدک (NASDAQ) معامله می شود. بنابراین برای تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین، باید شرایط کلان اقتصاد دنیا را در نظر بگیریم.

یک کاربر (@cc_yborg) در توییتر نوشته است: بیت کوینی وجود ندارد. فراموشش کن. فقط S&P500 وجود دارد. هر بار که می خواهید یک معامله بیت کوین را انجام دهید، تصویر پایین را به خودتان یادآوری کنید. همبستگی در مقیاس زمانی ۱ دقیقه.

مارکوس سوتیریو (Marcus Sotiriou)، تحلیلگر در یک کارگزاری دارایی های دیجیتال، به کوین دسک گفت: «یک سیگنال اصلی در مورد قیمت کف بیت کوین، برای من زمانی است که ببینیم داده ها نشان می دهند که تورم در حال کاهش است. تا زمانی که تورم شروع به کاهش نکند، من محتاط خواهم بود.  زیرا آموخته‌ام که فدرال رزرو در برابر دارایی‌های پرریسک مانند ارز دیجیتال، پادشاه است. و درد سیاست های انقباضی ممکن است برای ماه‌های بیشتری طول بکشد.»

با توجه به اینکه عملکرد قیمتی بیت کوین به شدت با اقتصاد کلان مرتبط است، منطقی تر است که حواسمان به پایان بازار نزولی در اقتصاد کلان باشد. اما زمان بندی در اقتصاد کلان هم کار ساده ای نیست.

سوتیریو گفت: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کم نکند، بتوانیم متقاعد شویم که بازار به کف خود رسیده است. با این حال، اگر فدرال رزرو موضع خود را تغییر دهد، اعتماد به نفس به بازار باز می گردد. سپس افزود: «زمانی که ما شاهد این اتفاق باشیم، احتمالا همان زمانی است که بیت‌کوین حرکت صعودی قابل‌توجهی را از پایین‌ترین سطح خود آغاز می کند.»

 

فاز انباشت (فاز خرید در کف)

در قیمت کف بیت کوین تعدادی ویژگی شناخته شده وجود دارد.

جاش اولزویچ (Josh Olszewicz)، سرپرست تحقیقات در صندوق سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال، به کوین دسک گفت: «پایین ترین قیمت در سال ۲۰۱۵ زمانی به دست آمد که بیت کوین به مدت یک سال در محدوده قیمتی محدودی نگه داشته شد. و پایین ترین قیمت سال ۲۰۱۹ پس از یک دوره سه ماهه با نوسانات پایین به دست آمد.»

او افزود: «معمولا مدتی زمان می برد تا قیمت های کف به دست بیاید. زیرا حجم خریداران و فروشندگان در نهایت به تعادل می‌رسد و تقاضا از عرضه پیشی می گیرد.» در اصطلاح فنی، به این دوره های طولانی، “فاز انباشت” می گویند.

بازار ارز دیجیتال اغلب با نوسانات شدید قیمت همراه است. اما گاهی اوقات کسل‌کننده می‌شود و در یک رنج قیمتی بخصوص معامله می‌شود. از خواب بیدار می‌شوید، قیمت را بررسی می‌کنید و می بینید تنها ۰.۱٪ تغییر کرده است. اولزویچ گفت که از نظر تاریخی، کف قیمتی بیت کوین به دنبال «دوره‌های طولانی کم نوسان و تغییرات غیرهیجان‌انگیز قیمت» می آید.

او توضیح داد که نشانه‌های فاز انباشت عبارتند از: «چندین برخود با میانگین متحرک ۲۰۰ هفته ای (۲۰۰WMA)، همچنین پایین تر ماندن قیمت بیت کوین در زیر نمودار قیمت واقعی (Realized Price)، یا اگرسیون میانگین قیمت سکه های منتقل شده در بلاکچین».

سرمایه‌گذاران باهوش اغلب به جای تلاش برای پیدا کردن زمان کف قیمت، برای پیدا کردن این نشانه‌های فنی به بازارهای نزولی قبلی نگاه می‌کنند و سپس شروع به خرید میانگین دلاری(DCA) می کنند.

بیشتر بدانید:
بیت کوین و تورم : آیا این ارز دیجیتال محافظ خوبی در برابر تورم است؟
ساخت NFT : چگونه هنر دیجیتال خود را به NFT تبدیل کنم و آن را بفروشم

 

دوره کم ارزش گذاری شده (Undervalued)

به جای نگاه کردن به کف قیمتی به عنوان یک نقطه، شاید مفیدتر باشد که به کف قیمت به شکل یک “محدوده” فکر کنید.

یک معامله‌گر ارز دیجیتال با نام مستعار ChimpZoo می گوید: «بسیاری از معامله‌گران سعی می‌کنند زمان‌بندی دقیق پایین‌ترین قیمت یا بالاترین قیمت را دقیقا تعیین کنند، و اغلب در انجام این کار شکست می‌خورند. در عوض، آنها باید به دنبال دوره‌های بیشتر ارزش‌گذاری شده (Overvalued) و کمتر ارزش‌گذاری شده (Undervalued) باشند و بر این اساس معامله کنند.»

دوره‌های کم ارزش‌گذاری شده از لحاظ تاریخی با فروش های شدید بیت‌کوین مشخص می شوند. مانند سقوط بیت کوین در ابتدای همه گیری کووید-۱۹ در نوامبر ۲۰۱۹ (آبان ۹۸). او گفت: «اینکه در سال ۲۰۱۸ با ۳۲۰۰ دلار یا ۳۸۰۰ دلار خرید می کردید یا در سال ۲۰۲۰ با قیمت ۵۲۰۰ دلار یا ۶۲۰۰ دلار خرید می کردید، در نهایت تفاوت چندانی [در سود بلندمدت شما] ایجاد نمی کرد.»

او افزود: «در خلال سقوط سال ۲۰۲۲، شرکت‌ها یا پلتفرم های وام‌دهی ارز دیجیتال که اهرم بیش از حد داشتند، ناچارا تسلیم (ورشکست) شدند، که نشان‌دهنده «یک سطح بالقوه کلیدی کم‌ارزش‌گذاری شده» است. سپس گفت: «قضاوت اینکه چه زمانی مثلا در هفته آینده یا سه ماه دیگر از این محدوده خارج می شویم سخت است، اما در نهایت می توان به این قیمت های ارزان در زمان مناسب خودش به عنوان یک هدیه نگاه کرد.»

 

پایین ترین قیمت به معنی شروع یک روند صعودی نیست

محدوده کف قیمت یک ترامپولین (وسیلۀ بازی که قابلیت کشسانی دارد) نیست. زمانی که بازار به پایین ترین حد خود رسید، نمی توان انتظار داشت که بلافاصله از آن خارج شود. ممکن است مدتی طول بکشد تا یک روند صعودی جدید شروع شود.

کرید گفت: «حتی اگر قیمت به کف خود برسد، ممکن است دوره‌ای از نوسانات کم، کمبود نقدینگی و غیره را به دنبال داشته باشد، و به شرایط بد خود ادامه دهد.» او قیمت کف را از جایی که “درد متوقف می شود” توصیف می کند تا جایی که “روند صعودی جدید و ثروت واقعی ایجاد می شود”. ممکن است بین این دو فاصله زمانی طولانی ای وجود داشته باشد.

 

به جای قیمت کف بیت کوین به دنبال روند صعودی باشید

VKTR، یک معامله گر مستعار و مشارکت کننده اصلی در صرافی غیرمتمرکز IDEX، می گوید: «به دنبال شروع یک روند صعودی بلندمدت بودن مهم تر از جستجوی قیمت کف است.

مطمئناً، ممکن است کمی تأخیر داشته باشید، اما چیزی را از دست نمی دهید، زیرا دارایی را به قیمت کف (dip) خریدید که ممکن است ۵۰ درصد دیگر کاهش یابد یا اینکه به قیمت ورودی شما به مدت پنج ماه تبدیل شود.

 

پاک کننده ای هست؟

سقوط سال ۲۰۲۲ با مجموعه ای از رویدادهای ناخوشایند، مانند فروپاشی بزرگ استیبل کوین الگوریتمی ترا (UST) و شکست چندین شرکت ارز دیجیتال برجسته همراه شد. شکل گیری کف قیمتی به زمان نیاز دارد تا احساسات مضطرب بازار را التیام بخشد.

کرید گفت: «کف بازار به همان اندازه که به قیمت وابسته است، به زمان نیز وابسته است. خاطرات بد باید از ذهن عموم محو شوند، ریسک شهرت باید فروکش کند. اشتیاق بازماندگان، سازندگان و سایر متصدیان باید بازگردد، و بدبینی از بین برود تا راه را برای خوش‌بینی باز کند.»
و این فرایند ممکن است کمی طول بکشد.

بیشتر بدانید:
صرافی ایرانی ارز دیجیتال : ۳ تا از برترین پلتفرم های معاملاتی داخلی
کسب درآمد از ارز دیجیتال : ۸ روش ایجاد ثروت با بیت کوین و صنعت رمزارز

 

منبع

مقاله‌های مشابه

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

ماینر S17 : بررسی مشخصات، قیمت و خرید ماینر Antminer S17 و S17 Pro

در 29 مارس 2019، تولیدکننده پیشرو سخت افزار استخراج در جهان، بیت مین (Bitmain)، رسما تاریخ عرضه Antminer S17 را اعلام کرد. این ماینر ASIC جدید، منحصراً برای ارز دیجیتال هایی که از الگوریتم SHA-256...

بیشتر بخوانید
هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

هوش مصنوعی چگونه بر ترید ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟ *

مقدمه: معاملات ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار پرسود بوده است، به طوری که بیت‌کوین در اوایل سال 2021 به بالاترین حد خود یعنی 65 هزار دلار رسید و سپس به حدود 16 هزار دلار سقوط کرد. در حالی که...

بیشتر بخوانید

به زودی:

چگونه با ارز دیجیتال درآمد کسب کنم؟

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *